עטלף אוכל פרי. צילום: Getty Images

מיתוס או אמת: האם העטלפים מסוכנים לבני אדם?

כחלק מפעילותה בעמותת "ע.ט.ל.ף", נורה ליפשיץ מטפלת במאות עטלפי פירות ובחיות אחרות שעברו התעללות • בסרט תיעודי שישודר ב-yes דוקו העוקב אחר פועלה, היא מבקשת להפריך את הנרטיב השלילי על העטלפים: "הם מלאים בחמלה, מזהים ומלקקים את המטפלים שלהם בדיוק כמו כלבים"

כשנורה ליפשיץ ייסדה את עמותת "ע.ט.ל.ף", שמטרתה להציל ולהשיב אל הטבע עטלפי פירות שנמצאו פצועים, חולים, יתומים או תשושים, היא חשבה שהיא תטפל ב-30-10 עטלפים בבית אחת – אך המציאות גרמה לכך שהיא מטפלת במאות עטלפים בו-זמנית. "אנו מקבלים טלפונים ממתנדבים שמחזיקים עטלף פצוע, ולכן אנחנו מחפשים בית חקלאי בשרון שיהיה קרוב לאזור המרכז שבו יש מודעות גבוהה להצלת בעלי", היא אומרת.

כעת, פעילותה מגיעה אל המסך, כשהערב (רביעי) ישודר ב-21:00 ב-yes דוקו "נורה", הסרט התיעודי אודותיה שביים וצילם מתן בן מורה, שזכה בפרס הביכורים בפסטיבל דוקאביב 2023. "אל העטלפים הגעתי במקרה – ובהתחלה בכלל לא אהבתי אותם", היא מספרת. "כשהגיעה אליי גורת עטלף פירות שהייתה צריכה טיפול, קראתי על העטלפים וגיליתי שהמדינה פשוט הורגת אותם – אז אמרתי שאם המדינה עושה זאת, אז אני אפעל הפוך ואציל אותם"


לדברי ליפשיץ בת ה-36, שבנוסף לטיפול בעטלפים ובבעלי חיים שעברו התעללות עוסקת גם בחינוך ילדים שמצויים על הקצה, האמת לגבי העטלף הפוכה לחלוטין ממה שאנשים יודעים עליהם: "הם מזהים ומלקקים את המטפלים שלהם בדיוק כמו כלבים. הם אף קוראים להם בקריאות מיוחדות, זקוקים להרבה טיפוח וממש שמחים לתקשורת. חשוב לציין כי עטלפים החיים בטבע כלל לא תוקפים אחד את השני ולא נושכים, אלא להיפך – הם מאמצים גורים שננטשו. זו חיה מלאת חמלה, ודוגמאות נוספות לכך ניתן לראות במקרה של עטלף חולה, שירחיק את עצמו מהקבוצה שלו כדי לא להדביק אחרים, או כשגור עטלפים מת – אז אמו תתאבל עליו זמן רב מאוד".

"כשיש כלב שחוטף מכות רצח ושעובר התעללות, אני לא מחכה לרשויות המדינה, שכן הצלת הכלב לא נמצאת אצלה בסדר היום – אז אני פשוט גונבת אותו ולא שמה על החוק והמדינה, כי מדובר במשהו שהרשויות היו אמורות לעשות בעצמן", הוסיפה.

את לא חוששת להודות בפעילות כזו?
"כל העולם יודע שזה מה שאני עושה, אני לא מסתירה את הפעילות הזו. אני בעצם מחלפים את הרשויות, שזה התפקיד המובהק שלהן".

"המדינה פשוט הורגת אותם". ליפשיץ עם עטלף, צילום: מתן בן מורה - באדיבות yes דוקו

"גם ילדים פוגעים בעטלפים"

ליפשיץ מספרת כי כל העבודה שנעשית בעמותה מבוצעת ללא שכר – מהמתנדבים והפעילים ועד אליה עצמה: "כל שקל שאנחנו מקבלים הולך נטו לטיפול והצלה של העטלפים ושאר בעלי החיים. בנקודה הזו אנחנו שונים מעמותות רבות שיש בהם עובדים בשכר. אנחנו מקבלים כל הזמן טלפונים ממתנדבים שמחזיקים בעטלף פצוע, ובשל העומס וכדי שנוכל להעניק לעטלפים את בצורה הטובה ביותר, אנחנו מחפשים בית חקלאי באזור השרון שיש בו מודעות גבוהה להצלת בעלי חיים".

איך עטלפים נפגעים?
"למרבה הצער, יש אנשים שפוגעים והורסים את בית המגורים של העטלפים. ישנם גם תהליכי בנייה שמתקיימים ושפוגעים בבעל החיים המיוחד הזה, שגם חתולים, כלבים ואף ילדים פוגעים בו. אנחנו פועלים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, כולל בחגים – ואנו מגיעים לכל הארץ".

כמו רבים אחרים מתחומה, גם הטבח שחמאס ביצע ביישובי הדרום ועוטף עזה ב-7 באוקטובר השפיע על עבודתה. "הגענו לאזור ואספנו כלבים ומאות בעלי חיים מכל הסוגים, בהם תרנגולי הודו רבים שחילצנו מהאזור אחרי שהלול הענקי שלהם נפרץ. חיפשנו את בעלים הכלבים ובלא מעט מקרים גם הצלחנו בכך, אבל למרבה הצער היו גם מקרים שבהם הבעלים נרצח", היא מספרת בכאב. "הצלחנו למצוא מקום לרוב הכלבים, אם כי עדיין יש עשרות כלבים שאנחנו עדיין מחפשים להם פתרון".

לתרומה לעמותת "ע.ט.ל.ף" – הקליקו כאן

לא מה שחשבתם. ליפשיץ מטפלת בעטלף, צילום: מתן בן מורה - באדיבות yes דוקו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו