קטנטונת – אבל קטלנית: הנמלה שיכולה לחסל כל חיה בסביבתה

נמלת האש הקטנה פלשה לישראל לפני כמעט שני עשורים, ומאז התפשטה לרוב חלקי הארץ • עקיצותיה צורבות במיוחד ועלולות לגרום לדימום, ויש דרך מתוקה ומפתיעה במיוחד למצוא אותה – והיא נמצאת כמעט בכל בית

טיפול נגד נמלי אש. צילום: צחי סיטבון - המשרד להגנת הסביבה

אחד החרקים הפולשים הנפוצים ביותר בישראל הוא נמלת האש הקטנה. מדובר בנמלה קטנה בגודל של מילימטר אחד, שלמרות גודלה – עקיצתה כואבת ומגרדת מאוד. מעבר לכך, מדובר במזיק שתוקף ומחסל כמעט כל בעל חיים שמצוי בטריטוריה שלו, ולכן הנזק שלו עלול להיות גדול מאוד.

הנמלה הוגדרה על ידי איחוד הטבע העולמי בתור אחד מ-100 המינים הפולשים הגרועים ביותר. ד"ר גל זגרון, מנהלת אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה, ציינה כי נמלת האש הקטנה פלשה לארץ לפני כשני עשורים, וזוהתה לראשונה ב-2005 לאחר שאנשים נעקצו בסמוך לבריכה של קיבוץ אפיקים.

גורמת נזק גדול מאוד. נמלת האש המסוכנת, צילום: Getty Images

תאומים זהים

לנמלת האש הקטנה הפועלת בארץ יש ייחודיות רבה המבדילה אותה משאר נמלי האש בעולם. "מכיוון שככל הנראה מלכה אחת של נמלי האש פלשה לישראל, כל קיני הנמלים האלו בארץ הם תאומים זהים מבחינת ההתאמה הגנטית שלהם", אמרה זגרון. "זה גורם לכך שנמלי האש בארץ מזהות אחת את השנייה ונמנעות מתקיפה הדדית. בנקודה זו, המציאות בישראל שונה ממה שקורה בעולם, כי בחו"ל הנמלים האלו האש תוקפות זו את זו".

את הגילוי הזה גילו במעבדה האקולוגית לאטימולוגיה יישומית של אוניברסיטת תל אביב, שעובדת עם המשרד להגנת הסביבה ועם מעבדות נוספות כאלו ברחבי הארץ, וזאת בכדי למצוא דרכים למגר את פלישת נמלי האש לישראל.

נמצאות כמעט בכל ישראל. נמלי אש, צילום: Getty Images


אחת הסיבות לעובדה שנמלת האש הקטנה מצליחה להתפשט בצורה כה רחבה היא שבכל קן שלה יש מספר מלכות. בדרך כלל, כדי למגר קן של נמלים, צריך להרוג את המלכה, אך במקרה של נמלי האש יש יותר ממלכה אחת.

עד כמה נמלת האש הקטנה פלשה לישראל והיכן היא פועלת?
"נמלי האש הקטנות מגיעות לארץ מאזור טרופי, ועיקר יכולת ההתבססות שלהן מבחינה זו היא באזורים עם חום ולחות, עובדה אשר הופכת חלקים מישראל לאידיאליים עבורן. עם זאת, נמלי האש יכולות להתקיים בכל מקום שיש בו בני אדם, ורק כאשר מגיעה עונת החורף הן מצמצמות את פעילותן למינימום".

עוד אמרה ד"ר זגרון כי בסקר מקיף שבוצע בנושא בשנה שעברה ברחבי הארץ, התגלה כי הנמלה הזו התפשטה לרוב מוחלט של חלקי הארץ, יש נמלי אש מעפולה ועד אילת. למשל, אם בהתחלה היו נמלי אש רק במשתלות שייבאו עציצים מחו"ל, אז היום זו תופעה הקיימת בכל מקום ויכולה להיות בכל גינה", מסבירה ד"ר זגרון.

 

צילום מיקרוסקופי של נמלת אש,

"בשנה שעברה עשינו סקר מקיף ברחבי הארץ, מבחינת התפשטות נמלי האש. גילינו את העובדה שהנמלה כבר התפשטה לרוב מוחלט של ישראל, מעפולה בצפון ועד אילת בדרום. אם הנמלים האלו הופיעו תחילה רק במשתלות שייבאו עציצים מחו"ל, כיום זו תופעה הקיימת בכל מקום שיכולה להופיע בכל גינה".

כאשר ישנה כמות גדולה של נמלי אש במרחב, בני האדם עלולים להיעקץ ממנה, שכן עקיצותיהן יהיו צורבות במיוחד. "היה מקרה במלתחות של בריכה בארץ שבו ילדות סבלו מפצעים מדממים. צריך לדעת שמדובר בחרק שמגיע לפעמים למסות של מיליונים", סיפרה ד"ר זגרון.

להרוג את המלכה

בכל הקשור למאבק בנמלי האש, השיטה העיקרית הינה הנחת פיתיונות באזור קיני הנמלה. בדרך כלל, הנמלה לוקחת את הפיתיון בחזרה לקן – ובכך מרעילה את המלכה. "אם כדי למגר פעילות של חרק רגיל מספיק פיתיון שהורג את המלכה, במקרה של נמלת האש צריך לחזור על פעילות ההדברה כי היא חוזרת כל הזמן", הסבירה.

פיתיון חטיף בוטנים לנמלי אש, צילום: אלון בר - המשרד להגנת הסביבה


כדי שנוכל לזהות אם נמלת אש פלשה לביתנו או לחצר שלנו, צריך לדעת שמי שאינו מומחה בתחום יתקשה לזהות אותה, ולכן הדרך הנכונה ביותר לטפל בתופעה היא להניח במקום החשוד פיתיון עם חמאת בוטנים, אותה הנמלים מאוד אוהבות. כחצי שעה-שעה אחר כך, יש להסתכל על הפיתיון ולבדוק אם יש לידה נמלי אש.

ואיך נוכל לזהות אם נעקצנו בידי הנמלה הזו? לפי ד"ר זגרון, צריך לזכור שמדובר ביצור אגרסיבי שעוקץ בעלי חיים ובני אדם. "כאשר מסתכלים מקרוב, ניתן לראות עקיצה צורבת מאוד, שאינה דומה לצריבה של עקיצת יתוש. מעבר לכך, לא נוכל לזהות מה עקץ אותנו, וזו עוד דרך להבין שמדובר בנמלת אש", סיכמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר