נדירה וכריזמטית: זו הזוכה בתחרות "ציפור השנה של ישראל"

לאחר מאבק עיקש מול היסעורון האטלנטי, שהגיעה אל המקום השני, הצליחה הדוחל השחור לזכות בתואר הנחשק • מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע: "משמח לראות שגם בתקופה קשה זו, הציפורים והטבע הישראלי ממשיכים לקבל את תשומת הלב של הציבור"

ציפור דוחל שחור. צילום: אמיר בן דב

לאחר שהבחירה ניתנה בידי הציבור הרחב ואחרי ספירת הקולות, יש לנו זוכה בתואר "ציפור השנה" לשנת 2023 – והיא לא אחרת מהדוחל השחור, שנחשבת לציפור הנדירה הראשונה שביקרה בישראל בשנה שעברה.

היא נבחרה מבין הציפורים הנדירות ביותר, היפות ביותר והתופעות המיוחדות ביותר שחווינו וראינו בשנה שעברה. אל המקום השני הגיע יסעורון קטן, ובמקום השלישי המכובד תמצאו את פורפיריה אפורת ראש.

כמעט ניצחה. יסעורון קטן בלב הים האדום, צילום: נתנאל ברנשטיין


בחברה להגנת הטבע, שארגנו את התחרות באמצעות אתר הצפרות הישראלי שלה, ציינו כי הדוחל נמצא לראשונה בשנה שעברה בארץ ב-5 בינואר על ידי ישי בן-אדיר, סמוך למושב מאור שבעמק חפר. לאורך שהותו הממושכת בישראל, עד לתחילת אפריל, הוא דגמן יפה ושיתף פעולה, ומשך צפרים רבים מהארץ ואף מחו"ל.

ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע, אמר: "משמח לראות שגם בתקופה קשה זו, הציפורים בישראל והטבע הישראלי ממשיכים לקבל את תשומת הלב של הציבור. ההשתתפות בתחרות 'ציפור השנה' הייתה נרחבת מאוד, והתוצאות משקפות את הרצון של הציבור הישראלי לצאת אל הטבע, ליהנות מהשקט ומהשלווה, ומכוח הריפוי וההחלמה של הטבע, שנחוצים כל כך בימים אלה". על הזוכה, אמר פרלמן כי הדוחל השחור מהווה "בחירה מעולה", שכן זו ציפור "יפה, נדירה וכריזמטית".

בחברה להגנת הטבע הוסיפו כי ההישג של הדוחל השחור מרשים במיוחד, שכן הוא התייצב במקום הראשון כבר בתחילת התחרות. אז, נראה היה שדרכו לניצחון סלולה בפניו, אך אז "מטה הבוחרים" של היסעורון האטלנטי התעורר, והחל מאבק עיקש בין השניים: פעם היסעורון הוביל בפער זעום ופעם הדוחל היה זה שהוביל.

במקום השלישי והמכובד. פורפיריה אפורת-ראש, צילום: רמי מזרחי

"מעניין שהדוחל ניצח בתחרות, למרות שהופיע בתחילת השנה ולא לקראת סופה, כמו הקיכלי היפהפה מתל יודפת או הפורפיריה אפורת-הראש – מין חדש וססגוני שזכה, ועדיין זוכה, לתשומת לב רבה מצד אוהבי הציפורים. בסופו של דבר, המצביעים שמרו את אהדתם לדוחל הקטן והכריזמטי, שנתן הצגה נהדרת, למרות התפאורה המוזנחת", הוסיף ערד בן דוד, צפר ומנהל אתר הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע.

שנת 2023 תיזכר כשנה מורכבת וקשה מאי כמותה במדינת ישראל. מלחמת "חרבות ברזל" הוציאה לרבים את החשק לצפרות, והשאירה צפרים רבים בבית. "כולנו כואבים ומבכים את מותם הבלתי נתפס של הנרצחים, דואגים לשלומם של החטופים, מתפללים להחלמה מהירה של הפצועים ומייחלים לשובם של חיילינו", סיכם ד"ר פרלמן. "באופן אישי, אני מאמין שהיציאה לטבע, ובמיוחד הצפרות, חשובה מאוד לשיקום הבריאות הנפשית שלי ושל כולנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר