"הבן שלי החזיק את הנחש – וחזר לדבר": הטיפול המפתיע שמקבלים הילדים המפונים

מדי יום מגיע שחף ווילד, יערן ומדריך בקק"ל, אל בתי המלון שאליהם פונו משפחות רבות, ומסביר לילדים על חיות היער המיוחדות • כך, הילדים נפתחים רגשית ושוכחים ממה שאירע: "הם מתמודדים עם הפחד – וגוברים עליו"

טיפול בחיות שמקבלים ילדים שפונו מבתיהם // צילום: קק"ל

אלפי ילדים פונו מבתיהם בצפון ובדרום הארץ מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", ואלה מוצאים את עצמם מתמודדים עם אתגרים רגשיים רבים. במסגרת יוזמה חדשה, מוענק לילדים רבים טיפול רגשי מיוחד באמצעות בעלי חיים שמוגשת בידי מדריך קק"ל, ש"גויס" למשימה הרגישה.

מדי יום, שחף ווילד, המשמש בשגרה כיערן בקק"ל, יוצא לאחד מבתי המלון שאליו פונו התושבים, שם הוא פוגש בילדים – ומעניק להם שיעור מיוחד על החיות המיוחדות שמתגוררות ביער ועל התכונות המיוחדות שיש לכל אחת מהן. במהלך ההדרכה, הילדים לומדים על הרגלי המחיה ביער של נחשים, צבים, עכבישים, לטאות, חרדונים ושממיות.

ווילד מספר כי בעברו היה מדריך רכיבה טיפולית, כך שבשל עברו עם טיפול רגשי באמצעות חיות, הוא הציע למנהלי קק"ל להקים את המיזם. "בתחילת כל מפגש, הילדים חוששים מעט מהחיות, אותן הם רואים בעיקר בסרטים, שם הן מוצגות כמסוכנות", סיפר. "הפחד נעלם במהירות שבה הסקרנות של הילדים עולה. ההדרכה מציגה את עולמן של החיות ביער ואת החשיבות שיש בשמירה על הסביבה כדי שהן יוכלו לחיות בשלום. הילדים נפתחים רגשית ושוכחים ממה שקורה".

ווילד בהדרכה לילדים מפונים, צילום: דוברות קק"ל

"כשמדברים עם ילדים על נושא איכות הסביבה ועל חשיבות שמירת הטבע זה נהדר, אבל כשמפגישים אותם עם בעלי החיים נוצר קשר רגשי ישיר בין החיה ובין שמירת בית הגידול הטבעי שלהם, היער, וזה משפיע בצורה ישירה על התודעה שאהבת החי והצומח מתקשרת עם שמירה על הסביבה", הסביר את חשיבות ההדרכה. "מעבר לזה, ברגע שהילדים רואים את בעלי החיים המיוחדים האלה, ההתלהבות וההתרגשות שלהם גוברת על התחושות שנוצרות בעקבות המצב, בנוסף לכך שנוצרת אצלם תחושת העצמה רגשית כשהם מתמודדים עם הפחד וגוברים עליו, כך שהם חשים תחושת ניצחון והצלחה שמעלה את הביטחון והדימוי העצמי שלהם. הם לומדים שהם מסוגלים להתגבר על פחדים ומכשולים אחרים".

הוא הוסיף: "אני מדבר איתם על בעלי חיים מוגנים ומסוכנים, מסביר להם כיצד נזהרים מהם ואם הם בוגרים מספיק, אז מדברים על התמודדות נכונה במקרה של עקיצה או הכשה. בשל המצב, אני מכניס את הנושא של מנגנוני ההגנה של בעלי החיים, ומלמד את הילדים את הדרכים שבהן כל חיה מגנה על עצמה בטבע".

"לומדים שהם מסוגלים להתגבר על מכשולים". ווילד וילדים בהדרכה // צילום: דוברות קק"ל

"הילד כמעט שלא חייך"

עינת, שפונתה עם משפחתה מביתם, סיפרה על ההדרכה שבנה, תומר בן ה-8, קיבל מווינר: "מאז שפונינו, תומר המעיט בשיח ובדיבור, וכמעט שלא חייך. תחילה המפגש היה מעט מרתיע, אבל הוא דווקא נפתח. כשראיתי אותו לומד על עקרבים ונחשים, ואף מחזיק אחד בעצמו, ראיתי שהוא גם משתף פעולה ומתחיל לדבר. זה היה רגש מרגש מאוד".

הדר אברהמי, מנהלת מחלקת מרחב מרכז באגף חינוך וקהילה בקק"ל, אמרה: "כשהילדים פוגשים את שחף, הם מתרגשים ולומדים על החיות. התגובות של ההורים שאנחנו מקבלים אחרי כל פעילות אומרות הכל, וכראייה לכך ביקשו הקהילות לקיים את הפעילות על בסיס שבועי. אנחנו שמחים לראות שהפעילות נתנה מענה רגשי לילדים וגם להורים".

"מתרגשים ולומדים". ווילד וילדים במהלך ההדרכה // צילום: דוברות קק"ל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר