"ללא הגנה על מיליוני הציפורים הנודדות שעוברות בארץ, עתידן לא יהיה מזהיר"

כ-300 מיני ציפורים חולפים בשמי ישראל בעונת הנדידה, אך לדברי כותבי ספר חדש שעוסק בנושא – חוסר השמירה עליהן עלול לפגוע בהן • "כשלנו בהעלאת המודעות לכך, אבל כאנשי מחקר ושימור הטבע – אנו לא מתייאשים ממאבקנו"

להקת פלמינגו בתעופה. צילום: עוזי פז

להקות ענק של ציפורים נודדות, בהן חסידות, שקנאים ועופות קטנים אחרים, חוצות את ישראל בדרכן לאפריקה או לאירופה בכל אביב וסתיו. כדי להעלות את המודעות הציבורית בישראל בכל הנוגע לעונות הנדידה ועל הצורך בשמירה על הפלא הזה, יורם יום-טוב ועוזי פז כתבו את הספר החדש "רוחות מנשבות, ציפורים נודדות: נדידת ציפורים בארץ ובעולם" (בהוצאת דן פרי ובהפצה של הוצאת מאגנס), שחוקר את התופעה המרתקת הזו בדיוק.

"בישראל ישנם 500 מיני ציפורים, כאשר מרכז החיים של 200 מהן הוא בארץ, כאשר 300 המינים האחרים הם של ציפורים נודדות שזקוקות לא פעם למנוחה במהלך המסע שלהן", סיפר ל"ישראל היום" יום-טוב, פרופסור אמריטוס באוניברסיטת תל אביב שעוסק כיום בכתיבת ספרי זואולוגיה. "שיעור התרבות בני האדם בישראל כל כך גבוה, שהדבר משפיע כבר כעת, וגם בעתיד, על כל בעלי החיים בארץ, ובהן אותן ציפורים נודדות שעוברות דרכנו ושמסתמכות על הסביבות הלחות פה, שאם לא נשמר אותן – הן יצטמצמו עד כדי כך שיגרום להשפעה ופגיעה משמעותית בציפורים הנודדות".

"לשמור על הפלא". עטיפת הספר "רוחות מנשבות, ציפורים נודדות: נדידת ציפורים בארץ ובעולם" // צילום: יוסי אשבול


יום-טוב ציין כי הוא מקווה שהספר יצליח להעלות את המודעות לציפורים הנודדות בקרב הציבור הישראלי, שיפעל יותר על מנת לשמור עליהן. "עד כה כשלנו בכך, אבל אנו, כאנשי מחקר ושימור הטבע, לא מתייאשים וממשיכים במאבק הזה שלנו", אמר.

פז, מצדו, מציין כי הוא לא הרבה ללכת במסלול הרגיל של האקדמיה, אלא עבד הרבה בשטח. "אני עוקב אחר ציפורים ועוסק בצפרות זה 65 שנה", סיפר ל"ישראל היום". "אחד הדברים שהכי דחף אותי לתחום התרחש בשנת 1944, כשהייתי ילד. חברים שלי ואני שיחקנו תופסת, ובמחבוא שהייתי בו ראיתי פתאום ציפור קטנה עם חומר קינון. שכחתי לגמרי מהמשחק, והתחלתי לעקוב אחריה. לימים הבנתי שזו הייתה ציפור פשוש, עליה גם הכנתי את הדוקטורט שלי".

מראה מרהיב: אלפי שקנאים מתעופפים מעל שמי הצפון


בהמשך הקריירה שלו, בין היתר, כתב פז את כרך הציפורים באנציקלופדיה האלמותית "החי והצומח של ארץ ישראל", שלדבריו "חולל מהפכה במודעות של הציבור לטבע, לחי ולצומח בארץ". הוא מספר כי הוא שמח מאוד על היוזמה והמטרה החשובה שעומדת מאחורי הספר החדש שהוא שותף בכתיבתו: "פרופ' יום-טוב דחוף אותי להצטרף לכתיבה, הוא היה הרוח החיה של הספר".

"מעבר לכך שלא נכתב ספר בעברית העוסק בציפורים נודדות ב-30 השנים האחרונות, הסיבה העיקרית שלי לכתיבת הספר היא מעבר לגרום לעניין בקרב הציבור בנוגע לציפורים הנודדות, אלא בעיקר כדי לגרום לו להגן ולשמור על הפלא הזה, שכן אחרת העתיד של מיליוני הציפורים הנודדות שעוברות בארץ לא יהיה מזהיר", סיכם פרופ' יום-טוב.

להקת שקנאים, צילום: עוזי פז
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר