ארגוני החיות זועמים על המשטרה: "רואים את הבהלה שלהם בעיניים"

שוטרים משתמשים בסוסים כדי לפזר מפגינים המוחים נגד הרפורמה המשפטית, תופעה שהארגונים דורשים להפסיק: "הם חוטפים מכות מהשוטרים ומהמפגינים – זה סבל נוראי" • המשטרה: "הסוסים ממגונים ומקבלים טיפול מסור ומקצועי, השימוש בהם – לפי הנהלים"

שוטרים משתמשים בסוסים בפיזור הפגנות ב"יום השיבוש" // צילום: דוברות המשטרה

זעם גדול התעורר היום (שלישי) בקרב ארגוני בעלי החיים השונים בעקבות השימוש בסוסים בפיזור מפגינים במספר מוקדים ברחבי הארץ, כחלק ממחאת "יום השיבוש" שחלה היום נגד הרפורמה המשפטית ביטול עילת הסבירות.

לדברי יעל ארקין, מנכ"לית "תנו לחיות לחיות", בכוונת הארגון להגיש תביעה נגד המדינה על מנת לאסור על השימוש בסוסים בהפגנות מטעם חוק צער בעלי חיים. "ראיתי סרטונים נוראיים שבהם רואים את הבהלה והלחץ בעיני הסוסים, את אי הרצון שלהם להשתתף בכלל באירוע", אמרה. "מה שנורא זה שרואים את השוטרים עם דורבנות חדים דוקרים את הסוסים בבטנם כדי שאלו יתקדמו. זהו כאב נורא שמכריח אותם להסתער, למרות שהם בכלל לא מעוניינים לעשות זאת, ואז לא רק שהם נמצאים בסיטואציה של סבל נוראי – אלא גם נפגעים מהמפגינים. הם בחרו להשתתף בהפגנה בידיעה שינסו לפנות אותם, אולי אפילו בהפעלת כוח נגדם, אבל הסוסים לא בחרו זאת, הם לא רוצים להיות במקום הזה".

"בשנת 2023 יש אמצעים אפקטיביים אחרים לפיזור הפגנות, והשימוש בסוסים הוא נורא. את כל הסרטונים שנאסוף נביא כראיה בבית המשפט", הוסיפה.

"פשע של ממש". שוטר על סוס מפזר מפגינים ב"יום השיבוש", בתל אביב, היום, צילום: רויטרס

דברים דומים אמר גם יובל נבון מ"צער בעלי חיים רמת גן והסביבה", שאמר שמדובר בתופעה שצריכה להיעלם מהעולם לחלוטין – ולא רק מישראל. "לקחת את החיה העדינה הזו, להכניס אותה לסיטואציה כזו של מאבק בין שוטרים ומפגינים, לדרבן אותה להסתער על בני אדם ואז לגרום לה לחטוף מכות ממפגינים זה פשע של ממש – ההפגנות הן המקום האחרון שהסוסים צריכים להיות בו".

"הלב שלי ממש נשבר מכל המציאות הזו, צריך להפסיק כבר את המנהג הזה שבעלי חיים משמשים כארגז כלים של בני האדם. הקלות הבלתי נסבלת של לקחת סוס ולהפוך אותו לכלי מלחמה זה דבר נורא, אני רואה את זה ופשוט נטרף", הוסיף נבון. "למה לגרור להפגנות בעל חיים שלא פשע ושזו מציאות מלחיצה מאוד עבורו? לצערי, הסיבה לשימוש בסוסים בארץ ובעולם היא כסף. לא רוצים להשקיע עוד קצת בכלים אפקטיביים אחרים, וזה נראה. זה לא עניין של תמיכה או התנגדות להפגנות, פשוט צריך כבר להפסיק את הנוהג הבזוי הזה".

"הם לא רוצים להיות במקום הזה". שוטר על סוס בסמוך למפגינים, בתל אביב, היום, צילום: רויטרס

יש לציין כי בארגוני החיות השונים פנו כמה פעמים בעבר למשטרה בבקשה להפסיק את השימוש בסוסים בפיזור הפגנות. במענה לפנייה כזו שארקין הגישה ב-2020, נמסר לה, בין השאר, כי הסוסים מסייעים למערך השיטור והסיור, ושכדי להתאים אותם למשימות השונות, המשטרה מכשירה אותם בפיקוח ומעקב רפואי ווטרינרי עד להתאמתם והסתגלותם למגוון תרחישים והתאמתם לפעילות מבצעית.

עוד נכתב לארקין שעל מנת לצמצם את הפגיעה בסוסים ובפרשים, "המשטרה גיבשה נהלים מחמירים לטיפול בסוסים, הכוללים הזנה וטיפוח, וכן הוראות בטיחות הכוללות הקפדה על שימוש בציוד הגנה נרחב לכלל חלקי גופו של הסוס בעת השימוש בו, כדי לצמצם את הפגיעה בו. המשטרה משקיעה משאבים רבים לטיפול בסוסים ומקיימת מעקב רפואי רצוף אחר הסוסים, הן באימונים והן בפעילויות מבצעיות. נמשיך להקפיד על טיפול נאות בסוסים אלה ולרוווחתם".

"היעילות בשימוש בסוסים מוכחת". שוטרים על סוסים מול מפגינים, בתל אביב, היום, צילום: איי.אף.פי.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "במשטרת ישראל מופעלים בעלי חיים במגוון משימות שיטור לצד השוטרים, בהם סוסים ביחידות הפרשים של המשטרה, המבצעות משימות מבצעיות רבות בתחום שמירת הביטחון השוטף, בהן איתור נעדרים והצלת חיים שמירה על הסדר הציבורי, כפי שנהוג גם במשטרות מתקדמות רבות ברחבי העולם. הטיפול המשטרתי והשמירה על בעלי החיים הוא מסור ומקצועי, הכולל פיקוח ומעקב רפואי וטרינרי רצוף, סביבת מחיה הולמת, שגרת אימונים מתאימים ומנוחה. נציין כי יעילות השימוש בפרשים וסוסים במניעת הסלמה וטיפול באירועי סדר ציבורי ומחאות מוכחת, מצמצמת את הצורך בשימוש בכוח כלפי מפרי סדר, ותורמת רבות למאמצי המשטרה בשמירה על הסדר הציבורי ועל שלום הציבור".

עוד נמסר מהמשטרה: "הלכה למעשה, מיגון גופם של הסוסים באמצעים מגוונים ושימוש מידתי, הדרגתי ונקודתי בסוסים בהתאם לנהלי המשטרה, מצמצמים כמעט לחלוטין את אפשרות הפגיעה הפיזית בהם. לצד כל אלו, נמשיך לדאוג לרווחתם, שלומם, בריאותם ואיכות חייהם של הסוסים המשרתים במשטרה נאמנה, החל משלב ההכשרה ועד למציאת בית חם ואוהב לאחר סיום השירות במשטרה".

"מציאות מלחיצה". שוטר על סוס מפזר מפגינים, בתל אביב, היום, צילום: איי.פי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר