המחקר שמגלה היכן חורפות ציפורי השיר הנודדות שעוברות דרך ישראל

על פי מחקר חדש שבוצע בארץ, התגלה המיקום המדויק שממנו מגיעים חמישה מינים של ציפורי שיר שעוצרות בישראל בדרכן לאירופה • ואיך התגלית עשויה להשפיע על הישרדותן?

קנית קטנה. צילום: RSPB

בכל שנה, מיליוני ציפורים נודדות עוברות בישראל בדרכן מאפריקה, שם הן חורפות, לאירופה, שם הן מתרבות ומקננות בקיץ – ובחזרה. אלפים מאותן ציפורים עוצרות בדרכן בירושלים. מחקר חדש שעסק באותן ציפורים מגלה לראשונה מהיכן באפריקה מגיעות לבירת ישראל חמישה מינים נפוצים של ציפורי שיר נודדות.

לחוקרים את עולם הציפורים יש מידע רב על אתרי הרבייה של הציפורים הנודדות באירופה, בזכות רשת נרחבת של תחנות טיבוע ומחקר. לעומת זאת, הידע על אתרי החריפה שלהן באפריקה הוא מועט ביותר. כדי לצמצם את הפער בידע עבור חמישה מינים של ציפורי שיר שעוצרות במהלך נדידת האביב בתחנה לחקר ציפורי ירושלים (JBO), השתמשו החוקרים במודלי תפוצה ובשיטת האיזוטופים היציבים.

סבכי ניצי // איור :Greek Nature Encyclopedia

כחלק מהמחקר, שנערך במסגרת הדוקטורנטית טל רז מביה"ס לזואולוגיה ומוזיאון הטבע על שם שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, יצרו החוקרים עבור כל מין של ציפורי השיר שעוצרות בירושלים – שיחנית קטנה, שיחנית זית, קנית קטנה, סבכי שחור-כיפה וסבכי ניצי – מודל תפוצה שמשתמש בכ-1,500 תצפיות של המינים מאפריקה ובמשתנים סביבתיים שיכולים להשפיע על התפוצה של המין (משקעים, טמפרטורה וכו'), וכך יוצר שטח של בית גידול המתאים למין.

כדי לדעת מאיפה בשטח בית הגידול המתאים באפריקה שהתגלה מהמודל מגיעה תפוצת הציפורים, נאספו בהובלת ד"ר גדעון פרלמן וד"ר יוסף כיאט בתחנה לחקר ציפורי ירושלים נוצה אחת שאותה גידלה (החליפה) הציפור בזמן החורף, מכ-100 פרטים של כל מין. בכל נוצה כזו, שלא מפריעה לציפור להמשך הנדידה, קיימת "חתימת איזוטופי מימן" שיכולה להצביע איפה הנוצה גדלה.

סבכי שחור-כיפה // איור: Greek Nature Encyclopedia

שיחנית זית // איור: Greek Nature Encyclopedia

מימן קיים בטבע בשני אופנים: מימן קל ומימן כבד. בכל מקום בעולם ישנו יחס מסוים בין האיזוטופים הללו. החוקרים השוו בין היחס הזה בנוצת הציפור ובין היחס שקיים בשטח (כלומר ביבשת אפריקה, ידע שכבר קיים), וכך ניתן לגלות איפה הנוצה גדלה ולדייק את הידע על אתרי החריפה של כל אחד מחמשת המינים שבדקו. לדוגמה, החוקרים גילו כי סבכי שחור-כיפה, שנחשב לאחד הנודדים הנפוצים בארץ, מגיע מאזור אתיופיה. בנוסף, הם גילו שישנם שני אזורים בהם קנית קטנה ושיחנית קטנה חורפות, אחד במזרח אפריקה והשני במרכז היבשת. יתרה מכך, קניות קטנות המגיעות מוקדם לירושלים באביב חורפות ככל הנראה באזור רחוק יותר באפריקה מאשר הציפורים המגיעות מאוחר יותר.

מחקר זה, החושף את מיקום הציפורים בעונת החריפה, יאפשר לנו להבין את הסכנות הצפונות להישרדותן של הציפורים ולשמור עליהן באופן אפקטיבי.

לדברי רז, הציפורים הנודדות, לעומת ציפורים יציבות, חשופות לסכנות רבות יותר להישרדותן, מכיוון שהן תלויות במקומות רבים במהלך הנדידה, והרס של רק אחד מהם יכול לגרום לירידה באוכלוסייה. "כיום, מאמצים רבים מתקיימים באירופה על מנת לשמור על ציפורי השיר הנודדות, אך עלינו לזכור שהציפורים האלו מבלות חודשים רבים בנדידה, שם הן נמצאות בעיקר תחת סכנת ציד, ובאפריקה, שם הן נמצאות בעיקר תחת סכנת הרס בתי גידול", אמרה. "כדי לשמור עליהן, עלינו לדעת היכן הן נמצאות במהלך כל מחזור הנדידה, להעריך את הסכנות להישרדותן ולפעול לשמירתן".

שיחנית קטנה // איור: Greek Nature Encyclopedia

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר