יש ממה לחשוש? זה מה שאתם חייבים לעשות אם אתם נתקלים בתנים

ישנם לא מעט מקרים שבהם בני אדם פוגשים בחיית הבר, הנוהגת להסתובב בתוך ערים ובפארקים וגנים עירוניים • כיצד ניתן להימנע מלכתחילה ממפגש כזה, איך מזהים אם התן חולה בכלבת – והאם הוא באמת יהיה אלים כלפינו? המומחה עונה על הכל

תן בפארק הירקון, ב-2020. צילום: גדעון מרקוביץ'

אחת מחיות הבר המצויות ביותר בקרב המגורים שלנו בישראל היא התן. החיה הזו נוהגת להיכנס לתוך הערים בחיפוש אחר מזון, מה שיוצר לא מעט מפגשים מבהילים עבור שני הצדדים, בעיקר בלילות.

אבל איך ניתן למנוע מראש ככל הניתן את המפגש הלא נעים, ומה עושים במקרה של היתקלות כזו? כדי לדעת איך לגרום לחוויה הזו לעבור בשלום, פנינו אל ד"ר ירון דקל, מנהל מדעי במכון שמיר למחקר ומרצה באוניברסיטת חיפה, כדי שיסביר לנו בדיוק מה הפעולות הנכונות לעשות. בדבריו, הוא התבסס על מחקר ישראלי אותו הוביל יחד עם החוקרת איילת ברש מבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב והמנחה פרופסור תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט באוניברסיטת תל אביב, שנערך במכון ובשיתוף עם אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת בר אילן ומכון ISPRA האיטלקי לשמירת טבע. לפי המחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת המדעי Scientific Reports, ישנן יותר ויותר עדויות לתחילת תהליך ביות של חיות בר – ומה המקור שלהן.

מפגש מבהיל. תן, צילום: דן מלכינסון

"הימנעו ממגע עם כל חיות הבר, ובכללן תנים, השייכים למשפחת הכלביים הנמצאת בסדרת הטורפים. תן מתרחק ואינו נוטה לבוא במגע עם בני אדם באופן טבעי", אומר ד"ר דקל. "גודלנו הפיזי ועינינו הממוקמות במרכז הפנים, כמו אצל טורפים אחרים, לא מותירים לתן אשליות בנוגע ליכולותיו ביחס אלינו. חיות בר אינן מבזבזות אנרגיה במקומות בהם הכישלון ידוע מראש. לכן, אין צורך לנסות להבריחם, וודאי שלא להיבהל. זו יכולה להיות הזדמנות מעניינת להתבונן בבעל החיים המיוחד והפיקח הזה, וגם להמשיך בהתנהלות רגילה מצדכם.

איך ניתן לדעת אם התן חולה בכלבת? לדבריו, התן, כמו כל יונק, יכול להידבק ולהדביק בכלבת וסימני המחלה בו דומים לסימנם בכלבים (ריור, שוטטות לא ממוקדת, חוסר פחד מאדם, תוקפנות). במקרה וננשכתם על ידי תן, גם אם הוא לא מציג תסמינים – פנו מיד לרשויות הבריאות ודווחו על שקרה. בנוגע לקרציות, כל עוד לא תגעו או תתחככו בתן, אין לכם ממה לדאוג.

תן בפארק הירקון, ב-2020, צילום: גדעון מרקוביץ'

ד"ר דקל סיפק גם כמה פרטים נוספים בנוגע לתנים, וגם על הדרך להימנע ממפגש עימם.

  1. סניטציה עירונית: חשוב שהעיירות/מועצות יטפלו בזבל העירוני. בדומה לחזירי הבר, גם התנים מתקרבים לפחי האשפה. אלה צריכים להיות סגורים, ולכן יש להימנע מפיזור מזון בסביבתם.
  2. זמנים: התנים החיים בסביבת האדם הינם נוקטורנליים (פעילי לילה) היוצאים ממחבואם בשקיעה. הם נוהגים להגיע למקומות כמו פארקים וגנים עירוניים בשקיעה, וניתן לראותם בהם עד עלות השחר. במקומות בהם מסתובבים תנים כדאי להשגיח על ילדים קטנים שלא יסתובבו לבדם.
  3. מפגש עם חיית בר פצועה: במידה ונתקלתם בחיית בר פצועה וניתן באופן בטיחותי לאדם לפנותה (נכון בעיקר לבעלי כנף ויונקים/זוחלים קטנים), יש להעבירה לבית החולים לחיות בר הממוקם בספארי ברמת גן.
שמרו על הניקיון. תן מחטט בפח אשפה ביערות הכרמל (ארכיון), צילום: מישל דוט קום

בסיכום דבריו, ציין ד"ר דקל כי "בחיק הטבע אנחנו רק אורחים לרגע, אבל חיות הבר השונות המתגוררות להן בחורשות, ביערות, במדבריות ובשמורות הטבע ברחבי ישראל הן דיירות הקבע, וזהו ביתן. חשוב שנדע כיצד לנהוג במפגש איתן".

ד"ר ירון דקל, מנהל מדעי במכון שמיר // צילום: מיכאל גלעדי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר