"יונק מוגן, לא להתקרב": כלבת הים שנצפתה בישראל - ומשגעת את ההמונים

תצפית נדירה בישראל - בפעם הראשונה נראתה כלבת ים נזירית בגבולות המדינה • מתנדבי ופקחי היחידה הימית ברשות הטבע והגנים מגנים עליה עד שתחליט לשוב אל המים • מנכ"לית רשות הטבע והגנים: "הביקור ההיסטורי של יוליה מרגש את כולנו בימים מורכבים אלה"

כלבת הים הנזירית שנצפתה בישראל. צילום: אורן בן חקון

המים של יוליה: בסוף השבוע האחרון נצפתה בחופי ישראל כלבת ים נזירית ים־תיכונית נדירה. מתנדבי ופקחי היחידה הימית ברשות הטבע והגנים מגנים עליה מכל משמר, עד שתחליט לשוב אל המים.

זו הפעם הראשונה שבה כלבת ים הנזירית מגיעה לארצנו, וחובבי טבע נרגשים פקדו את האזור לתעד בהתרגשות את המראה המרהיב. כלבת הים, מצאה את חופי מרכז הארץ כמרבץ נוח למנוחת צהריים, שם נהנתה לנמנם על החול והסלעים. גילה המשוער של יוליה הוא בין שלוש לחמש שנים, ומבדיקת החוקרים נראה כי מצב בריאותה תקין והיא לא מגלה סימני מצוקה.

כלבת הים בחופי תל אביב שמשגע את ישראל | רשות הטבע והגנים

נוהגת לרבוץ מדי פעם בחופי טורקיה ולבנון

את שמה של יוליה העניק לה ילד ששהה בחוף הים בעת מציאתה, והגן עליה בשעה שילדים אחרים ניסו לפגוע בה ולהטריד את מנוחתה. מדובר באחד מהפירות החשובים של פרויקט השימור האזורי של כלב הים הנזירי הים־תיכוני במזרח הים התיכון, שלו שותפה עמותת דלפיס, בהובלת ה־IUCN ובמימון Monk Seal Alliance.

עם היוודע הבשורה המרגשת, פעלה ד"ר מאיה אלסר, מנהלת מחקר כלבי הים הנזיריים בישראל, מול חוקרים טורקים ממכון METU למדעי הים ומארגון SAD-AFAG – לזיהוי כלבת הים הנדירה. הודות לעבודה המשותפת, עלה כי יוליה מוכרת (בשם Tugra) כבר משנת 2007, וכי היא נוהגת לרבוץ מדי פעם בחופי Mersin שבמזרח טורקיה. בנוסף, זוהתה בעבר גם בחופי לבנון.

נוהגת לפקוד את טורקיה ולבנון. כלבת הים יוליה, צילום: אורן בן חקון

כאן כדי להזכיר לנו שלטבע אין גבולות

"הביקור ההיסטורי של יוליה, כלבת הים הנזירית בחופי ישראל בהחלט מרגש את כולנו בימים מורכבים אלה", מסרה רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים. "אולי היא כאן כדי להזכיר לנו שלטבע אין גבולות. הסביבה הימית נדרשת לשיתוף פעולה בין המדינות באגן הים התיכון על מנת לשמר את אוצרות הטבע".

היחידה הימית ברשות הטבע והגנים הוסיפה: "מדובר בתצפית הראשונה של כלבת ים נזירית שעלתה לחוף במרכז הארץ על מנת לנוח. מדובר ביונק ימי מוגן שאסור לפגוע בו, הציבור מתבקש לא להתקרב ולאפשר לכלבת הים לחזור למים בבטחה לאחר סיום המנוחה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר