ברגע האחרון: קופה מזן נדיר נותחה - וניצלה מעיוורון

בספארי גילו שהקופה תשרי, שלפני כעשור התעוורה בעין ימין, החלה לאבד אוריינטציה • הבדיקה חייבה: ניתוח להצלת עין שמאל • ארבעה מומחים עמלו עליה במשך שעה וחצי - ובתוך שבועיים נדע אם היא, כדברי המנתח ד"ר סבג, "תחזור לחבריה בחצר"

קופת קולובוס גרזה והגור שלה, צילום: Getty Images

כמו בני אדם, גם הקופה תשרי, בת 22, מהספארי ברמת גן עברה ניתוח קטרקט בעין שמאל - רק שאצלה הבעיה התגלתה רגע לפני שהיה מאוחר מדי, כי את הראייה בעין ימין היא איבדה כבר מזמן. בשבוע שעבר היא נותחה על ידי רופאים מומחים והספיקה מאז לחבור לחבר'ה בספארי, וכעת כולם כוססים ציפורניים בציפייה לתוצאות הניתוח.

תשרי היא קופת קולובוס גרזה, זן קופים שמתהדרים בפרווה מפוארת בצבעי שחור-לבן, וגוריהם לבנבנים בהיוולדם. קופים אלו, החיים ביבשת אפריקה, משתתפים בתוכנית רבייה אירופית למינים נכחדים, ובספארי גאים בקבוצה של שישה קופי קולובוס.

בריאה, וזה מה שחשוב. הקופה תשרי (ארכיון)


לפני כעשור נחבלה תשרי בעינה הימנית וזו התנוונה עד שאיבדה את כושרה לחלוטין, אך בחלוף השנים נראה היה שתפקודה של תשרי לא נפגע. אלא שלפני כשלושה חודשים הבחינו המטפלים שעינה השמאלית הבריאה נפוחה במקצת, ובדיקה גילתה אבצס מאחורי העין (מוגלה עקב זיהום חיידקי, ע"א).

תשרי טופלה ונראה היה שהחלימה, אך לפני כחודש החלה לאבד התמצאות במרחב. ד"ר אלעד סמית, וטרינר הספארי, הבחין בעכירות בעדשת עין שמאל, והבדיקה הראתה כי תשרי סובלת מקטרקט מתקדם וכי ראייתה בעין ירודה מאוד, עד כדי כמעט עיוורון.

תשרי עוברת את הניתוח, צילום: חן זכאי


היות שהיה ברור שאם תשרי תהיה עיוורת לגמרי היא תתקשה להסתדר בחצר הגדולה והפתוחה, עלתה האפשרות לבצע בה את ניתוח הקטרקט המוכר והמקובל הן בבני אדם והן בבעלי חיים, ולו כדי להשיב לה לפחות חלק מהראייה. תוצאותיהן של כמה בדיקות שנערכו בה - ובהן בדיקה חשמלית של הרשתית, שנותנת הבנה אובייקטיבית אם היא תוכל לראות שוב או לא - יצאו תקינות, לשמחת כולם, ונקבע מועד לניתוח העין.

השיטה - כמו בבני אדם

הניתוח בוצע בביה"ח הווטרינרי האוניברסיטאי שבבית דגן, ונמשך כ-90 דקות ארוכות מאוד, שבמהלכן עמלו ארבעה רופאים מומחים - ד"ר ליונל סבג וד"ר אורן פאר, אופתלמולוגים וטרינריים מומחים, יחד עם הווטרינרים המרדימים ד"ר ישי קושניר וד"ר יסמין ברנשטיין - על עינה של תשרי. היא עצמה לוותה לאורך כל התהליך על ידי משה מכנס, ראש ענף קופים בספארי, וחן זכאי, מטפל קופים במקום.

"הניתוח התנהל באותה צורה כמו בבן אדם, בכלב או בחתול", סיפר ד"ר סבג, "היתרון ברפואה הווטרינרית הוא שמבחינת טכניקת הניתוח, אין הבדל בין כלב לקוף". לדבריו, הקושי העיקרי היה לאחר הניתוח, במתן טיפות עיניים להורדת לחץ תוך-עיני ולמניעת דלקות.

הקופה תשרי בזמן הניתוח, צילום: חן זכאי


"בניתוחים מסוג זה יש להקפיד על מתן טיפות כמה פעמים ביום, ולשם כך היה על הצוות להרדים את תשרי בכל פעם - דבר בלתי אפשרי כשמדובר בחיית בר - ולכן הוחלט על טיפול אחר: מייד לאחר הניתוח היא קיבלה זריקת סטרואידים שמשפיעה לפרק זמן ממושך, והזרקה של אנטיביוטיקה המתאימה לטווח ארוך של שבוע-שבועיים".

לדברי ד"ר סבג, מצב העין משתפר כבר יום-יומיים לאחר הניתוח, אך רק לאחר כשבוע ניתן לראות אם התפתחה דלקת בעין.

"בשבועיים הקרובים יעקבו הווטרינרים והמטפלים אחרי תשרי ויבדקו איך היא מתנהגת, אם היא חיונית ואם רואים שיפור בהתמצאותה במרחב. אנו מקווים שהניתוח יוכתר בהצלחה, ושתשרי תוכל לראות ולהמשיך לחיות עם חבריה בחצר", סיכם המנתח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר