"בראשה ובכנפה נמצאו כדוריות ירי": הטיפול בשקנאית שהציל את חייה

שקנאית שאותרה כשהיא תשושה ומיובשת, קיבלה טיפול וטרינרי על מנת להחזירה לכשירות • לאחר שהתאוששה, היא הושבה לטבע – בתקווה שתחבור ללהקה, תמשיך בנדידה ותגדיל את סיכויי שרידותה

שקנאית פצועה מקבלת טיפול וטרינרי // צילום: שגיא מרום - רשות הטבע והגנים

שקנאית פצועה הושבה אתמול (שני) לטבע, לאחר שקיבלה טיפול וטרינרי בעקבות כדוריות ירי ישנות שנמצאו בראשה ובאחד מכנפיה.

הדיווח הראשוני על מציאת השקנאית התקבל ביום חמישי האחרון, כאשר אנשי השיטור הימי באשקלון דיווחו לפקח היחידה הימית של רשות הטבע והגנים, דוד חלפון, על שקנאי מותש צפונית לנמל אשדוד. בתוך זמן קצר, חלפון יצא אל המקום עם המתנדב גיא שונק.

מציאת השקנאית הפצועה, בשבוע שעבר, צילום: שגיא מרום - רשות הטבע והגנים


מכיוון שלהקות שקנאים חולפות בארצנו במהלך נדידתן מדי שנה, זה לא דבר נפוץ למצוא פרט בודד שאינו מצליח לברוח, ולכן הוחלט להתערב ולנסות להצילו כי סיכוייו לשרוד בטבע נמוכים. מאחר ומדובר בחיית בר אשר לא מורגלת בקרבת אדם, מאמץ הלכידה לא היה פשוט.

בסופו של דבר, שונק לכד את השקנאי עם לאסו (חבל עם טבעת מתהדקת, ע"א), שיטה שנמצאה יעילה במקרה דומה שבו נלכד שקנאי על ידי פקחי רט"ג בצפון הארץ. הלכידה בוצעה בשיטה הזו כדי שהשקנאית לא תתקוף אותו.

לאחר מכן, הועלתה השקנאית על סירת הפיקוח שהפליגה אל המרינה באשדוד, שם המתינה לה שגיא מרום, מתנדבת במערך החיבולנס. השקנאית נעטפה היטב על מנת שלא תשתולל ותפצע את עצמה, ומרום הבהילה אותה אל בית החולים לחיות בר יחד עם צב וקיפוד מהאזור, שנזקקו גם הם לטיפול וטרינרי.

השקנאית מקבלת את הטיפול הווטרינרי, צילום: שגיא מרום - רשות הטבע והגנים


בבדיקה בבית החולים התברר כי השקנאית תשושה ומיובשת. בנוסף על כך, בראשה ובכנף שלה נמצאו כדוריות ירי ישנות. היא קיבלה טיפול רפואי, ואחרי שהתאוששה והתחזקה, היא הושבה לטבע, במאגר בכפר רופין שבצפון הארץ על ידי מתנדבת חיבולנס צוקית רביב, שם תוכל לחבור ללהקה, להמשיך בנדידה ולהגדיל את סיכויי שרידותה.

ברשות הטבע והגנים ביקשו לציין כי במקרה של היתקלות בחיה פצועה או בחיה במצוקה, יש להתקשר למוקד הרשות במספר 3639*.

סוף טוב, הכל טוב. השקנאית הפצועה, צילום: שגיא מרום - רשות הטבע והגנים
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר