מי בעיקר נובח ומי הכי נאמן? כל מה שאתם צריכים לדעת על גזעי הכלבים הנפוצים בארץ

לכל גזע של כלב יש אישיות משלו, אבל יותר מכך – הם פשוט שונים אחד מהשני מבחינות רבות • אחד פעיל במיוחד, שני לא ממש מתחבר לזרים ואחר קשה מאוד לאילוף • הכלב שלכם ברשימה?

כלבים בחוף הים, צילום: Getty Images

לפי דו"ח של משרד החקלאות, השי טסו, הפקינז, הרועה הגרמני, הלברדור רטריבר והיורקשייר טרייר הם חמשת גזעי הכלבים הנפוצים ביותר בישראל. בהתאם לנתונים, מותג ביטוח בעלי החיים חיותא החליט לחלק את החמישה לקטגוריות שונות, במטרה לתאר מי מהכלבים הכי מתאים לילדים ואיזה כלב יגרום לכם לעשות פעילות ספורטיבית מרובה, לפי הגוף האמריקני הרשמי שאחראי על רישום זני כלבים ותכונותיהם בכל העולם.

כמה כלבים יש היום בישראל? נכון להיום, לפי נתוני משרד החקלאות, בישראל רשומים יותר מ-570 אלף כלבים. ישנו פער קטן במספר הכלבים הזכרים לעומת הנקבות, ועם גיל ממוצע של 6.4 שנים לכלב. תל אביב מובילה את הטבלה עם מספר הכלבים הרב ביותר בעיר, עם יותר מ-37 אלף כלבים. במקום השני נמצאת ראשון לציון עם יותר מ-16 אלף כלבים, ובהמשך חיפה, באר שבע וירושלים.

החלוקה של חיותא נעשתה לקטגוריות של תעודת זהות הגזע, אופי ומאפיינים בולטים, מידע מהווטרינר על המחלות והגנטיקה של הגזע וטיפים של המאלף כיצד להתנהג נכון עם הכלב.

כלב מסוג שי טסו, צילום: איי.אף.פי.

שי טסו

שי טסו, המגיע מטיבט, הוא ממשפחת כלבי לוויה זעירים. ממוצע הגובה של הזכרים נע בן 25 ל-27 סנטימטרים, משקלם עומד על 7.5-5.5 קילוגרמים, וגודלן של הנקבות מגיע ל-24-22 סנטימטרים על משקל של 6-4.5 קילוגרמים. תוחלת החיים של שי טסו נעה בין 10 ל-16 שנים.

את השם קיבל הגזע הזה מהשפה המנדרינית, ופירושו "כלב אריה". אז אמנם כמו האריה הוא בעל רעמה מרשימה, חלקה ושופעת, אבל בגוש הפרווה הכובש הזה אין שום דבר פראי הדומה לאריה. גזע זה נוצר כדי להיות החבר המושלם, כזה שלא יימאס לבעליו ממנו לעולם.

את השי טסו קל במיוחד לאלף, בעיקר בגלל ההתלהבות והצמא שלו ללמוד דברים חדשים. מנגד, בתחום הבריאות, השמנת יתר יכולה להיות צרה אמיתית של הגזע הזה, והיא עלולה לגרום לבעיות מפרקים, מחלות לב, כאבי גב והפרעות מטבוליות אחרות.

כלב מסוג יורקשייר טרייר,

יורקשייר טרייר

היורקשייר טרייר המגיע מבריטניה, הוא ממשפחת כלבי הלוויה. ממוצע הגובה של הזכרים נע בין 20 ל-22 סנטימטרים ולמשקל 5.5-3 קילוגרמים, והנקבות בגודל 20-18 סנטימטרים ומשקלן 3-1.8 קילוגרמים. תוחלת החיים של היורקשיירים נע בין 18-14 שנים. זהו כלב בגודל קומפקטי, דבר שהופך אותם למושלמים לכל טיול.

גזע הכלבים הזה הוא בעל ביטחון רב. הפרווה הארוכה שלהם משתפלת עד הרצפה ויכולה להגיע במגוון רב של צבעים שונים כמו שחור ובז', שחור וזהב או כחול מתכתי. הם נחשבים לכלבים היפו-אלרגניים, משום שהפרווה הזו דומה יותר לשיער של בני אדם מאשר לשיער של חיות.

היורקשיירים אמנם מתאימים לגדול גם בדירה, אך חשוב לזכור שהם די קולניים ונבחנים, משהו שהשכנים שלכם יאהבו קצת פחות. למרות שהם מאוד אוהבים לשחק ולהשתובב, הם מיניאטוריים כל כך, עד שילדים קטנים עלולים לפצוע או לפגוע בהם שלא במתכוון. הם גם נוטים להתפרצויות פתאומיות במקרה שהם נבהלים במיוחד או כשמישהו מתגרה בהם.

חשוב לציין כי לא קל לחנך את היורקשייר ולגרום לו לציית לחוקי הבית. בנוסף, חלקם נוטים לנבוח די הרבה ולהיות חשדנים כלפי זרים או אנשים שנתפסים בעיניהם כמאיימים על הטריטוריה שלהם.

בתחום הבריאות, היורקשייר טריירים סובלים לעיתים ממערכת עיכול רגישה והם אכלנים די בררניים. בעיות אכילה יכולות לנבוע אצלם גם כתוצאה מבעיות שיניים או חניכיים.

כלב מסוג רועה גרמני, צילום: Thinkstock Photos

רועה גרמני

כשמו כן הוא, הרועה הגרמני מגיע מגרמניה, ממשפחת הרועים. ממוצע הגובה של הזכרים נע בין 65-60 קילוגרמים ומשקלם 40-35 קילוגרמים, והנקבות מגיעות לגודל של 60-55 סנטימטרים ולמשקל של 35-30 קילוגרמים. תוחלת החיים שלהם נעה בין 13 ל-14 שנים.

הכלב האלגנטי ומלא הביטחון הזה הוא גם כלב משפחה מסור, נאמן וממושמע, רק קחו בחשבון שמדובר בכלב אנרגטי במיוחד, שאם לא תעזרו לו לפרוק את כל האנרגיה שלו, כנראה שלא יישארו לכם עציצים, רהיטים, דשא בגינה, ובטח לא שכנים שיעדיפו להתרחק מהנביחות הבלתי פוסקות.

הרועה הגרמני הוא כלב ידידותי מאוד לבני אדם, כולל לילדים. הוא גם כלב שמירה חזק, ערני, חסר פחד ונאמן בצורה קיצונית.

מבחינת אילוף, מדובר באחד הגזעים הקלים ביותר לאילוף. מעבר לכך, בתחום הבריאות, בגלל נטייה לבעיות באגן, ברגליים האחוריות ובחוליות הגב, חשוב מאוד להקפיד איתו על פעילות קבועה (בעיקר הליכות ארוכות) ושמירה על משקל תקין.

כלב מסוג פקינז,

פקינז

הפקינז מגיע מסין ממשפחת כלבי שעשוע ולוויה. ממוצע הגובה של הזכרים נע בין 23-18 סנטימטרים במשקל 6-4 קילוגרמים, והנקבות 21-15 סנטימטרים במשקל 5-3 קילוגרמים. תוחלת החיים של הגזע הזה נעה בין 12 ל-15 שנים.

הפקינז הוא כלב קל ונוח לגידול, גם בדירה קטנה. הוא לא אוהב שמציקים או פולשים לטריטוריה שלו, וכשהוא לא מרוצה הוא יגיב לרוב באמצעות נביחות קולניות. הוא נאמן מאוד לבעלים שלו, רואה את עצמו גבוה בהיררכיה המשפחתית, ומסתדר נהדר עם ילדים (אבל פחות עם אנשים זרים). קחו גם בחשבון שהנאמנות האינסופית של הפקינז הופכת אותו לפעמים ל"כלב של איש אחד", כלומר שהוא ייטה לבחור בן/בת משפחה שיהפכו להיות מרכז עולמם ושאותם הוא יעדיף על פני כל השאר.

בכל הקשור לאילוף, יש לדעת כי היכולת לאלף אותו מאוד מוגבלת והוא מסוגל ללמוד רק פקודות אילוף בסיסיות, כמו "שב", "ארצה", "תן יד" וכדומה. בתחום הבריאות, בגלל הפרצוף הפחוס, הפקינזים לא מגיבים טוב לתנאי חום, ולכן מומלץ לצמצם חשיפה שלהם בשעות היום החמות. את הקמטים ואת העור בקפלים באזור הפנים כדאי לנקות באופן שגרתי כדי להימנע מדלקות, גירויים, מחלות עור וזיהומים. בשל מבנה העיניים שלו, הפקינז נוטה לסבול מבעיות עיניים, בעיקר בגלל האופן שבו הריסים שלו גדלים לתוך העין.

כלב מסוג לברדור רטריבר, ב-2020, צילום: איי.פי.

לברדור רטריבר

הלברדור רטריבר מגיע מניופאונדלנד שבקנדה, ממשפחת כלבי ציד. ממוצע הגובה של הזכרים נע בין 55 ל-60 סנטימטרים במשקל 43-38 קילוגרמים, והנקבות 56-53 סנטימטרים במשקל 35-30 קילוגרמים. תוחלת החיים של הלברדור נע בין 12 ל-14 שנים.

הכלב הזה מגיע בשלושה צבעים בסיסיים: שוקולד, שחור וצהוב, ומזכיר קצת את הגולדן רטריבר. יש לו פרווה כפולה קצרה ולא רכה במיוחד, אבל הוא מכפר על כך עם עיניים טובות וממיסות והבעת פנים שמשדרת קשב והבנה.

כגור, הוא שובב לא קטן, וכשמשעמם לו זה בדרך כלל מתכון לכאוס, בעיקר אם מדובר בדירה קטנה וצפופה. הבשורה הטובה היא שככל שהוא מתבגר, הוא נרגע קצת. בתחום האילוף מדובר בכלב נבון ונוח לאילוף, אבל חשוב להתחיל את התהליך כבר בגיל צעיר ולהשתמש בחיזוקים חיוביים.

מבחינת הבריאות, הלברדורים זקוקים להמון פעילות גופנית – לפחות שתי הליכות ארוכות ביום. הם לא מתאימים לדירה, אבל גם אם יש לכם חצר, הקפידו על גדר גבוהה, כי בין שאר היכולות האתלטיות שלהם הם גם יודעים לקפוץ לגובה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר