תיעוד נדיר במיוחד: צפו בציפור הקטנטנה שנלכדה ברשת קורי עכביש

כשהצפר אלדד שגב טייל עם בנו, הם נתקלו לפתע במראה הלא שגרתי שבו ציפור ממין צופית נלכדה ברשת קורים ענקית • לאחר ששחררו אותה, הם ניסו לברר איזה עכביש יכול היה לטוות רשת כה גדולה – ונתקלו בתשובה מפתיעה

ציפור שיר קטנטנה שנלכדה בקורי עכביש // צילום: אלדד שגב

כשהצפר אלדד שגב ובנו יונתן ערכו השבוע טיול בארץ המעיינות, הם לא ציפו שטיול שגרתי יהפוך מבחינתם לאירוע מרגש ונדיר במיוחד – לאחר שצילמו ציפור שיר קטנה בשם צופית, שנלכדה ברשת קורי עכביש גדולה מבלי שהצליחה להשתחרר ממנו.

"טיילנו בנחל צביה והתיישבנו מתחת לעץ", סיפר שגב ל"ישראל היום". "כשהתיישבתי הרמתי את ראשי מעלה, וראיתי רשת קורי עכביש מסועפת וגדולה מאוד, באורך של כמעט מטר. לפתע, ראיתי צופית לכודה בתוך הקורים מבלי שיש לה יכולת לזוז. מעולם לא ראיתי משהו כזה בעבר".

ציפור ממין צופית (ארכיון), צילום: Getty Images

שגב הפנה את תשומת ליבו של יונתן לציפור, תוך שהוא מתלבט אם לשחרר את הציפור הקטנטנה – או לתת לטבע הפראי לעשות את עצמו. "בני אמר שצריך לתת לטבע לעשות את שלו, אבל בכל זאת החלטתי לשחרר אותה. טיפסתי על העץ ושחררתי את הציפור מרשת הקורים. גיליתי שמדובר בזכר, ובאותו רגע הוא התעופף לדרכו, מה שאומר שהוא לא היה תשוש, דבר שמעיד על כך שהוא ככל הנראה לא היה לכוד זמן רב ברשת".

לאחר שחרור הציפור, פנה שגב אל חבריו בתחום הטבע והצפרות בניסיון להבין איזה סוג עכביש יכול לטוות רשת כה חזקה של קורים ואם מדובר בעכביש שמסוגל בכלל לאכול ציפור כזו, או שהיא פשוט נלכדה ברשת שכלל לא כוונה אליה. מי שפתרה עבור שגב את החידה היא הביולוגית הישראלית יעל לובין, פרופסור אמריטוס לארכנולוגיה (תחום המחקר הזואולוגי של עכבישים ודומיהם, א"ג) באוניברסיטת בן גוריון ונשיאת האגודה הבינלאומית לארכנולוגיה.

עכביש בר-הדר מתגודד, צילום: Getty Images

אחרי שקיבלה את הסרטון, פרופ' לובין השיבה לשגב, תוך שכתבה לו שהיא מקווה כי הציפור שוחררה לחופשי, כי לפי רשת הקורים שנראית בסרטון, העכביש שטווה את הרשת הוא נקבה ממין בר-הדר מתגודד (Cyrtophora Citricola), עכביש ממשפחת הגלגלניים. "המין הזה יוצא דופן למרבית הגלגלניים מכיוון שקורי רשת הציד אינם דביקים, אבל הם מאוד צפופים וחזקים", כתבה לו. "אפילו חרקים שגדולים יותר מהנקבה עלולים להסתבך בקורים. העכבישה קטנה, יש לה גפי פה קטנים וחלשים, היא אינה מסוגלת לאכול טרף בגודל של צופית".

לדבריה, אכן ישנם תיעודים של עכבישים שצדים וטורפים ציפורים, אבל אלו לרוב טרנטולות גדולות או עכבישים אחרים, שאינם צדים בעזרת רשת ציד – אלא בכוחות עצמם. "למזלנו, הם חיים בעיקר באזורים טרופיים", הרגיעה פרופ' לובין.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר