בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה
בפרק זה אירחה דנה רון את ד"ר יואב לרמן, מומחה לתכנון עירוני ושותף מייסד בחברת פלאנט, שסיפק מבט מעמיק על מצב התחבורה הציבורית בישראל ועל המקצוע של תכנון עירוני בארץ.
קשה לפספס שהתחבורה בישראל רחוקה מלהיות אידיאלית: אם זו התחבורה הציבורית האיטית, הצפופה והלא יעילה, או התחבורה הפרטית שמביאה אותנו לפקקים ולחיפושים אינסופיים אחרי חניה. שיפור של התחבורה יועיל גם לנו – וגם לסביבה. לרמן טוען שהתחבורה הציבורית לא מתפקדת כראוי, מה שמוביל לכך שרבים מהישראלים נאלצים לרכוש רכבים פרטיים. לדעתו, הפתרון טמון בין היתר בהקמת רשויות מטרופוליטניות, כפי שמתקיים באירופה. שם התחבורה הציבורית פועלת בצורה מיטבית בזכות ניהול מבוזר, שמתחשב בצרכים המקומיים של כל אזור ואזור.
תחבורה ציבורית היא בהכרח סביבתית יותר – וכשהיא מתנהלת ביעילות, היא עשויה אף להיות מהירה יותר. בחלק מהמקומות, דווקא ביטול של חניות חינמיות עשויה להועיל נגד מצוקת חנייה. פתרון נוסף שהוצע נגד פקקים הוא אגרת גודש – תשלום מוגדל על נסיעה בכבישים בשעות השיא, שפועל כבר בימינו בסינגפור, לונדון וסטוקהולם, כשהכוונה היא שהדבר יוביל לכך שאנשים יבחרו לנסוע בשעות אחרות.
גם בעיית התשתיות בישראל עלתה בפרק זה. באזורים כמו הדרום חסרים כבישים ותשתיות בסיסיות, מה שמקשה על התנועה. דבר זה היה בין היתר חלק מהטרגדיה הנוראית של השבעה באוקטובר, כשרכבים רבים ניסו לברוח מפסטיבל הנובה והתנקזו כולם לאותו הכביש במועצה אזורית אשכול.
במבט מפתיע, בישראל יש דווקא תכנון עירוני רב, אך זו בדיוק הבעיה. התכנון לא נגמר ולוקח זמן רב להוציא פרויקטים לפועל, מפני שכל תכנית נתקעת בתכנון רב ונתקעת בוועדות ולוקח זמן רב להוציא אותה לפועל.
במהלך השיחה, לרמן הדגיש את הצורך בשינויים מערכתיים כדי להביא לשיפור במצב התחבורה הציבורית בישראל. הוא קרא להקמת רשויות מטרופוליניות, להשקעה בתשתיות, ולפישוט תהליכי התכנון העירוני.
בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה
