"חופש עסקי" – היעד החדש של בעלי עסקים

שיטת הניהול ENOVATION, פרי פיתוחו של ירון אלדר, מייסד ומנכ”ל ENOVA ליווי עסקי, מציעה לבעלי עסקים לטפח “חופש עסקי”. מהו אותו חופש שירון אלדר מציע ללקוחותיו, וכיצד הוא מטפל ביעילות יוצאת דופן בתסכולים והמצוקות הגדולים ביותר של בעלי עסקים בישראל?

ירון אלדר, מנכ"ל ENOVA, צילום: סם יצחקוב

בשיתוף ENOVA ליווי עסקי

“ בעלי העסקים הפרטיים אוהבים את התחום המקצועי שלהם, אבל עם הזמן דווקא התרחקו מעשייה מקצועית ומצאו עצמם בעיקר מכבים שריפות. איכות החיים שלהם נמוכה משל העובדים שלהם, המתח גבוה והם עסוקים כל היום בלהגיב במקום ליזום“. כך פותח ירון אלדר, מנכ“ל ENOVA ליווי עסקי את שיחתנו. “מה שהם רוצים יותר מכל זה ‘חופש עסקי’. זה לא קשור לכסף, לחופשות, לרצון לעבוד ולחופש כלכלי. משמעו כי בעל העסק עושה אך ורק את מה שאך ורק הוא יכול לעשות. כמה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה ומהיכן שהוא רוצה.“

כמי שבמשך ה-20 השנים האחרונות ניהל מספר עסקים מצליחים בתחומים מגוונים, וכיום מנהל את אחת מחברות הליווי והייעוץ העסקי הצומחות והמסקרנות בישראל, אתגרי הניהול של עסקים פרטיים בישראל מוכרים לירון אלדר היטב, ומקרוב.

 “חופש עסקי היה גם החלום שלי. בתחילת הדרך סבלתי אישית מכך שהכל התנקז אלי. בזבזתי המון זמן ואנרגיה עד שהבנתי שהבעלים שמנהל את החברה של עצמו חייב להתמקד רק איפה שיש לו ערך ייחודי בעסק. הקדשתי את כל מה שיש בי על מנת לייצר שיטת ניהול שתביא בעלי עסקים למקום הזה. כיום, זה מה שאני והצוות שלי ב-ENOVA  ליווי עסקי עושים“, אומר אלדר.

איך אתם מביאים את המנהל למצב של חופש עסקי?

“על מנת להגיע לחופש עסקי צריך לצמצם דרמטית את התלות במנהל בתוך תהליכים ארגוניים שגרתיים. לזהות את צווארי הבקבוק, איפה הזמן היקר שלו יכול להיות מוחלף בעובד יעיל או אוטומציה עסקית ולשחרר אותם באמצעות תכנון והקמה של מנגנון עסקי משוכלל בתוך העסק.

מה בסוף השאיפה של המנהל? שלא ישאלו אותו כל דבר. שיהיו נהלים ברורים, ושכל עובד יידע את תפקידו ויהיה בעל הכישורים המתאימים לבצע אותו בלי לשאול את אותן שאלות פעם אחר פעם.

מנהלים שרותמים את עצמם לתהליך הזה הופכים ממגיבים ליוזמים ומעובדים למנהלים של ממש. הם עוברים לחשוב בתבנית של תכנון, יישום ובקרה במקום רק בניהול תפעולי שוטף.

אילו מהלכים חשובים ביצעת בשנה האחרונה?

רק במהלך השנה האחרונה ליווינו סוכנות ביטוח גדולה עם כ-80 עובדים שמפסידה כל חודש מעל 100,000 ₪. תוך 9 חודשים העברנו אותה לרווח של מיליון ₪ ברבעון. כשנכנסנו לתמונה מצאנו שהבעלים פשוט נשאב למעורבות אישית מוגזמת בכל דבר ועניין. באמצעות התערבות אגרסיבית בכל תחומי החברה: שינוי מבנה ארגוני, הגדרות תפקיד, קיצוץ שטח המשרד, שיפורים במערכות מידע ואוטומציות. כל אלו איפשרו לבעלים להתרומם מעל השוטף ולהיכנס ל“חופש העסקי“ שלו.

במהלך אחר, סטודיו מצליח ורווחי לעיצוב רהיטים בהתאמה אישית הגיע אלינו עם הכנסות של 5 מיליון ₪ בשנה וצוות של 5 עובדים. נשמע מדהים עד שאתה מבין שהעסק מנוהל על ידי זוג נשוי שאין להם יום ולילה. עובדים מסביב לשעון, לא רואים את הילדים, עובדים לאורך כל סוף השבוע, פשוט אין להם חיים.

תוך פחות מחודש מרגע שהתחלנו תהליך הם כבר הלכו עם הילדים לים בצהריים ואכלו יחד ארוחת ערב כל יום, כל זה בזכות כמה פעולות שהפכו את החיים לקלים יותר: מענה אנושי לטלפון עם תסריטי שיחה, הטמעת שירות לקוחות יוזם שמצמצם את כמות פניות השירות והטמעת מערכת הזמנות עם דיווחים אוטומטיים לבעלים שחסכו לו את המרדף היומיומי אחרי סטטוסים מול הצוות.

“קריטי להבין פה, שחופש עסקי הוא סובייקטיבי ומשתנה מאדם לאדם ומעסק לעסק. אצל אחד זה יבוא בדמות הגדלת המחזור והרווחיות, אצל אחר בייעול תהליכי עבודה או פשוט בהגדלת הזמן הפנוי של המנהל ואיזון בית/עבודה. היופי הוא שהמתודולוגיה הזו יכולה להתאים לבית תוכנה באותה מידה שהיא יכולה להתאים למוסך. כל בעלי העסקים זקוקים לזה וכולם יכולים ליהנות מזה.

מה היה השלב שבו הבנת שהשיטה שלך באמת עובדת?

הפעם הראשונה שבה יצאתי לחופשה בראש שקט.

אין בעל עסק שלא מכיר את הפחד מחופשה, אפילו של יומיים. שהכל יקרוס, שלא יסתדרו בלעדיך. האמנתי במנגנון העסקי שבניתי אצלי בעסק. 26 ימים הייתי בווייטנאם בחופשה. לא הייתי צריך לעצור כדי לענות למשרד אפילו פעם אחת. פה כבר היה לי את הבטחון המלא בדרך שבנינו והתווינו, יחד עם כלים שהביאו אותי להיות בבקרה ולדעת שהכל מתנהל כמו שצריך, גם ממרחק אלפי קילומטרים.

מהו האתגר המרכזי שחווה הענף שלכם בשנה האחרונה וכיצד התמודדתם עמו?

ב-3 השנים האחרונות “הגבינה זזה“ בכל עולם העסקים. הקורונה טרפה את הקלפים. מי שלא התגבר על הרעש ועשה התאמות בגישת הניהול שלו, נכנס לסחרור מזעזע. בסוף, האתגר הגדול ביותר הוא לקחת בעל עסק מיואש ושמשוכנע ש“ככה זה“, כי זה הסיפור שמספרים בחדשות ולהניע אותו לשינוי, קודם כל עם עצמו, אחר כך בעסק.

ת.ז

ירון אלדר – מייסד ומנכ“ל ENOVA ליווי עסקי

גיל: 55.

מצב משפחתי: גרוש + 2.

מקום מגורים: הרצליה.

השכלה: תואר ראשון במנהל עסקים, תואר שני במשפטים. חבר באיגוד הדירקטורים הישראלי.

תפקידים קודמים: מנכ“ל חברה זרה, מנכ“ל קבוצת חברות, יזם עסקי - בעלים ומנהל חברות רבות בתחומים שונים: תעשיה, מסחר, שירותים, יבוא, יצוא, סיטונאות וקמעונאות.

תחביבים: שיט, רכיבת אופנועים, נגינה. כל עולמי סובב סביב חופש והדרך לשם.

חופש לנוע, חופש ליזום, חופש ליצור וחופש להתבטא.

מוטו מוביל: נתינה.

חלום אישי שרוצה להגשים: להביא כמה שיותר בעלי/ות עסקים ל“חופש עסקי“

בשיתוף ENOVA ליווי עסקי

כדאי להכיר