טיפול באמנות לילדים – כל מה שחשוב לדעת

טיפול באמנות נחשב כצורת טיפול הנחשבת אופטימאלית, בעיקר עבור ילדים – כידוע, לילדים יש יותר קושי לבטא את עצמם, את רגשותיהם ואת התחושות שלהם במילים ולכן, הכוונה שלהם להביע את עצמם באמצעות אמנות ויצירה, יכולה להיות הרבה יותר אפקטיבית.

, צילום: pexels

בשיתוף המרכז האקדמי למשפט ועסקים

למעשה, על ידי אומנות, מתאפשר לילדים לבטא את עצמם בדרכים עשירות ומגוונות כאשר, בתהליך הם גם מפתחים גם את הדמיון.
דרך האמנות, המטפל יכול לטפל בבעיות רגשיות שונות אצל הילד, להתגבר על מחסומים וחשוב מכל, לסייע לאותו הילד.
הטיפול אינו קבוע או מוגדר ולמעשה, המטפל אמור להתאים אותו לכל ילד באופן פרטני.

באלו מצבים הטיפול יהיה יעיל?
טיפול באמנות לילדים, יכול להתאים להתמודדות עם מגוון רחב של מצבים, הוא מיועד בין היתר: עבור ילדים עם קשיים רגשיים, עבור ילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, עבור ילדים עם לקויות למידה, עבור ילדים על הספקטרום האוטיסטי, עבור ילדים אשר מתמודדים עם מחלות קשות או נכויות וגם עבור ילדים אשר סובלים מקשיים חברתיים.

התועלות של טיפול באמנות לילדים
רשימת התועלות אותה ניתן להפיק בטיפול באמנות עבור ילדים, היא ארוכה וכוללת בין היתר את התועלות הבאות:

  • טיפול בשורש הבעיה – יש לא מעט שיטות טיפול, אשר מטרתן לטפל בסימפטומים של הבעיות הרגשיות, איתן הילדים מתמודדים. לעומת זאת, טיפול באמנות, נועד בכדי לסייע למטופלים הצעירים, לעבד בצורה נכונה את חוויותיהם הרגשיות, מה שיסייע לו להתמודד עם הבעיה מהשורש.
  • הילד לומד איך לבטא את עצמו גם באופן מילולי – באמצעות שימוש באמצעים אומנותיים, במהלך הטיפול, הילד עובר תהליך אשר מאפשר לו לבטא את עצמו גם באופן מילולי – המטפל מסייע לילד ללמוד איך להעניק ליצירות שלו שמות ואיך לתאר אותן במילים.
  • שיפור הבטחון העצמי – הודות לשימוש באותם אלמנטים אומנותיים, הילד לומד למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות שונות איתן הוא מתמודד. במהלך הטיפול, הוא מקבל כלי חשוב להביע מהם הפתרונות אותם הוא מצא, מה שיכול לתרום לשיפור הביטחון העצמי שלו.

אלו כמובן, הם רק חלק קטן משורה ארוכה של יתרונות הטמונים בטיפול זה – כמובן, שבכדי למצות עד תום את כל התועלות, קיימת חשיבות גבוהה לבחור את המטפל בקפידה.

איך לבחור מטפל?
חשוב להבין, מטפל באמנות אומנם לא חייב להיות בוגר תואר של לימודי פסיכולוגיה. אבל, בכדי להיות מטפל מוסמך, עליו לעבור דרך לא קצרה, אשר עוברת בין היתר גם באקדמיה.
על המטפלים, להשלים לימודים בתחום פרטני זה או במסגרת של לימודי תעודה או במסגרת של לימודי תואר שני.

בכדי להפוך למטפלים מוסמכים, עליהם להשלים 600 שעות של התנסות בתחום האמנות – 300 לפני תחילת הלימודים ו-300 נוספות, במסגרת הלימודים.
בנוסף, עליהם לעבור הכשרה מעשית בהיקף של 900 שעות.

כך יוצא, שבהליך בחירת המטפל, קיימת חשיבות גבוהה בשלב הראשון, יש לבדוק שהמטפל אכן עבר את כל ההכשרות הרלוונטיות וכחלק מכך, הוא אוחז בתעודות רלוונטיות אשר מהוות כהוכחה לכך.
מעבר לכך, בהליך בחירת המטפל, חשוב לשים דגש על פרמטרים כמו: שנות הניסיון של המטפל בתחום, המלצות של הורים לילדים אשר עברו טיפולים אצל אותו המטפל (ניתן לחפש המלצות גם ברשת וברשתות החברתיות). כמובן, שגם שיחת ייעוץ ראשונית יכולה לשפוך אור רב, על היכולות ועל הרמה המקצועית של המטפל – כאשר, מומלץ להגיע למעמד הפגישה עם רשימת שאלות מוכנה, אשר התשובות עליהן יאפשר לקבל את התמונה הפחות או יותר מלאה לגבי אותו המטפל.

בשיתוף המרכז האקדמי למשפט ועסקים

כדאי להכיר