לנהל מתוך חוסר וודאות: המכללה האקדמית נתניה מלמדת ומכשירה את אנשי הניהול של המחר

ללמוד במציאות של משברים: דווקא בזמן שהמצב הביטחוני רחוק מלהיות שקט - המכללה מציעה מגוון מסלולי לימוד לתואר ראשון ושני בתחום הניהול ושמה את הדגש להתאים עצמה לצרכים של הסטודנטים ושל הסגל *נשיא המכללה פרופ' יעקב הרט: "גאים בכך שחלק גדול מהבוגרים שלנו הגיע לתפקידים בכירים במשק"

חצר האקדמיה. צילום: האקדמית נתניה
  

בשיתוף המכללה האקדמית נתניה

לא פעם, המציאות המורכבת של המזרח התיכון הופכת את חיינו לרכבת הרים מלאת טלטלות, בדיוק כמו שחווינו בטרגדיה הגדולה של 7 באוקטובר שהובילה למלחמה שבה נמצאת מדינת ישראל כבר ארבעה חודשים.

במכללה האקדמית נתניה הפנימו כבר מזמן כיצד חוסר הוודאות הנוכחי מחייב יכולת ניהול דווקא במציאות של משברים, שהפכה לצערנו לעניין די שיגרתי במדינה. היכולת לנהל משברים במצב של חוסר וודאות היא בדיוק הנושא אותה חרטה המכללה על דגלה במגוון מסלולי לימוד לתואר ראשון ושני ובהם ניהול עסקים פרטיים (קטנים ובינוניים), שבהם אלפי סטודנטים יוצאים מדי שנה לשוק העבודה עם כלים עדכניים שעוזרים להם להשתלב ולהנהיג לא פעם גופים וארגונים גדולים במשק.

ייחודה של המכללה הוא בזכות מגוון תחומי הניהול, תארים ייחודיים (בנקאות ושוק ההון, ביטוח, נדל"ן) ותארים יישומיים. אחד ממסלולי הלימוד הוא תוכנית לימודי הסמכה בניהול בגרונטולוגיה, תוכנית חדשנית שאין דומה לה בארץ. מדובר בתוכנית לימודים ייחודית המשלבת תחומי ידע בגרונטולוגיה ובמנהל עסקים. התוכנית מכשירה אנשי מקצוע בעלי ידע בתחום הזקנה, אשר יודעים להציע מגוון רחב של שירותים לאוכלוסיית הגיל השלישי ולנהל אותם ברמה האישית והלאומית.

הקשבה היא שם המפתח

בדיוק כמו חלקים עצומים במשק, גם המכללה נאלצה לבצע הסתגלות מחדש כאשר פרצה המלחמה, ונאלצה להתאים עצמה לצרכים שנוצרו תוך כדי שהיא מנווטת את דרכה במציאות המורכבת.

"זו אכן תקופה מאוד מאתגרת ולא פשוטה בכלל", מספר פרופ' יעקב הרט, נשיא המכללה ובעל ניסיון רב שנים בניהול מוסדות. "יש לנו 230 סטודנטים מגוייסים, יש לנו מרצה למשל שגרה בראש הנקרה וכעת היא מפונה. יש לנו סטודנטים רבים שגרים בצפון או כאלו שההורים שלהם מתגוררים שם וגם הם עצמם איבדו את מקור הפרנסה שלהם, זהו אכן מצב מאוד מורכב שאנחנו נדרשים למצוא לו פתרונות בכל יום.
אומנם יש קווים משותפים למה שהתרחש כאן בתקופת הקורונה, אך כרגע המצב הרבה יותר סבוך. אז התלמידים והסגל היו בבית וכיום חלקים רבים מהם לא נמצאים כי הם מגוייסים. לקחנו חלק מהדברים שעבדו בקורונה ויישמנו אותם כאן.

למשל, הרצאות מוקלטות ומעטפת אישית לכל סטודנט כדי לוודא שיסיים את הלימודים שלו בזמן. מעבר לכך דאגנו גם לאלו שנמצאים בקשיים כלכליים בזכות תוכנית הלוואה של שכר הלימוד שלהם ללא כל ריבית, שאותה אנחנו נספוג והם יחזירו את התשלומים בתום הלימודים.

יש המון סטודנטים ועובדים שאיבדו קרובי משפחה באסון הנורא והתפקיד שלנו הוא קודם כל לעזור להם להתמודד, וזה בראש סדר העדיפויות לפני הכל.

מה המפתח לניהול סגל וסטודנטים בזמן שכזה?

"ראשית כל, לגלות אמפתיה ורגישות ולחשוף את הצרכים של כל אחד ואחת. להיות בקשר רציף עם הסטודנטים ועם הסגל, לראות למי יש בעיות ולסייע לו. למזלי יש לי ניסיון רב שנים של ניהול מערכות גדולות וזה בהחלט מסייע בהתמודדות".

נשיא המכללה, פרופ' יעקב הרט, צילום: המכללה האקדמית נתניה

במכללה האקדמית נתניה מקדמים ראשית כל את תחום הניהול וגאים בשלל הבוגרים שלהם שהשתלבו בתפקידי מפתח במשק הישראלי. "יש לנו מרצים ואנשי סגל שמילאו תפקידים מאוד מאוד בכירים במשק", מוסיף פרופ' הרט, "אנחנו מאוד גאים ב־30 אלף התלמידים שסיימו את הלימודים לתואר ראשון ושני ובזה שחלק גדול מהבוגרים שלנו משתלב בתפקידים בכירים במשק. יש לנו בוגר שהיה שר אוצר, עוד אחד שהגיע לתפקיד מנכ"ל משרד האוצר. ישנם בוגרים שהם מנכ"לים של עיריות גדולות, עוד בוגר שהוא מנכ"ל של חברת הייטק בארצות הברית, והרשימה לא נגמרת.

אנחנו עושים מאמץ כביר כדי שהסטודנטים שלנו לא רק יוציאו את התואר, אלא גם יזכו להגיע לשוק העבודה ולהשתלב בו בהצלחה יתרה ויתפרנסו היטב. לכן אני מזמין את כולם להגיע ליום הפתוח שלנו במכללה שיערך ב־8.3 שם יזכו לשמוע בדיוק את כל המסלולים ואת כל מה שיש למכללה להציע".

ד"ר אמיר פלינט־גור צילום: האקדמית נתניה,

"זיהינו את הצורך הגדול"

ד"ר אמיר פלינט־גור, הוא ראש ההתמחות ניהול עסקים קטנים ובינוניים (מנהל עסקים תואר ראשון) ומנכ"ל תבונה שיווקית, גם הוא יודע כי העסקים הפרטיים הם המניע הגדול של המשק, ואת החשיבות הגדולה שלהם בטח שבתקופות משבר. "מחצית מהתוצר במשק מגיע מהמגזר הזה וזהו גם המגזר שנפגע הכי קשה בתקופה של שפל כלכלי ואי ודאות בדיוק כמו שאנחנו חווים מאז פרוץ המלחמה", הוא משתף.

"עוד שני דברים שמייחדים את המגזר הזה הוא שבעל העסק נדרש למלא המון תפקידים ופונקציות. זה לא כמו עסק גדול שיש המון תפקידים להמון אנשים, בעסק פרטי לבעל העסק יש הרבה פחות מקום לטעויות ולכן התקופה הזאת יכולה להיות הרסנית. בעל העסק חייב להבין שהוא מנהיג ולדעת שאם הוא חווה 'סטרס' אז הדבר עובר גם לעובדים. מצד שני הוא חייב להיות מאוד קרוב לעובדים כי שקיפות מייצרת אמינות. המפתח הוא להיות קשוב לצרכים, לדעת להתעניין בשלומם בימים קשים אלו ולהבין את החשיבות כיצד לרתום אותם למשימה המורכבת. הפן הכספי הוא גם כן מאוד חשוב בתקופה הזאת. חייבים לעבור שורה שורה אחר כל הוצאה ולדעת כיצד מצמצמים הוצאות בזמן הזה.

העסק חייב לעבור למצב של הישרדות כי כרגע לדבר על צמיחה בתקופה של חוסר וודאות זה פשוט לא ראלי. לדעת כיצד לשמר את הלקוחות הגדולים כי בסופו של דבר הגרף ישתנה וצריך כרגע לדעת כיצד צולחים את השנה המורכבת הזאת".

כיצד זה בא לידי ביטוי בלימודים במכללה?

"אני חושב שאין עוד תוכנית ייחודית כזאת בישראל. בנינו אותה במכללה כי זיהינו את הצורך הגדול שיש באקדמיה מצד אחד אך עם פרקטיקה מעשית בתחום העסקים מהצד השני. יש כאן המון תועלת מעשית שמותאמת למגזר הפרטי וכן הבוגרים שלנו יוצאים לשוק התעסוקה עם הכלים הנדרשים בכדי להשתלב ולהצליח בסופו של דבר".

יום פתוח

יום שישי 8.3.24 13:00-09:00 בקמפוס המכללה האקדמית נתניה.

תואר ראשון:

משפטים, מנהל עסקים, מנהל עסקים ותקשורת, מדעי המחשב והמתמטיקה, ביטוח, מדעי ההתנהגות, ניהול מערכות בריאות, מערכות מידע, בנקאות ושוק ההון.

תואר שני:

מנהל עסקים, משפטים, תקשורת, לימודי משפט, נדל"ן, ניהול מערכות בריאות, ניהול גרונטולוגיה, התנהגות ארגונית.

מכינה קדם אקדמית

לפרטים חייגו 2443*

לפרטים נוספים לחצו כאן >>

בשיתוף המכללה האקדמית נתניה

כדאי להכיר