מלחמות ירושה. הסכסוכים שקורעים משפחות - ואיך יוצאים מזה

סכסוכים בין יורשים יכולים לפגוע בצורה אנושה גם במשפחות המלוכדות ביותר. מהן הסיבות הנפוצות לריבים על ירושה? מהן האפשרויות העומדות בפני מי שמתנגד לקיום הצוואה? מדוע חשוב לקחת את שירותיו של עורך דין המתמחה בירושות וצוואות בדרך לפתרון הסכסוך? עו"ד דודי מאור, בעלים של ד. מאור משרד עורכי דין ומומחה לדיני ירושה וצוואות, עם כל הסיבות והעצות במקרה של סכסוך משפחתי כואב

עו"ד דודי מאור. מייסד ומנכ"ל ד. מאור ושות' חברת עורכי דין. צילום: מיכאל צור
  

בשיתוף עו"ד דודי מאור

אחד התהליכים הכואבים והפוגעים ביותר בין אחים ובני משפחה מתרחשים כאשר בני משפחה מבוגרים נפטרים ללא צוואה או עם צוואה מעורפלת, מה שמוביל לעתים לקרב על הנתח הגדול ביותר מהירושה. מקרים כאלו עלולים לקרוע את המשפחה, ולכן חשוב מאוד לסיים אותם עם הסדר דרך גישור או בפנייה לבית המשפט.

מצד שני, יש לכם 14 יום בלבד להגשת התנגדות לצוואה, ולכן הפעולות שתנקטו כבר בשלב הראשון יכולות להיות קריטיות.
עו"ד דודי מאור, הבעלים של ד. מאור משרד עורכי דין ומומחה לדיני ירושה וצוואות, משתף בסיבות הנפוצות ביותר לסכסוכים בין אחים ובני משפחה לאחר מות ההורים, ומדבר על החשיבות של הגעה לפתרון ברוח טובה באמצעות ליווי משפטי ראוי.

לעתים עצם קיומה של צוואה לא פותר את הבעיה, אלא מהווה את המקור לבעיה

סכסוכי ירושה יכולים למחוק בבת אחת זיכרונות משותפים של עשרות שנים וליצור מחנות בתוך המשפחה, לצד תחושות של ניכור, פילוג ושנאה. "עצוב לגלות כי בחלק מהמקרים, עצם זה שיש צוואה לא פותר את הבעיה ולפעמים מדובר במקור לסכסוך", אומר עו"ד מאור. "כולנו רוצים להאמין שאחרי לכתנו, ילדנו ידאגו וישמרו אחד על השניה, אך למרבה הצער, המציאות עשויה להיות אחרת, כאשר משקעים ישנים והצטברות של כעסים פורצים במלוא העוצמה לאחר פטירת ההורים ועל רקע הריב על הרכוש שהותירו אחריהם".

חושדים בצוואה תחת השפעה בלתי הוגנת?, צילום: Freepik

יריית פתיחה נפוצה של סכסוך ירושה: הגשת התנגדות לצוואה

עו"ד מאור אומר כי אחת הסיבות הנפוצות לסכסוך ירושה "היא מקרים בהם אחד האחים או האחיות מגיש לבית המשפט התנגדות לצוואה, שיכולה לנבוע ממגוון סיבות: הצוואה לא משקפת את רצונות האמיתי של הנפטר (לטענת המתנגד אליה), הצוואה לא ברורה מספיק, יש חשש להשפעה בלתי הוגנת על הנפטר לקראת סיום חייו, או טענה לכך שהנפטר לא היה צלול בעת כתיבת הצוואה, כלומר היעדר יכולת קוגניטיבית, כמו במקרים של דמנציה וכד'", מספר עו"ד מאור.

סיבות נוספות להגשת התנגדות לצוואה הן זיוף חתימה, קיום של צוואה נוספת או פגמים טכניים בכתיבת ורישום הצוואה.

לדבריו, "התנגדויות כאלו יוצרות כעס ואיבה, אך אין ברירה אלא לבדוק באופן יסודי את העניין. תפקידו של בית המשפט הוא להכריע האם לקבל את הצוואה או לבטל אותה. אם הצוואה מבוטלת, כל אחד מהאחים מקבל באופן שווה חלק יחסי מן הרכוש". לצד זאת, על בית המשפט לכבד כל הסכם שגובש עצמאית על ידי האחים אשר כולל פתרון ודרך חלוקה המוסכמת על כולם.

בכל הנוגע להשפעה לרעה, אומר עו"ד מאור, "ישנם מספר מבחנים אותם מבצע בית המשפט כדי להכריע בנושא, כגן מבחן התלות והעצמאות, מבחן התלות והסיוע, מבחן היקף הקשרים של המוריש עם אנשים אחרים ומבחן נסיבות עריכת הצוואה".

עו"ד מאור מדגיש כי "אם אחד האחים או חלקם חושדים כי מישהו גרם לנפטר לשנות את הצוואה או להיטיב איתו באופן מיוחד, איים עליו או הפעיל עליו אלימות, חשוב לפנות על בית המשפט בליווי של עורך דין צוואות וירושות". ההליך כולל מספר שלבים - הגשת ההתנגדות לבית המשפט תוך פירוט העילות והראיות, ולאחר מכן מסירת הודעה לכל הצדדים הרלוונטיים לרבות מוטבים, יורשים וכל אדם מעוניין אחר.

"התנהלות שכזו מבטיחה שקיפות ונותנת לצדדים הזדמנות להגיב ולהציג את הטיעונים שלהם". בסיומו של דבר, "אם בית המשפט מתרשם שההתנגדות מוצדקת, הצוואה מבוטלת והרכוש מחולק שווה בשווה", אומר עו"ד מאור.

קיום צוואה שאינה נושאת חן בעיני האחים

מקרים בהם אחד האחים נושל מהצוואה, קיבל חלק קטן מידי (לטעמו) או לא קיבל את מה שרצה, מהווים סיבה נפוצה מאוד לפתיחת מאבק משפטי שעלול לגרור את המשפחה כולה לסכסוך. "לכל אדם יש זכות לערער על הצוואה, אך חשוב לזכור שאם בית המשפט מתרשם שהיא משקפת באופן מלא ותקין את רצונו האחרון של הנפטר, הוא ייטה לכבד אותה כלשונה", אומר עו"ד מאור. "במקרים כאלו מומלץ לאסוף את האחים ולהסביר את העמדה של מי שנפגע לטענתו מהצוואה, על מנת לנסות להגיע להסכמה משותפת של כל האחים, במקום לפנות לבית המשפט ולפצוח בסכסוך פומבי וכואב".

מה קורה כאשר אין צוואה כלל?

במקרים של העדר צוואה, על פי חוק, בית הדין חייב לחלק את הרכוש שווה בשווה בין האחים, "אך אחים רבים טוענים במקרים אלו כי הנפטר הבטיח להם נכסים מסוימים, או שהוא מחליט להתנגד למכירת נכס כלשהו לטובת חלוקתו בין האחים", אומר עו"ד מאור. "במקרים אחרים ישנם אחרים הנמצאים במצוקה כלכלית ותובעים נתח גדול יותר מהירושה כדי לחלץ את עצמם מהמשבר. יש מקרים בהם עולה הטענה כי אחד האחים או האחיות התנכרו להורים ולכן אין להם זכות שווה בירושה".

סכסוכי ירושה והדת היהודית

בנוסף לכל הסיבות הנפוצות שהוזכרו, עו"ד מאור אומר כי "חשוב לקחת בחשבון גם היבטים מסורתיים ודתיים. יש מסורות שונות בהן האח הבכור יורש את ההורים ומחלק את הרכוש לאחיו הקטנים לפי שיקול דעתו. יש מסורות בהן הבנים של הנפטר יורשים אותו והבנות לא, ויש מסורות בהן רק האח שטיפול בנפטרים במסירות בערוב ימיהם זוכה בכל הירושה". בכל מקרה, "על פי החוק בישראל, כל האחים צריכים לרשת את ההורים באופן שוויוני, אך אם מושגת הסכמה גורפת בין כל האחים, יש צורך לכבד אותה".

הדרך הטובה לפתרון סכסוך בין בני משפחה סביב ירושה – פנייה לעורך דין מתמחה

על מנת למנוע ניכור ופילוג בתוך המשפחה באמצעות הליך אובייקטיבי ואפקטיבי, ההמלצה היא לפנות לעורך דין המתמחה בירושות וצוואות, לניהול הליך של גישור או להובלת המהלכים המשפטיים למיצוי הזכויות של היורשים.

"חלק מהתפקיד של עורך הדין הוא למצוא את הדרך לגשר על הפערים ולאפשר לכל אח להבין את שאר האחים ולכבד את ערכי המשפחה המשותפים" אומר עו"ד מאור.

לדבריו, עורך דין ירושות וצוואות יכול להבין את התמונה המלאה, לפייס ולקרב בין האחים על ידי הבנה לעומק של הצרכים והרצונות של כל אחד מהם, ולהסביר לבני המשפחה מה ריאלי ומה לא ריאלי. עם זאת, "לעתים אין מנוס ממאבק משפטי, בו עורך הדין עושה כל שביכולתו כדי להגן על הלקוח שלו ולדאוג למיצוי הזכויות שלו", מסביר עו"ד מאור.

אם גם אתם נקלעתם לסכסוך על רקע צוואה, מוזמנים לשיחת ייעוץ ללא התחייבות. לפניה לחץ

בשיתוף עו"ד דודי מאור

כדאי להכיר