X

להחמיא נכון לילדים – המפתח לאופי ולחשיבה מתפתחת

שבח לילדים אינו רק מחווה חביבה, אלא כלי שיכול לעצב את הביטחון, העמידות והסקרנות שלהם לעתיד • כשמתמקדים במאמץ ולא רק בתוצאה, הילדים צומחים באמת • אבל איך עושים את זה נכון – ומה אסור לפספס?

מאמץ שמוערך הופך לכוח שמצמיח ביטחון ועמידות. צילום: מידג'רני

להחמיא לילדים שלכם נראה טבעי, כמעט אינסטינקטיבי. הרי מי לא רוצה לשמוע “כל הכבוד” אחרי מאמץ? אבל מסתבר שלא כל שבח מועיל. מחקרים מראים כי הדרך שבה אתם בוחרים להחמיא עשויה לקבוע אם ילדיכם יגדלו עם ביטחון ועמידות – או עם חשש מכישלון ונטייה לוותר מהר.

מאמר שהתפרסם החודש באתר פסיכולוגיה היום תחת הכותרת “Giving the Right Kind of Parental Praise” מציע להורים נקודת מבט חדשה על שבח – לא כמחווה אוטומטית, אלא ככלי חינוכי משמעותי שיכול לעצב אצל הילדים חשיבה מתפתחת ועמידות לאורך זמן.

האתר פסיכולוגיה היום (Psychology Today) הוא מגזין פסיכולוגי מוכר, המשלב מחקרים אקדמיים עם פרשנות מעשית לחיי היומיום.

החמיאו לא על התוצאה, אלא על המאמץ והדרך, צילום: Freepik

שבח תוצאה מול שבח תהליך – מה עדיף?

כשאתם משבחים ילדים רק על התוצאה – למשל “קיבלת 100, אתה גאון” – אתם מחזקים אצלם תפיסה של יכולת קבועה. זה מה שמכונה fixed mindset: תחושה שהכישורים לא יכולים להשתנות. ילדים כאלה נוטים לפחד מכישלון, להימנע מאתגרים ולדאוג בעיקר איך הם נראים בעיני אחרים.

לעומת זאת, שבח שמתמקד בתהליך – “השקעת המון בלימוד”, “אהבתי את ההתמדה שלך” – מטפח growth mindset, חשיבה מתפתחת. ילדים לומדים שכישלון הוא חלק מהדרך, שהתמדה משתלמת ושכל מאמץ מקדם אותם. כך הם הופכים עמידים יותר, יצירתיים ופחות מפוחדים לנסות שוב.

שבח על הדרך ולא רק על התוצאה – כך ילדים מגלים שכישלון הוא חלק מהמסע וצמיחה נבנית מההתמדה, צילום: מידג'רני

דוגמה מהחיים: מי הרוויח יותר מהשבח?

במאמר שתיאר סיטואציה בחוג התעמלות לילדים, נצפו שני תרחישים: ילדה שטיפסה בקלילות עד קצה החבל קיבלה מחיאות כפיים נלהבות על ההצלחה, בעוד ילד שהתאמץ ונכשל קיבל עידוד חם על המאמץ. מי ירוויח יותר? התשובה – הילד השני. השבח על המאמץ יוצר אצלו חוסן ויכולת להתמיד, גם כשלא מצליחים בפעם הראשונה.


מה אומר המחקר?

שני מחקרים מרכזיים הניחו את היסודות להבנת נושא זה:

  • Blackwell, Trzesniewski & Dweck (2007): הראו שילדים שגדלו עם growth mindset התמודדו טוב יותר עם קשיים בבית הספר, והמשיכו להשתפר לאורך זמן.

  • Mueller & Dweck (1998): גילו כי שבח על “חוכמה” דווקא פוגע במוטיבציה. ילדים שזכו לשבח כזה בחרו משימות קלות כדי לא לסכן את תדמיתם, בעוד אלו ששובחו על מאמץ לקחו על עצמם אתגרים מורכבים יותר.

לא חשוב אם זה באייפד או על דף – שבחו את הדרך, המדיום פחות חשוב,

איך מיישמים בבית?

תתחילו מלשאול את עצמכם: מה אתם רוצים לגדל – תוצאה רגעית או אופי לטווח ארוך?

  • ✔️ אמרו: “אהבתי איך לא ויתרת גם כשזה היה קשה”.

  • ✔️ ציינו: “השקעת מחשבה בתכנון, וזה השתלם”.

  • ✔️ הוסיפו: “ראיתי איך עבדת בצוות, וזה נתן תוצאה יפה”.

אין זה אומר שלא חוגגים הצלחות. בהחלט אפשר לומר “כל הכבוד על הציון”. אבל אל תעצרו שם – הדגישו גם את הדרך.


טיפ שימושי להורים

בפעם הבאה שילדיכם חוזרים עם תוצאה פחות טובה – מבחן, משחק או הופעה – אל תמהרו לפצות בשבח סתמי. עצרו והכירו במאמץ, התמדה או חשיבה יצירתית שהפגינו. זהו הבסיס לטיפוח אופי בריא וביטחון עצמי לטווח הארוך.


למה זה חשוב במיוחד היום?

בעידן של מדיה חברתית ולחץ מתמיד להצליח, ילדים זקוקים לבסיס פנימי חזק. שבח נכון לא רק מרים את מצב הרוח באותו רגע – הוא בונה יכולת להתמודד עם עולם תחרותי, מלא באתגרים ובחוסר ודאות.


המאמר נכתב בסיוע כלי AI ונערך על ידי עורכת המדור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר