X

ילדים ביסודי הרבה יותר חכמים ממה שאתם חושבים

בכל גיל אפשר ללמוד דברים חדשים אם רק מנסים מספיק – אבל רק ילדים ביסודי יכולים לקלוט למידה אסוציאטיבית ברמת הצטיינות כבר בניסיון הראשון

ילד בכיתה. צילום: GettyImages

ילדים בגיל בית הספר היסודי מציגים ביצועים חסרי תחרות ביכולת הלמידה האסוציאטיבית – היכולת לקישור בין אירועים לתוצאותיהם, כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת "Communications Psychology" בדצמבר 2024.

צוות חוקרים במרכז המחקר והטיפול לבריאות הנפש באוניברסיטת רוּר בעיר בּוֹכוּם שבגרמניה ביצע את המחקר הראשון מסוגו, שבחן באופן שיטתי את התפתחות הלמידה האסוציאטיבית לאורך מחזור החיים. פרופ’ סילביה שניידר ודוקטור קרולין קונרד הובילו את המחקר.

הניסוי כלל משתתפים מגיל ינקות ועד מבוגרים, כאשר כולם נדרשו לפתח תגובות ספציפיות לגירויים מסוימים. המטרה הייתה למפות כיצד משתנה היכולת לקשר בין סיבה לתוצאה בשלבי חיים שונים.

הפתעה!

החוקרים הודו כי התוצאות היו בניגוד לציפיותיהם הראשוניות. "בהתחלה הנחנו שהלמידה האסוציאטיבית משתפרת באופן רציף עם העלייה בגיל", מסבירה קונרד. אולם המציאות הראתה תמונה שונה לחלוטין: ילדי בית ספר יסודי הראו עליונות ברורה בכל המדדים: הם השיגו את התוצאות המרשימות ביותר, למדו בצורה הקבועה ביותר והציגו את השונות הנמוכה ביותר בהתנהגות הלמידה שלהם. למרות שמבוגרים ומתבגרים הציגו קצב למידה מהיר יותר מתינוקות, הם לא הצליחו להגיע לרמת הביצועים של ילדים בגיל בית ספר יסודי.

המחקר זיהה גורם נוסף בעל השפעה משמעותיה: חשיפה חוזרת לחומר הנלמד. תינוקות ומתבגרים הראו שיפור ניכר בביצועיהם לאחר מפגש למידה נוסף, בעוד שילדי היסודי הגיעו לרמת מצוינות כבר במפגש הראשון.

הממצאים מעידים על כך שהיכולת להכרה אסוציאטיבית קיימת לאורך כל מחזור החיים, אך מדגישים שקצב הלמידה וכמותה משתנים באופן דרמטי בין שלבי הגיל השונים.

השלכות על הבנת הפרעות נפשיות

לממצאים חשיבות קלינית רבה. הלמידה האסוציאטיבית משפיעה באופן מכריע על הבריאות הנפשית, והפרעות ביכולת זו קשורות להתפתחות מחלות נפש בשלבים מאוחרים יותר בחיים.

"הניתוח השיטתי של הלמידה האסוציאטיבית האופיינית לגיל במהלך ההתפתחות לבגרות מהווה בסיס להבנת הפרעות למידה אסוציאטיבית, העומדות בבסיס ההתפתחות המאוחרת של מגוון פסיכופתולוגיות", מסכמת קונרד.

כך, המחקר פותח צוהר חדש להבנת התפתחות קוגניטיבית, ועשוי להוביל לגישות טיפוליות מותאמות גיל, שתנצלנה את חלון הזהב של גיל בית הספר היסודי לאבחון וטיפול מוקדם במי שמראים נטייה לפיתוח הפרעות התנהגותיות.

(הכתבה נכתבה באמצעות קלוד)

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר