מי שגדל בישראל יודע שהשוק הוא לא סתם מקום לקנות פירות וירקות – הוא תיאטרון, מופע, וקצת זירת קרב. בין צעקות בנוסח "עגבניות טריות, שלוש שקל!", מבטים חשדניים של לקוחות והבטחות ל"מחיר מיוחד בשבילך, כי את נחמדה", יש עולם שלם של קסם, תחבולות, וסודות שרק הירקנים מכירים.
טוב, נו – לא רק ירקנים. מדובר בטקטיקות מוכרות בעולם השיווק, שמודעות לקיומן תעזור לכם לבצע רכישות מושכלות יותר ולא ליפול למלכודות שנטמנות לכם באופן קבוע. אז מה באמת קורה מאחורי הדוכנים, והאם המשפטים שאנחנו שומעים בשוק ובפרסומות הם אמת? הנה כמה דוגמאות שאספה לנו גרוק:
"טרי טרי, הגיע הבוקר!" – טוב, לפעמים זה מאתמול אחרי הצהריים או בערב. למקום בולט על הדוכן זה הגיע הבוקר, אז ככל שהקונה יודע, זה מהיום.
"רק היום!”, “תיכף נגמר!” וכו’ – משפטים שמיועדים ליצור תחושת דחיפות. אם לא תקנו עכשיו – תפספסו הזדמנות. מחקר משנת 2023 מצא ש-60% מהלקוחות בשווקים קונים יותר ממה שתכננו בגלל משפטים כאלה.
"מחיר מיוחד" – הבטחה חסרת משמעות. זה לא אומר זול יותר, זה פשוט רומז שמי שיתעקש יוכל לקבל הנחה, בעיקר אם יקנה כמות גדולה. אבל סוחרים משתמשים במשפט הזה משום שהוא גורם לצרכנים לחשוב שקיבלו מחיר שונה מאחרים, גם אם המחיר וההכרזה שלצידו הם קבועים ולא משתנים לעולם.
"מתוקים, כמו סוכר!” – יכול להיות שכן ויכול להיות שלא. בקשו לטעום. סוחר שמסרב, כנראה שיש לו מה להסתיר.
איך מתמקחים כמו מקצוענים?
חיוך – נשק של ממש בכל תקשורת בין אישית, וגם במו”מ על מחיר.
התעניינות – מי שמפגין עניין במוצר, מעבר לבסיס, אלא שאלות מפורטות יותר, שמפגינות הבנה בנושא, מעלה את הסיכויים לקבל יחס עדיף.
סיטונות – לא חייבים לקנות 20 קילו של מוצר כלשהו, אבל רכישה של כמות גדולה מהרגיל, שתספיק מראש ליותר זמן (כמובן, במוצרים שלא מתקלקלים תוך מספר ימים), מצדיקה הנחת סיטונות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו