מו"מ הוא חלק בלתי נפרד מהחיים – בין אם אתם מתמקחים בשוק הכרמל, מבקשים העלאה במשכורת או חותמים על חוזה עם לקוח. בישראל, שבה התרבות הישירה והחצופה היא סימן היכר, מו"מ הוא ממש אמנות. הנה כמה טכניקות מוכחות שיעזרו לכם להשיג את מה שאתם רוצים, תוך שמירה על יחסים טובים עם הצד השני ובלי להשתמש בטקטיקות עם תופעות לוואי גרועות כפי שעושה כרגע נשיא ארה"ב.
הכנה היא המפתח
הצלחת במו"מ מתחילה הרבה לפני השיחה; מחקרים של אוניברסיטת הרווארד מראים ש-80% מההצלחה תלויה בהכנה. לפני מו"מ, שאלו את עצמכם: מהן המטרות שלי? מה הצד השני רוצה? ומה ה"קו האדום" שלי? לדוגמה, אם אתם מבקשים העלאה, חקרו את השכר הממוצע בתעשייה בישראל. בדקו מה החוזקות שלכם – האם סגרתם עסקה גדולה או חסכתם לחברה כסף? הכנה נותנת לכם ביטחון ומפחיתה את הסיכוי שתיתפסו לא מוכנים.
טכניקת "העוגן"
אחת הטכניקות החזקות במשא ומתן היא הצבת עוגן – הצעה ראשונית שמגדירה את מסגרת הדיון. לדוגמה, אם אתם מוכרים דירה בתל אביב, התחילו עם מחיר גבוה מעט מהממוצע בשוק (למשל, 3.2 מיליון ש"ח לדירה שהמחיר הממוצע עבורה הוא בערך 3 מיליון). מחקרים מראים שהצד השני יתאים את הציפיות שלו לעוגן הזה, גם אם הוא ינסה להוריד את המחיר. בישראל, שבה מתמקחים על הכל, חשוב להציב עוגן ריאלי, כדי לא להיתפס כלא רציניים.
הקשבה פעילה ובניית אמון
ישראלים ידועים כישירים, אבל לפעמים ישירות מוגזמת יכולה להרחיק את הצד השני. טכניקה חשובה היא הקשבה פעילה: תנו לצד השני לדבר, שאלו שאלות והראו שאתם מבינים את הצרכים שלו. לדוגמה, אם לקוח אומר שהתקציב שלו מוגבל, שאלו: "מה בדיוק חשוב לכם במוצר הזה?" כך תוכלו להתאים את ההצעה שלכם. בניית אמון היא קריטית – מחקר הראה ששיתוף בסיפור אישי קטן (כמו "גם אני התלבטתי כשרכשתי את זה") מגביר את הסיכוי לעסקה.
מתי להתפשר ומתי לעמוד על שלכם
מו"מ מוצלח לא אומר שתקבלו הכל, אלא שתגיעו להסכם שמשרת את שני הצדדים. טכניקת "אזור ההסכם האפשרי" (Zone of Possible Agreement) עוזרת לזהות את טווח ההסכמה המשותף. לדוגמה, אם אתם רוצים משכורת של 20,000 ש"ח והמעסיק מציע 15,000, האזור הזה הוא כנראה בין 17,000 ל-18,000. היו מוכנים להתפשר, אבל גם לדעת מתי לעמוד על שלכם. בישראל, תרבות ה"חוצפה" עוזרת – אם אתם מאמינים בערך שלכם, אל תפחדו להגיד "זה לא מספיק עבורי".
משא ומתן בסגנון ישראלי
בישראל, מו"מ הוא חלק מהתרבות – מהמקח בשוק מחנה יהודה ועד לדיונים בחברות הייטק. אנשי עסקים ישראלים מוצלחים כמו אסף רפפורט ומשה חוגג נוטים לפרסם בריש גלי (אם זה בעיתונות המסורתית ואם זה ברשתות החברתיות) את האלטרנטיבות לעסקאות שהם נמצאים במו”מ עליהם (אצל רפפורט זו בד”כ הנפקה בבורסה, חוגג נהג להודיע ליעדי רכישה כי ההשקעות בתחום שלהם עומדות להיעצר). הישירות הישראלית היא יתרון, אבל כדאי לשלב אותה עם אמפתיה וגמישות. בפעם הבאה שאתם מתמקחים, זכרו: הכנה, עוגן חזק, הקשבה ותזמון נכון יעזרו לכם לסגור את העסקה כמו מקצוענים.
הכתבה נכתבה בעזרת גרוק.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו