X

9 דיאטות פופולריות שעלולות להרוס את הבריאות שלכם

כולנו היינו שם. סורקים את הרשת בחיפוש אחר דיאטת קסם שמבטיחה ירידה מהירה במשקל ללא מאמץ. אבל יש לדעת, דיאטות טרנד פופולריות אולי מפתות, אבל לא פעם הן מסוכנות. הנה 9 כאלו שכדאי להיזהר מהן לפני שאתם קופצים על העגלה

דיאטה בריאה תספק לגוף חומרים מזינים, תסייע במניעת מחלות, תגביר את תחושת האנרגיה, תשפר את מצב הרוח ואת איכות השינה. צילום: freepik

רבים מאיתנו מחפשים כל הזמן את טרנד הדיאטה הגדול הבא שמבטיח ירידה מהירה ויעילה במשקל. דיאטה אחראית ומזינה חיונית לבריאות כללית. דיאטה כזו תספק לגוף את כל החומרים המזינים הדרושים לו, תסייע במניעת מחלות, תשפר את תפקוד הגוף, תגביר את תחושת האנרגיה, תשפר את מצב הרוח ותסייע בשינה טובה יותר. עם זאת, לא כל הדיאטות הללו מגיעות עם המלצות חד משמעיות מאנשי מקצוע בתחום הבריאות. למעשה, חלקן זוכות לביקורת חריפה על כך שהן לא רק לא יעילות, אלא עלולות להזיק. 9 דיאטות טרנד אלו שאולי תרצו לחקור עוד לפני שתשקלו לאמץ:

דיאטת ניקוי רעלים: הורדת קילוגרמים או חומרים מזינים חיוניים?

דיאטות אלה מבטיחות לשטוף החוצה רעלים מגופכם, ולעתים קרובות כרוכות בצום ואחריו דיאטות מיצים קפדניות. עם זאת, תזונאים מתנגדים לגישה הלא מאוזנת שלהם, וטוענים שהם מובילים לאובדן שרירים ולחילוף חומרים איטי.

חוסר איזון תזונתי. דיאטת ניקוי רעלים, צילום: freepik

דיאטת האשכולית: פתרון חמוץ לירידה במשקל

דיאטה זו המתמקדת באשכולית טוענת שהפרי מכיל אנזימים שורפי שומן ומקדם ירידה במשקל על ידי שילובו עם כל ארוחה, לרוב לצד הפחתת קלוריות דרסטית. מומחים מזהירים מפני החסרים התזונתיים שלו ומהקושי לשמור על ירידה מהירה במשקל שעלולה להיות לא בריאה.

אשכולית בכל ארוחה. דעאטת אשכוליות, צילום: freepik

דיאטת HCG: קיצור דרך מסוכן

דיאטה שנויה במחלוקת זו משלבת זריקות של ההורמון ההיריון האנושי Human Chorionic Gonadotropin או בקיצור, HCG, עם צריכה יומית זעומה של 500 קלוריות. הוא זוכה לביקורת נרחבת על היותה לא בטוחה, עלולה לגרום למגוון בעיות בריאותיות, ואינה מציע יתרונות מוכחים לירידה במשקל לטווח ארוך.

מבוססת על נטילת הורמון ההריון. דיאטת HCG, צילום: pixabay / Bruno

דיאטת הביצה המבושלת: לאכול כל יום אותו דבר

דיאטה זו סובבת סביב צריכת ביצים מבושלות מרובות מדי יום לצד חלבונים רזים אחרים וירקות ספציפיים. מגבילה מאוד וחסרת גיוון, היא מעלה חששות לגבי תזונה לא מאוזנת והשפעתה ארוכת הטווח על הבריאות.

ביצים, צילום: freepik / Vectonauta

דיאטת המזון הגולמי: בעיקר חסרים תזונתיים

גישה זו דוגלת בצריכת כל המזון במצבו הגולמי, בטענה שבישול הורס חומרים מזינים. עם זאת, היא לא רק קשה לתחזוק, אלא גם מסוכנת עקב היווצרות מחסור בחומרים תזונתיים חיוניים הזמינים יותר דווקא כן באמצעות בישול. בנוסף, מי שסובלים מבעיות עיכול כמו IBS יימצאו אותה בעייתית במיוחד.

לא מבשלים כלום. דיאטת המזון הגולמי, צילום: freepik_vecstock

הדיאטה האלקלינית: איזון עם יתרונות מפוקפקים

התומכים מאמינים שאכילת מזונות "אלקליניים", כמו פירות, ירקות וקטניות, יכולה לעזור לאזן את רמות ה-pH בגופכם ולמנוע מחלות. מנגד, הם טוענים שצריכת מזונות "חומציים", כמו בשר, חלב, דגנים מעובדים ומזונות עתירים בסוכר, יכולה להוביל למגוון בעיות בריאותיות. עם זאת, מומחים טוענים שהיא מגבילה יותר מדי מזונות מזינים וחסרת גיבוי מדעי מוצק ליתרונות הבריאותיים האמורים שלה. 

בלי בשר ובלי חלב. דיאטה אלקלינית, צילום: freepik / al17

דיאטת מרק כרוב: תפלות כל השבוע

דיאטת טרנד זו מבוססת על צריכת כמויות עצומות של מרק כרוב למשך שבוע לצד מזונות מותרים כמו פירות, ירקות, חלבונים ופחמימות, אך בכמויות מוגבלות. היא מתהדרת בירידה משמעותית במשקל, אך גם זוכה לביקורת על היותה מונוטונית, חסרת איזון תזונתי, וייתכן שהיא תוביל לחסרים תזונתיים בטווח הארוך. 

כל השבוע כרוב בכמויות עצומות. דיאטת מרק כרוב, צילום: pixabay / rohtopia

דיאטת צום לסירוגין: חגיגה או רעב

דפוס אכילה זה צבר אחיזה, עם פורמטים שונים. בעוד שמחקרים מסוימים מבטיחים הצלחה, אנשי מקצוע בתחום הבריאות מודאגים מחסרונות פוטנציאליים כמו אכילה מופרעת, במיוחד ללא הדרכה מתאימה. נשים במיוחד דיווחו על בעיות הורמונליות הקשורות לצום לסירוגין.

היום אין אוכל. דיאטת צום לסירוגין, צילום: freepik

דיאטה קטוגנית: חבר או אויב ללבכם?

דיאטת קיטו מתהדרת בירידה מהירה במשקל על ידי הכנסת הגוף שלך לקטוזיס, באמצעות צריכה דלה של פחמימות ועשירה בשומנים. קיטוזיס הוא מצב שבו הגוף שורף שומן במקום גלוקוז (סוכר) לייצור אנרגיה. אבל אנשי מקצוע בתחום הבריאות מניפים דגלים אדומים לגבי תכולת השומן הרווי הגבוהה שלו, שעלולה לפגוע בבריאות הלב. הם גם מפקפקים בכדאיותם ארוכת הטווח של הרגלי אכילה מגבילים כאלה.

סכנת צריכה מוגברת של שומן רווי. דיאטה קטגונית, צילום: freepik

זכרו, אין כדור קסם לירידה במשקל. הרגלי אכילה ברי קיימא ופעילות גופנית סדירה הם המפתחות להצלחה מתמשכת. אין דיאטה אחת שמתאימה לכולם. חשוב להתאים את הדיאטה לצרכים האישיים, למצב הבריאותי ולהעדפות האישיות. מומלץ להתייעץ עם דיאטן מוסמך כדי לקבל תכנית תזונה מותאמת אישית.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר