הפגנה פרו ישראלית בבאזל | צילום: נתן סטולרו

מעמדה של ישראל בעולם לא יחזור, עד שהעולם לא יחזור לישראל

מהקורונה ועד ל-7 באוקטובר, ישראל עברה בשנים האחרונות את אחת התקופות המטלטלות בתולדותיה • התיירים הפסיקו להגיע, וההשפעה הכלכלית ניכרה היטב: בתי מלון, עסקים קטנים, מדריכי טיולים, שירותי הסעות, מסעדות ואטרקציות - כולם נפגעו

ישראל עברה בשנים האחרונות את אחת התקופות המטלטלות בתולדותיה. מגפת הקורונה עצרה את העולם והובילה את ענף התיירות לשפל חסר תקדים, וכשנראה היה שההתאוששות בדרך, הגיע ה-7 באוקטובר וטרף שוב את הקלפים.

7 באוקטובר, צילום: רשתות ערביות

התיירים הפסיקו להגיע, וההשפעה הכלכלית ניכרה היטב: בתי מלון, עסקים קטנים, מדריכי טיולים, שירותי הסעות, מסעדות ואטרקציות - כולם נפגעו. כעת, כשהשמיים נפתחים מחדש וחברות תעופה זרות חוזרות לפעילות, עלינו לשאול לא רק לאן נטוס, אלא מי יבוא אלינו, לישראל.

עכשיו זה הזמן להתניע מחדש את התיירות הנכנסת במלוא העוצמה ומהר. תיירות היא לא רק ענף כלכלי, אלא נכס לאומי, חברתי והסברתי מהמעלה הראשונה. העולם למד עלינו בשנתיים האחרונות בעיקר דרך מסכים. האהדה לישראל בשנתיים האחרונות בעולם נשחקה, האנטישמיות נמצאת בנסיקה, והיכולת שלנו להשפיע על דעת הקהל הבינלאומית הולכת ונחלשת. תיירים שמגיעים לכאן רואים את האמת דרך עיניים פקוחות. הם פוגשים את הישראלים, את היופי, את המורכבות. הם למעשה השגרירים הכי טובים שלנו בעולם. בלעדיהם וללא מערך הסברה משומן,  מצבנו בעולם יוסיף להתדרדר.

הפגנה פרו פלשתינית בנורבגיה, צילום: EPA

עברנו שנתיים קשות, וכמות התיירים שהגיעו ארצה רחוקה מהמספרים שהיו לפני המלחמה והמגפה. כך למשל, ב-2019 הגיעו ארצה 4.5 מיליון תיירים אבל ב-2024 הגיעו קצת פחות ממיליון, ירידה של 80 אחוז.

בעוד רוב עולם התיירות עצר, תגלית הוכיחה שאפשר אחרת. לאורך המלחמה הבאנו עשרות אלפי צעירים ומתנדבים לישראל, והיינו אחראים ל-95 אחוז מכלל התיירות הקבוצתית שהגיעה הנה בשנה האחרונה. המשתתפים הללו שבו לקהילותיהם עם תחושת משמעות עמוקה ועם היכולת להסביר את ישראל בעצמם. עשינו זאת באמצעות חדשנות מוצרית, שיתופי פעולה וקמפיינים ממוקדים, תוך התמודדות עם אתגרים לוגיסטיים חסרי תקדים, מהפסקת טיסות בינלאומיות בן רגע ועד פינוי משתתפים מאזורי לחימה.

"להסביר טוב יותר בעולם את הזווית הישראלית". צעירי תגלית, צילום: באדיבות תגלית

מחקרים מראים כי לבוגרי תגלית יש 70 אחוז יותר ביטחון להסביר את ישראל, ו-53 אחוז מהם מדווחים שהם מוכנים לאתגר דעות אנטי ישראליות בעקבות החוויה שחוו כאן. כך נראית דיפלומטיה רכה, לא דרך משרדים ממשלתיים, אלא דרך אנשים. על כן, התעקשנו על כל משתתף, גם כשנראה היה שאיש לא יעז להגיע.

עם זאת, תגלית אינה מתיימרת לשאת בעומס לבדה. כחלק ממערך השיקום הישראלי של אחרי המלחמה, נדרשת ראייה אסטרטגית ארוכת טווח לעידוד הגעת תיירים, קבוצות ותוכניות חינוכיות לישראל. ההתנעה מחדש של התיירות צריכה להיות מאמץ לאומי משולב, ממשלתי, עסקי ואזרחי. יש להשקיע בקמפיינים בינלאומיים, לחזק שיתופי פעולה עסקיים, לקיים כנסים וליצור תמריצים משמעותיים.

מדינת ישראל חייבת מערך הסברה מהשורה הראשונה אבל אסור להותיר את המאמץ ההסברתי לבדו. הוא חייב להתקיים גם דרך התיירות, דרך מגע אנושי, דרך חוויה, דרך מפגש. ישראל לא תשוב למעמדה בעולם עד שהעולם לא יחזור לישראל. עכשיו הזמן לפתוח את השערים, לנרמל את ההגעה, ולהראות לעולם את ישראל כפי שהיא באמת – חיה, נושמת, גאה. זה לא רק מאמץ תיירותי, זו שליחות לאומית.

הכותבת היא סמנכ"לית השיווק של תגלית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...