תורי ענק בנתב"ג (ארכיון). צילום: גדעון מרקוביץ'

כנראה שלא ידעתם: הסיבות שאנחנו משלמים יותר על טיסות

הנוסע הישראלי התרגל כבר מזמן למחירים גבוהים שנגרמים בשל הביקוש הגדול, דבר שנובע מדרישות הביטחון של המדינה • מכיוון שקיים חוסר באנשי ביטחון, חברות התעופה הישראליות לא מקבלות אישור להוספת טיסות או לפתיחת טיסות ליעדים חדשים

הנוסע הישראלי התרגל לשלם יותר בחודשים האחרונים, כאשר הסיבה העיקרית לכך, שדי ידועה לרוב הישראלים, היא עניין ההיצע והביקוש. חברות תעופה זרות רבות עדיין לא חזרו לפעול בארץ, חלקן מפעילות טיסות בתדירויות נמוכות הרבה יותר מבעבר, והביקוש הגבוה גורם לחוסר איזון – ולעליית מחירי הטיסות.

חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר מתמודדות לאחרונה עם קושי נוסף – מחסור באנשי ביטחון. חברות תעופה שמפעילות מטוסים ישראליים צריכות לעמוד בדרישות הביטחון של שב"כ, שירות שמופעל על ידי גוף שנקרא אופק אשר פועל תחת אל על, אך בפועל מנוהל על ידי שב"כ. הגוף הזה אמור לספק אנשי ביטחון שיאפשרו את קיום הטיסות.

מטוס ישראייר (ארכיון), צילום: מוני שפיר

בעקבות מחסור באנשי ביטחון, בארקיע ובישראייר מתקשים לפתוח יעדים חדשים, וחלקם, לדוגמה בלגרד של ארקיע, צפויים להיסגר מאותה הסיבה. בכירים בחברות מסבירים כי הם צריכים לעמוד בדרישות, אך בלא מעט מקרים לאחרונה, יש קושי בגיוס כוח אדם. בשל דרישות הביטחון של המדינה, הן לא מקבלות אישור להוסיף טיסות או לפתוח טיסות ליעדים חדשים.

אם, לדוגמה, ארקיע או ישראייר ינסו לפתוח טיסות ישירות בהתראה קצרה ליעד מסוים שאין בו מענה ביטחוני, הן לא יוכלו לעשות זאת. עם זאת, אם יעשו את זה באמצעות מטוס חכור של חברה זרה, הן לא יידרשו לאותם נהלי ביטחון. כך, בעצם, חברות התעופה הישראליות מוגבלות מבחינת פתיחת יעדים חדשים והגברת תדירויות.

מטוס של ארקיע (ארכיון), צילום: קוקו
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו