מה הייתם חושבים אם הייתם במטוס ואחד משני הטייסים שבתא הטייס היה לוקח תנומה קלה? ולא רק שהוא מנמנם בגובה 38 אלף רגל, אלא שהרגע הזה של מנוחה בעצם מאושר ומעודד על ידי חברת התעופה שלו?
זה בדיוק מה שקורה כיום בחברות תעופה רבות ברחבי העולם. אם כי, אם אתם טסים עם חברת תעופה אמריקנית, כדאי לדעת שהטייסים שלכם אינם רשאים לנמנם בעמדת השליטה. אבל חשוב גם לדעת שדווקא האיסור הזה לא בהכרח הופך את הטיסה בטוחה יותר, וישנם ארגוני טייסים שקוראים כבר שנים להסיר את האיסור על שינה מבוקרת.
באופן רשמי, השיטה נקראת “מנוחה מבוקרת” (Controlled Rest). הטייסים לא נרדמים בטעות מרוב עייפות, אלא מדובר בתהליך מתוכנן ומוסדר שמטרתו לאפשר להם מנוחה קצרה תוך כדי טיסה. הרעיון נולד אחרי שרשויות תעופה הבינו שגם אם טייס מגיע לעבודה כשהוא נח היטב, עייפות בלתי צפויה יכולה להופיע בכל רגע, במיוחד בטיסות לילה, בהתמודדות עם ג׳ט-לג, או פשוט אחרי לילה רע אחד.
באירופה, קיימות תקנות קפדניות שמגדירות כיצד ניתן לבצע מנוחה מבוקרת - לא כדי לפגוע בבטיחות, אלא להפך: לשפר אותה על ידי מניעת עייפות במקטעים הקריטיים של הטיסה.
עיקרי הכללים:
- משך המנוחה לא יעלה על 45 דקות, עם תקופת התאוששות של 20 דקות נוספות.
- הטייס שאינו נם חייב להישאר ער ודרוך לכל צורך תפעולי.
- המנוחה חייבת להסתיים לפחות 30 דקות לפני תחילת ההנמכה.
סוכנות הבטיחות האווירית האירופית (EASA) קבעה שמנוחה מבוקרת יכולה “להעלות באופן משמעותי את רמת הערנות של הטייסים בשלבי הטיסה המאוחרים, במיוחד אחרי תחילת ההנמכה”. במילים אחרות, טייסים נוטים הרבה פחות לסבול מעייפות חמורה בזמן הנחיתה, כשהדריכות המלאה שלהם חיונית במיוחד.
באופן מפתיע, בארצות הברית רשות התעופה הפדרלית (FAA) מעולם לא אישרה שימוש במנוחה מבוקרת כחלק מניהול עייפות טייסים. במקום זאת, היא מעדיפה להסתמך על אמצעים אחרים, כמו שינויי לו"ז, או צוותים מוגדלים בטיסות ארוכות, שבהם ניתן לישון בתאי מנוחה ייעודיים.
למה טייסי בואינג 787 לא יכולים ליהנות ממנוחה מבוקרת נוחה במיוחד?
מדובר בשיקול בטיחותי שקשור לדלת תא הטייס במטוס זה: רשות התעופה הפדרלית בארה"ב (FAA) גילתה כי במקרה נדיר של דליפת לחץ פתאומית בתא הטייס, ישנו פאנל בדלת תא הטייס שמתוכנן להתנתק. אם מושב הקברניט מוטה לאחור במלואו, הפאנל עלול לעוף במהירות מסוכנת (תוך 20 אלפיות השנייה) ישירות לכיוון ראשו של הטייס, מה שעלול לגרום לפציעה קשה או מוות.
כדי למנוע את הסיכון הזה, ה-FAA הוציאה הנחיית בטיחות המחייבת להתקין מגביל מכני במושב הקברניט. מגביל זה מונע מהמושב להישען לאחור במלואו, ובכך מגן על הטייס מפני מסלול הפגיעה הפוטנציאלי של הפאנל. ההשלכה על המנוחה: כתוצאה מהמגבלה המכנית, הטייסים בחברות המשתמשות בשיטת "מנוחה מבוקרת" אינם יכולים לנוח במושב בצורה מיטבית, כפי שניתן לעשות בדגמי מטוסים אחרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
