הקברניט ריסק את המטוס במכוון? השיחה שחושפת את הרגעים האחרונים של טיסת אייר אינדיה

הדוח מציג חילופי דברים בין הטייסים • אחד מהם שאל מדוע נותק זרם הדלק, והאחר הכחיש שביצע את הפעולה • 260 אנשים נהרגו • נוסע אחד יצא בחיים

מקום ההתרסקות של מטוס אייר אינדיה. צילום: רויטרס

התפתחויות חדשות בחקירת התרסקות מטוס אייר אינדיה בחודש שעבר מעלות חששות חדשים לגבי תפקידו של הקברניט. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, תיעוד מתא הטייס מגלה כי ייתכן שהקברניט הפסיק במכוון את זרימת הדלק למנועי המטוס.

הממצא הזה, שמתבסס על ממצאים ראשוניים של גורמים אמריקניים, מצביע על טעות קריטית אפשרית מצד הקברניט בהתרסקות הבואינג 787 דרימליינר ב-12 ביוני באחמדבאד, הודו, אסון שגבה את חייהם של 260 בני אדם.

מטוס ובו 242 נוסעים התרסק בהודו // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

הדוח הראשוני של לשכת חקירות התאונות האוויריות של הודו (AAIB), שפורסם בשבת, מתאר חילופי דברים בין הטייסים. אחד מהם שאל מדוע נותק זרם הדלק, והאחר הכחיש שביצע את הפעולה. בעוד החקירה נמשכת, המוקד כעת הוא בהחלטות שקיבל הקברניט בשניות הקריטיות לפני האסון.

החוקרים לא ציינו איזו אמירה שייכת לקברניט סומיט סבהרוול ואיזו לקצין הראשון קלייב קונדר, שלו היו 15,638 שעות טיסה בסך הכול, מהן 3,403 כקברניט.

תיעוד ההתרסקות של אייר אינדיה בהודו, צילום: 27א

לפי הדיווח, קונדר, שהיה זה שהטיס את המטוס בפועל, שאל את סבהרוול מדוע הזיז את מפסקי הדלק למצב "כיבוי" כמה שניות לאחר ההמראה.

בדיווח לא צוין אם יש ראיות נוספות לכך שסבהרוול אכן הזיז את המפסקים, מעבר לשיחה שתועדה, אך ציטט טייסים אמריקאיים שקראו את הדו"ח ההודי ואמרו כי בשלב כזה של ההמראה, קונדר - שהטיס את המטוס, כנראה היה עסוק מדי בשליטה על המערכת ולא היה פנוי לטפל במפסקים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר