תשלומים לא חוקיים נגבו על כבודת יד במטוס - והצעד נגדם

מספר חברות תעופה באירופה החלו לגבות כסף גם על כבודת יד קטנה שאינה טרולי • המדובר בתיק קטן שנכנס מתחת למושב, עליו לא נגבה תשלום עד כה • ארגוני הצרכנים ביבשת זועמים: "גבייה בלתי מוצדקת"

תשלום בלתי חוקי על כבודה בטיסה. אילוסטרציה. צילום: נוצר באמצעות ג'מיני AI

זעם באירופה: לאחר שכמעט כל חברות התעופה גובות סכום נכבד עבור העלאת טרולי למטוס, בין אם לבטן המטוס או לתא הנוסעים, כעת מתברר כי מספר חברות תעופה ממשיכות לגבות תשלומים בלתי חוקיים לכאורה על כבודת יד קטנה שעולה עם הנוסע למטוס (תיק קטן), ואמורה להיכנס מתחת למושב.

איגודי צרכנים באירופה, ביניהם איחוד הצרכנים היווני "איכות החיים" (ΕΚΠΟΙΖΩ) פתחו השבוע במתקפה חזיתית נגד חברות תעופה שממשיכות לגבות תשלומים מופרזים על כבודת יד, תוך התעלמות מוחלטת מפסיקות בית המשפט האירופי ודרישת התערבות מיידית של הרשויות המוסמכות.

"גביית תשלום מניפולטיבית". ראינאייר, צילום: משה שי

תלונות מ-12 מדינות נגד 7 חברות תעופה

תלונות חריפות הוגשו לנציבות האירופית ולרשת שיתוף הפעולה להגנת הצרכן על ידי ארגון הצרכנים האירופי BEUC ו-16 ארגונים חברים מ-12 מדינות שונות. בין החברות הנתבעות - שבע חברות תעופה שמתעקשות לגבות תשלומים בלתי מוצדקים על כבודת יד.

ארגוני הצרכנים מאשימים את חברות התעופה בהתעלמות מכוונת מפסיקת בית המשפט האירופי (C-487/12), שהבהירה חד משמעית כי הובלת כבודת יד במשקל ובממדים "סבירים" אינה יכולה להיחשב בנפרד ואין לגבות עליה סכום כסף נוסף. למרות פסיקה זו, החברות ממשיכות בפרקטיקות גבייה בלתי מוצדקות של הנוסעים.

86% מהצרכנים: כבודת יד חייבת להיכלל במחיר

מחקר שערך ארגון הצרכנים ההולנדי מראה כי 86% מהנוסעים סבורים שתיק קטן צריכים להיכלל במחיר הכרטיס. מדובר בהיגיון בסיסי, בניגוד לפרקטיקה של החברות שהופכות את התמחור למבוך מטעה של אפשרויות.

העדכון המתוכנן של תקנות זכויות הנוסעים מהווה, לדברי ארגון הצרכנים היווני, "הזדמנות זהב" לשים קץ ל"פראות של חברות התעופה". המחוקקים האירופים נקראים להגדיר בבהירות מה משמעותם של משקל וממדים "סבירים", כדי שלא יישארו פרצות לשרירותיות.

הנוסעת תפוצה על ידי חברת התעופה. אילוסטרציה, צילום: Midjourney

לחץ באירופה

ארגוני צרכנים בספרד, בלגיה ופורטוגל כבר פנו לרשויות הלאומיות עם תלונות דומות. בספרד, חמש חברות תעופה כבר נקנסו בסכום כולל של 179 מיליון יורו. ראינאייר אף עומדת בפני תביעה בגין טקטיקות מסחריות לא הוגנות בנושא זה.

הארגונים קוראים לרשויות המוסמכות להפסיק את ההתעלמות מהנושא ולקבוע כללים אחידים שיגנו על הצרכנים מפני פרקטיקות מנצלות של חברות התעופה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר