מעבד קוונטום של חברת Infineon | צילום: אי.אף.פי

החידה הקוונטית - איך יוצרים בהירות במקום שבו שוררת אי-ודאות?

מי שיוביל את מהפכת המחשוב הקוונטי לא יהיה בהכרח רק מי שיפצח את האתגר החישובי, אלא גם מי שידע להסביר מדוע הפתרון הזה משנה את כללי המשחק

במשך שנים הוצג מחשוב קוונטי כ"הדבר הגדול הבא" של עולם הטכנולוגיה, הבטחה גדולה שנדחקה לא פעם אל תחומי המחקר האקדמי והמעבדות הסגורות. בשנה שנתיים האחרונות מתרחש שינוי מהותי בתחום: הקוונטום יוצא מגבולות הפיזיקה התיאורטית והופך לנושא שמעסיק לא רק חוקרים, אלא גם משקיעים, תעשיות מסורתיות, ממשלות ורגולטורים ברחבי העולם.

מדובר בטכנולוגיה שמבוססת על עקרונות פיזיקליים שונים לחלוטין מאלה של מחשוב קלאסי. במקום ביטים שערכם אפס או אחד, מחשבים קוונטיים משתמשים בקיוביטים, יחידות מידע שיכולות להימצא בכמה מצבים בו-זמנית. המשמעות: יכולת חישוב מקבילית בקנה מידה שמחשבים רגילים אינם מסוגלים לו ופתיחת דלת לפתרונות חדשים בתחומים כמו אופטימיזציה, סימולציה של חומרים ומולקולות, אבטחה קריפטוגרפית, פיננסים, לוגיסטיקה וביולוגיה.

נכון להיום, מחשבים קוונטיים מסחריים רחבי היקף עדיין אינם זמינים, אך ההתקדמות המחקרית וההשקעות הגלובליות הפכו את התחום לאסטרטגי מאי פעם. דווקא בשלב הזה, שבו הפוטנציאל ברור, אך היישום המלא עדיין באופק, מתעוררת סוגיה שפחות מדוברת בשיח הקוונטי: תקשורת.

חברות קוונטום פועלות בסביבה יוצאת דופן. הן מפתחות טכנולוגיה מורכבת עם מחזורי פיתוח ארוכים ואי-ודאות מובנית ובמקביל נדרשות להסביר את עצמן לקהלים מגוונים מאוד: אקדמיה, מכוני מחקר, שותפים תעשייתיים, משקיעים, גופים ממשלתיים ורגולטורים. כל אחת מהקבוצות הללו מצפה לשפה אחרת ולעיתים גם לנרטיב אחר.

האתגר כפול: מצד אחד, הקהילה האקדמית דורשת דיוק, צניעות מדעית והימנעות מהצהרות יתר. מצד שני, משקיעים ושותפים עסקיים מחפשים חזון ברור, מפת דרכים ואותות של היתכנות כלכלית. התעשייה רוצה להבין שימושים קונקרטיים והסקטור הציבורי בוחן יציבות והשפעה רחבה.

בתוך המתח הזה, חברות רבות מתקשות לנסח זהות אחידה שאינה מתפצלת לפי קהל היעד.

המרכז הקוונטי IQCC של "קוונטום משינס" באוניברסיטת תל אביב, צילום: קוונטום משינס

כאן נכנס לתמונה נושא המיתוג, לא במובן השטחי של לוגו או צבעים, אלא ככלי אסטרטגי. בעולם הקוונטי, מיתוג הוא בראש ובראשונה תהליך של תרגום של עומק מדעי למשמעות עסקית, של חזון מחקרי לסיפור עתידי ושל מורכבות טכנולוגית למסגרת שניתן להבין, לזכור ולסמוך עליה. זהו ניסיון לבנות שפה משותפת בין עולמות שלעתים אינם מדברים זה עם זה.

בשלב הזה, היכולת להגדיר עמדה ברורה: איזו בעיה החברה פותרת, עבור מי, ובאיזה הקשר רחב הופכת לנכס אסטרטגי. לא פחות מהישג מדעי, זהו הישג נרטיבי

העיתוי אינו מקרי, ככל שהתחום מתבגר, התחרות גוברת. יותר חברות פועלות באותן שכבות חומרה, תוכנה ואלגוריתמיקה והבידול הטכנולוגי לבדו כבר אינו תמיד מספיק. בשלב הזה, היכולת להגדיר עמדה ברורה: איזו בעיה החברה פותרת, עבור מי, ובאיזה הקשר רחב הופכת לנכס אסטרטגי. לא פחות מהישג מדעי, זהו הישג נרטיבי.

בעולם שבו העתיד עדיין אינו ממומש, אך ההחלטות מתקבלות כבר עכשיו, מיתוג הוא הכלי שמאפשר לחברות קוונטום לבנות אמון עוד לפני שיש מוצר וליצור בהירות במקום שבו שוררת אי-ודאות. במובן הזה, מי שיוביל את מהפכת הקוונטום לא יהיה רק מי שיפצח את האתגר החישובי, אלא גם מי שידע להסביר מדוע הפתרון הזה משנה את כללי המשחק.

הכותבת היא שותפה ב-Titan Branding

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...