חצי האי האיברי שרוי בחשכה אנרגטית ביממה האחרונה בעקבות הפסקת חשמל מסיבית שהשביתה את רשתות החשמל בספרד ובפורטוגל. מפעילי הרשת כעת עומדים בפני אתגר מורכב במיוחד - להפעיל מחדש את מערכת החשמל בתהליך המכונה "הפעלה שחורה" (Black Start), שעשוי להימשך מספר ימים.
בניגוד למה שרבים עשויים לחשוב, השבת החשמל למדינה שלמה לא מתבצעת בלחיצת כפתור. האתגר המרכזי נעוץ בפרדוקס טכנולוגי: כדי לייצר חשמל, צריך חשמל. תחנות כוח גדולות זקוקות לאספקת חשמל כדי להתחיל לפעול - החל ממשאבות ושסתומים בתחנות המבוססות על הרתחת מים, ועד למערכות ריסוק הפחם והובלתו בתחנות פחמיות.
מומחי אנרגיה מסבירים כי רק מספר מצומצם של מתקנים מסוגלים לבצע "הפעלה שחורה". מתקנים אלה מצוידים בגנרטורים המופעלים בדיזל, שנותנים את הדחיפה הראשונית להפעלת התחנה. לרוב מדובר בתחנות קטנות יחסית, כי הן זקוקות לגנרטורים קטנים יותר כדי להתניע מחדש.
התפוקה הראשונית של מתקני ה"הפעלה השחורה" משמשת להספקת חשמל לתחנות כוח אחרות שזקוקות למקור חשמל חיצוני כדי לפעול. "זה כמו להניע רכב עם כבלים – אתה צריך רכב אחד שעובד כדי להתניע את השני", הסביר מומחה לאתר ars technica.
הקושי הגדול נעוץ בכך שגם מערכות הבקרה שמנהלות את זרימת האנרגיה ברשת זקוקות לחשמל כדי לפעול. "זו הסיבה שזה ממש לא פשוט לשלוט ברשת החשמל מרחוק, דרך האינטרנט - כי גם האינטרנט זקוק לחשמל כדי לפעול", אומר המומחה.
אתגר משמעותי נוסף הוא התמודדות עם הביקוש העצום לחשמל ברגע שהוא חוזר. קריסות רשת נוטות להתרחש כאשר יש עומס חריג על הרשת, למשל בגלי חום המגבירים את השימוש במזגנים. המשמעות היא שכל המכשירים החשמליים מחוברים ומופעלים, ממתינים רק להופעת החשמל. חיבור כל המכשירים בבת אחת יוביל כמעט בוודאות לקריסה מיידית נוספת.
הבעיה המרכזית היא שמירה על תדר הרשת. כל מכשיר חשמלי מהווה מקור "חיכוך" שמאט את התדר, בעוד כל גנרטור יכול להאיץ אותו בחזרה. מכשירים חשמליים - מאלקטרוניקה קטנה ועד ציוד תעשייתי ענק - עלולים להינזק אם החשמל מסופק בתדר שגוי.
לרשת יש מנגנוני הגנה מובנים שיכבו את המערכת אם התדר סוטה יותר מדי. לכן, מפעילי הרשת צריכים לבצע "כוריאוגרפיה עדינה" של הפעלת חלקים מהרשת תוך התאמתם ליכולת ייצור נוספת. כישלון בכך עלול להחזיר את המערכת למצב הנוכחי.
לכן, מומחים מעריכים כי השבת החשמל המלאה לשתי המדינות עלולה להימשך מספר ימים..
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו