"מונופול בלתי חוקי": תביעת הענק של ארה"ב נגד אפל

משרד המשפטים האמריקני תובע את ענקית הטכנולוגיה בטענה כי היא מפרה את החוק הפדרלי • התביעה טוענת כי החברה שולטת על שוק הסמארטפונים באופן בלעדי

חברת אפל (ארכיון). צילום: רויטרס

משרד המשפטים האמריקני ויותר מ-12 מדינות הגישו היום (חמישי) תביעה נגד אפל בטענה כי חברת הענק יוצרת מונופול בלתי חוקי על שוק הסמארטפונים. 

"אפל גובה כמעט 1,600 דולרים עבור אייפון, אבל כפי שנטען בתלונתנו, אפל שמרה על מונופול בשוק הסמארטפונים - לא רק על ידי הובלת התחרות אלא על ידי הפרת חוק ההגבלה הפדרלי", אמר התובע הכללי מריק גרלנד במסיבת העיתונאים שהכריזה על התביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בארה"ב, במחוז ניו ג'רזי. "צרכנים לא צריכים לשלם מחירים גבוהים יותר כי חברות עוברות על החוק", הוסיף.

אייפון 15 פרו מקס., צילום: רויטרס

התביעה המיוחלת מגיעה לאחר שנים של האשמות של מבקרים לפיהן אפל פגעה בתחרות עם תנאים מגבילים של חנות אפליקציות, עמלות גבוהות ושליטה על תוכנות מסוימות באופן אקסקלוסיבי. 

"אפל מפעילה את כוח המונופול שלה כדי להוציא יותר כסף מצרכנים, מפתחים, יוצרי תוכן, אמנים, מוציאים לאור, עסקים קטנים וסוחרים, בין היתר", נמסר ממשרד המשפטים האמריקני. 

התביעה טוענת שאפל עשתה מונופול בלתי חוקי על שווקי הסמארטפונים על ידי שימוש ברשת מורכבת של תנאים חוזיים שפוגעים בכל דבר, החל מהודעות טקסט ועד תשלומים ניידים. בין היתר, אומר משרד המשפטים, אפל השתמשה בשליטתה על iOS, מערכת ההפעלה של האייפון, כדי לחסום אפליקציות חדשות ושירותי סטרימינג בענן מהציבור. 

האם זו פגיעה במורשת של סטיב ג'ובס?, צילום: AP

"אנחנו מאמינים שהתביעה הזו שגויה בעובדות ובחוק, ואנחנו נתגונן נגדה במרץ", אמרה אפל בהצהרה וגם מסרה כי התביעה תהווה "תקדים מסוכן" ותעכב את הטכנולוגיה הידידותית לצרכן שהפכה את החברה לאחת החשובות בעולם.

"באפל, אנחנו מחדשים כל יום מחדש, מעצבים מוצרים שעובדים יחד בצורה חלקה, מגנים על הפרטיות והאבטחה של האנשים ויוצרים חוויה קסומה למשתמשים שלנו", אמרה החברה בהצהרה שלה. "התביעה הזו מאיימת על מי שאנחנו ועל העקרונות המייחדים את מוצרי אפל בשווקים תחרותיים קשים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר