"חלק שהתנתק ושבר גולגולת": תביעה חדשה נגד SpaceX של אילון מאסק

תביעה הוגשה לבית המשפט בלוס אנג'לס בעקבות פציעתו החמורה של עובד לשעבר בחברה, שנמצא מעל שנתיים בתרדמת • הטענה: רשלנות פושעת והתעלמות מפגמים קודמים שהובילו לאירוע • מקורות טוענים - המנהלים הוזהרו שוב ושוב מפני תקלות, והתעלמו

עובד באתר בנייה של SpaceX. טענות על רשלנות פושעת. צילום: רויטרס

חברת SpaceX של איל ההון אילון מאסק עומדת בפני תביעת רשלנות שהגישה אשתו של עובד לשעבר בחברה, שגולגולתו נשברה במהלך תקלה שהתרחשה בעת עבודה על מנוע רקטי בשנת 2022.

פציעתו של העובד, פרנסיסקו קבדה, נחשפה כחלק מתחקיר עומק שעשתה סוכנות החדשות "רויטרס" בסוף 2023, בו התגלה כי לפחות 600 פציעות עובדים ב-SpaceX לא דווחו כראוי או לא דווחו כלל. בין הפציעות – גפיים מרוסקות, קטיעות, התחשמלות, פציעות ראש ועיניים ואפילו מוות אחד.

אחד משיגורי הניסיון של Starship. ארכיון // צילום: SpaceX



קבדה עצמו נפצע כאשר חלק ממנוע Raptor V2 התנתק במהלך בדיקות לחץ במתקן SpaceX בהות'ורן, קליפורניה. החלק נכנס לראשו של קבדה ושבר כאמור את גולגולתו. לטענת עובדים לשעבר המכירים את התאונה, התקרית הזו המחישה את הבעיות המערכתיות הקיימות בחברה מזה זמן רב.

מי שהגישה את התביעה בשמו של קבדה, שנמצא בתרדמת כבר מעל לשנתיים, היא אשתו, שהגישה לפני כשבוע את כתב התביעה לבית המשפט בלוס אנג'לס. יש לציין כי עד שלב זה לא היה ידוע על כל כוונה לתבוע את החברה בגין אותה התאונה.

Starship בשיגור השני שלה, נובמבר 2023, צילום: אי.פי

לפי מקורות, מנהלים בכירים באתר העבודה בהות'ורן הוזהרו שוב ושוב מפני הסכנות הטמונות בפיתוח המנוע, בכללן הכשרה לא מספקת של הצוות ובדיקת רכיבים לא איכותית מספיק. לטענתם של אותם המקורות, בחלק שנכשל ופגע בעובד היה פגם שהתגלה, אך לא תוקן, לפני התאונה.

מנועי ה- Raptor של SpaceX הם אלה המניעים את Starship על כל חלקיו – משגר הדור הבא של החברה שנועד לשלוח ציוד ובני אדם לחלל. לפי התכנון הנוכחי, סוכנות החלל האמריקנית תשתמש ברקטה כחלק ממשימות "ארטמיס" בעשור הקרוב, שנועדו להנחית בני אדם על הירח.

אילון מאסק. לא הפעם הראשונה שעולות טענות על התנהלות בעייתית בחברות שבבעלותו., צילום: רויטרס

כזכור, לאחרונה דווח כי תוכניות הדגל של סוכנות החלל האמריקנית לשנים הקרובות - "ארטמיס" 2 ו"ארטמיס" 3, הולכות להתעכב באופן משמעותי, זאת עקב מספר תקלות משמעותיות. נאס"א הודיעה כי ארטמיס 2 תידחה לפחות עד ספטמבר 2025, כאשר ארטמיס 3, המשימה שמטרתה להנחית בני אדם על הירח, תידחה לפחות עד שנת 2026.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר