תחנת חלל ובסיס מגורים על הירח: הכל על משימת "ארטמיס" של נאס"א

מה היא התוכנית העתידנית של סוכנות החלל האמריקנית? • מה ההבדל בין "ארטמיס" 2 ל"ארטמיס" 3? ומתי בפועל ינחתו בני אדם על הירח? • כל מה שידוע על הפרויקט שיוביל את האנושות אל הירח, ומעבר לו

משימת ''ארטמיס'' - אל הירח ומעבר לו // צילום: נאס"א

רבות דובר וסופר על משימת "ארטמיס" של נאס"א. פה ושם אנחנו שומעים על שיגורים וניסויים הקשורים למשימה, שיצאה לדרכה בשנת 2022. אבל מה היא בכלל תוכנית החלל השאפתנית של נאס"א, מה מטרותיה ואיך הכל קשור למיתולוגיה היוונית? אלו הנקודות שחשוב להכיר.

מהי תוכנית ארטמיס?

תוכנית "ארטמיס" היא סדרה של משימות ירח מתמשכות המנוהלות על ידי סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ובשיתוף פעולה עם חברות פרטיות נוספות. בשנת 2022 שוגרה בהצלחה משימת ארטמיס 1, שהכילה את החללית "אוריון" ומטרתה הייתה להקיף את הירח ולחזור לכדור הארץ.

המשימה כאמור הצליחה ואוריון שהתה בחלל למשך 25 ימים, בהם צוותים של נאס"א בדקו את כלל שלבי המשגר ואת החללית עצמה. לאחר מכן, החללית חזרה לכדור הארץ וצנחה באוקיינוס השקט מול חופי מקסיקו.

המנוע של "ארטמיס" מועמס על כלי השינוע שלו, פגסוס., צילום: נאס"א

משימת ארטמיס 2 מיועדת לצאת לדרך בחודש נובמבר 2024. זוהי צפויה להיות המשימה המאוישת הראשונה של החללית אוריון ובמסגרתה צוות של ארבעה אסטרונאוטים – שלושה גברים ואישה אחת, יקיפו את הירח מספר פעמים ולאחר מכן יחזרו לכדור הארץ.

משימת ארטמיס 3, המרגשת מכולן, צפויה לצאת לדרכה בשנת 2025 (נכון לכתיבת שורות אלו ובהנחה ולא יהיו עיכובים, ד"ג). זו תהיה המשימה המאוישת הראשונה של נאס"א שתנחת על הירח מאז משימת "אפולו" 17 שהגיעה ללוויין בשנת 1972.

לפי התכנון, צוות האסטרונאוטים צפוי לשהות על אדמת הירח כשבוע, במהלכו הם יבצעו שורה של ניסויים ומחקרים מדעיים ולאחר מכן יחזרו לכדור הארץ. המשימה כולה צפויה להיערך כחודש ונכון לעכשיו, זהות הצוות שיגיע לירח עדיין לא נחשפה.

חברי הצוות של משימת ארטמיס 2. הראשונים להקיף את הירח מאז שנות ה-70., צילום: נאס"א

משימת ארטמיס 4 צפויה לצאת לדרך בשנת 2027 (שוב, תלוי דחיות ועיכובים). כחלק מהתוכנית, הצוות יעסוק בבניית תחנת החלל הירחית החדשה של נאס"א ולאחר מכן שני אסטרונאוטים ינחתו על אדמת הירח וישהו בו כשבוע.

ארטמיס 5, הצפויה לצאת לדרכה בשנת 2029, תמשיך את בניית תחנת החלל של נאס"א ואת חקר הירח, במסגרתה ינחת צוות אסטרונאוטים בפעם השלישית על אדמת הלוויין ויעסוק במחקרים שונים שמטרתם לבסס את הנוכחות האנושית במקום.

רקטת ה"אוריון" של פרוייקט ארטמיס 1 על כן השיגור. ארכיון, צילום: אי.פי

מטרת העל: נקודת יציאה חדשה לחקר החלל

המטרות ארוכות הטווח של נאס"א שאפתניות ביותר - באמצעות הטכנולוגיה והמחקר שיפותחו במהלך טיסות "ארטמיס" השונות, מתכננת סוכנות החלל לשגר את המשימה העתידנית שלה למאדים, שתכלול צוות אנושי.

התוכנית, ששמה "מהירח אל המאדים", כוללת כאמור בניית תחנת חלל חדשה במסלול הקפה סביב הירח ובסופו של דבר, הקמת בסיס על אדמתו שישמש למגורים, מחקר ושיגורים עתידיים של אסטרונאוטים לחקר החלל.

שיגורה של משימת ארטמיס 1 בשנת 2022. ארכיון, צילום: רויטרס

למה לתוכנית קוראים ארטמיס?

ארטמיס היא אלת הירח במיתולוגיה היוונית - ואחותו התאומה של אפולו. השם נועד לקשר את התוכנית החדשה עם משימות "אפולו" שהנחיתו לראשונה בני אדם על הירח לפני יותר מ-50 שנה.

החללית שצפויה להנחית את צוות האסטרונאוטים נקראת "אוריון", על שמה של אחת מקבוצות הכוכבים המוכרות ביותר בשמיים. בנוסף, לפי המיתולוגיה היוונית, אוריון היה בן הלוויה של ארטמיס.

ממה מורכבת משימת "ארטמיס"?

ישנם ארבעה מרכיבים עיקריים למשימות "ארטמיס השונות". החלק הראשון והעיקרי מכולם, היא החללית "אוריון" – מרכז הפיקוד של משימות החלל, המצוידת במערכות תומכות חיים ובה יהיו צוותי האסטרונאוטים.

החלקים המרכיבים את חללית ה"אוריון"., צילום: נאס"א

החלק השני הוא שער הירח (Lunar Gateway) – תחנת חלל קטנה שברגע שתיבנה, תקיף את הירח. מטרתה של תחנת החלל היא לשמש כפלטפורמה עתידית למשימות הירח והחלל השונות של נאס"א. לפי התכנון, החללית "אוריון" תתחבר בתחילה לתחנה, ומשם יעברו האסטרונאוטים לתהליך הנחיתה על הירח עצמו.

בניגוד לתחנת החלל הבינלאומית, "שער הירח" לא תהיה מאוישת באופן קבוע, אלא תשמש כפלטפורמה שבה אסטרונאוטים יכולים לחיות ולבצע מחקר לתקופות קצרות. נכון לעכשיו, ישנם שלושה חלקים מרכזיים של תחנת החלל שנמצאים בפיתוח - מתחם פיקוד ולוגיסטיקה (HALO), מתחם מגורים בינלאומיים (I-HAB) ומתחם של מערכות תדלוק ותקשורת (ESPRI).

אתמול (ראשון) דווח כי נאס"א ומרכז החלל מוחמד בן ראשיד (MBRSC) של איחוד האמירויות הערביות (איחוד האמירויות הערביות) הכריזו שת"פ בו תספק איחוד האמירויות מנעול אוויר עבור תחנת החלל.

תחנת "שער החלל" - תקיף את הירח, צילום: נאס"א

החלק השלישי הוא מערכת הנחיתה האנושית (HLS) - שתיקח מטען ובני אדם מתחנת החלל אל פני הירח. נאס"א פועלת לצד חברות מסחריות שונות כדי לפתח את המערכת, כמו גם סדרה של כלי רכב רובוטיים נוספים.

בין אותן חברות מסחריות נמצאת גם חברת SpaceX של אילון מאסק, שאמורה לספק את מערכת ה-HLS עבור משימות ארטמיס 3 ו-4. יחד עם זאת, הדרך לכך עוד ארוכה והחברה תצטרך להוכיח כי חללית ה-Starship שלה מסוגלת לנחות בבטחה על פני הירח.

במקביל, נאס"א חתמה על חוזה עם חברת Blue Origin של ג'ף בזוס והמתחרה של SpaceX, לאספקת מערכת HLS למשימת ארטמיס 5. לנחתת זו צפוי להיות פוטנציאל להגדיל את כמות אנשי הצוות שיוכלו לנחות על הירח והיא תאפשר להם לשהות על פני הלוויין לזמן ממושך יותר.

Starship עומדת בהיכון על כר השיגור שלה, לקראת טיסת הניסוי השנייה שלה. ארכיון, צילום: רויטרס

מערכת השיגור לחלל (SLS) – החלק הרביעי וזה הקושר את כל האלמנטים של המשימה יחדיו. המערכת הזו היא בעצם המשגר שיוביל את החללית והאסטרונאוטים שבה אל מעבר לאטמוספירה של כדור הארץ ואל החלל.

עלות שיגור בודד של הרקטה הסופר כבדה הזו מוערך ב-800 מיליון דולר. ה-SLS היא אחת הרקטות החזקות ביותר בעולם - עוצמתית ב-15 אחוזים יותר ממשגר "סטורן" 5 שבו נאס"א השתמשה במשימת "אפולו" 11 שלקחה לראשונה בני אדם אל הירח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר