סולאראדג', אורקה ואפילו HP: האם המלחמה מסתירה גל פיטורים נוסף בהייטק?

מתחילת חודש ינואר, פוטרו בישראל מעל 1,000 עובדים בחברות שונות • סבב הקיצוצים המקומי מצטרף למגמה עולמית של פיטורים, במקביל למלחמת "חרבות ברזל" שהביא על המגזר מהלומה קשה גם כן

בניין משרדי חברות הייטק בכפר סבא. האם אנחנו בדרך לגל פיטורים באמצע מלחמה?. צילום: יהושע יוסף

שנת 2024 רק התחילה, נראה שמגזר ההייטק מתקדם לכיוון שלילי. רק מתחילת החודש, פוטרו בישראל מעל 1,000 עובדים בחברות שונות, 550 מתוכם מחברת סולאראדג' (Solaredge) – ספקית פתרונות האנרגיה הסולארית הידועה, שמנייתה נפלה ב-67 אחוזים מתחילת 2023.

במקביל, חברת הסייבר אורקה סקיוריטי יצאה למהלך פיטורים רוחבי ופיטרה, נכון לכתיבת שורות אלו, 60 עובדים בישראל, 15 אחוזים מכוח האדם שלה. חברות נוספות כמו Trigo, הבנק הדיגיטלי One Zero, חברת הגיימינג Unity, היוניקורן "סייסנס" ואפילו חברת המחשוב HP – כולן פיטרו מתחילת ינואר עשרות מעובדיהן בישראל.

מחאת ההייטקיסטים מלפני כשנה. ההייטק הישראלי נכנס למלחמה כשהוא רעוע ממילא // צילום: אור אדר



נראה כי גל הפיטורים המקומי מצטרף למגמה עולמית של קיצוצים וארגון מחדש שמבצעות בין היתר גם חברות ענק רווחיות. כזכור, מאז ה-10 בינואר, פוטרו מעל ל-1,000 עובדים, רובם מארה"ב, בחברת גוגל, כאשר לפי המנכ"ל סונדאר פיצ'אי, על העובדים להתכונן לסבב קיצוצים נוסף שיגיע בהמשך השנה. לפי פרסומים שונים, אותו גל פיטורים ישפיע גם על העובדים הישראלים של החברה.

יחד עם זאת, מלחמת "חרבות ברזל" שנפתחה בחודש אוקטובר האחרון, הפכה את המצב בישראל למסובך פי כמה. לצד העצמת הבעיות שכבר היו קיימות בשוק ההייטק המקומי, הובילה המלחמה לקשיים ברורים בגיוס השקעות זרות, כמו גם למחסור בכוח אדם איכותי ומיומן, שרבים ממנו יצאו למילואים ממושכים.

סולאראדג' - מובילה בתחום האנרגיה הסולארית שצנחה ב-2023, צילום: רויטרס

מקושי, ההייטק עבר להישרדות

בעקבות המצב החמור ועל מנת להתמודד עם בעיית המשקיעים הזרים, אושרה לפני כשבוע בישיבת הממשלה (כחלק מתקציב 2024), "חבילת תמריצים" משמעותית להייטק הישראלי, שנועדה לתמוך בהייטק בתקופת המלחמה וגם לתת מענה לאתגרים שעימם הוא מתמודד בשנים האחרונות.

כחלק מכך, הודיעה רשות החדשנות על הקמת "קרן יוזמה 2.0", שמטרתה לתמרץ משקיעים מוסדיים ישראליים, כדוגמת קרנות פנסיה, להשקיע בחברות הייטק מקומיות. הקרן תבצע השקעה "צד בצד" עם משקיעים מוסדיים ישראלים בקרנות הון סיכון ישראליות.

רבים מעובדי ההייטק גויסו למילואים שנמשכים כבר כמעט ארבעה חודשים. ארכיון, צילום: דובר צה"ל

עוד במסגרת התקציב, אושרה תוספת של כ-200 מיליון שקל נוספים לערוץ המהיר שהשיקה רשות החדשנות בסוף חודש אוקטובר לסיוע לחברות סטארט-אפ שנקלעו למצוקת מימון בעקבות דחייה או ביטול של סבבי גיוס על רקע המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר