מהערבה לחלל: הסידן שיסייע לאסטרונאוטים

שהות ממושכת בחלל גורמת לבריחת סידן • התוסף שפותח בישראל נבחן בתנאי חוסר כבידה ועשוי לסייע

אסטרונאוט בחלל (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

ניסוי של חברה ביוטכנולוגית ישראלית עשוי לסייע בעתיד להתיישבות בחלל: "אמורפיקל", הממוקמת בערבה ומייצרת תוסף תזונה המתבסס על נוסחת הסרטנים הכחולים, הוכיחה שבזכות סידן הקרבונט האמורפי ניתן לגדל תאי שריר ועצם בתנאי חוסר כבידה.

המשמעות של הניסוי היא עצומה: מאחר ששהייה מרובה בחלל גורמת לאסטרונאוטים לסבול מאוסטאופורוזיס (דלדול העצם) - עשוי הסידן של אמורפיקל להפוך למשנה משחק במרחב האינסופי ולהגשים את שאיפתם של חובבי המדע הבדיוני, החולמים על השתקעות בכוכבי לכת אחרים.

באפריל שוגר איתן סטיבה לחלל והפך לאסטרונאוט הישראלי השני, כחלק ממשימת החלל הפרטית הראשונה בהיסטוריה ובשליחות קרן רמון. במסעו, לקח סטיבה לתחנת החלל הבינלאומית את הניסוי של אמורפיקל, ובו נבחן הסידן על תאי גזע של שריר ועצם של בני אדם, לעומת תאים שהוזנו בסידן רגיל.

הרקמות לא נפגעו

המתקן המיוחד לתרביות חזר לארץ ביחד עם סטיבה לפני כחודש וחצי, ונבחן לעומק במעבדות של אמורפיקל בנס ציונה. התוצאות היו חד־משמעיות: למרות השהייה בתנאים של חוסר כבידה, לצד הקרינה הגבוהה בחלל, הרקמות שהוזנו בסידן הקרבונט האמורפי לא נפגעו או איבדו מסה, ואפילו להפך -  הן גדלו בדיוק כפי שהן אמורות להתפתח על הקרקע.

התאים שהוזנו בסידן הרגיל ושימשו קבוצת ביקורת לא השתפרו וכמעט לא גדלו. בקרוב יופיעו התוצאות בפרסומים המדעיים.

מנכ"ל אמורפיקל, יוסי בן, מציין כי "הצלחת הניסוי משנה את התמונה הנוגעת להתיישבות ארוכת טווח בחלל. ככל שאנו מעמיקים בניסויים על בסיס הסידן קרבונט אמורפי, אנו מגלים עוד השפעות בתחום מחלות דלקתיות ובעיות עצם ושריר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר