פלא הטכנולוגיה: גם עיוורים יוכלו לחוות ליקוי חמה

מכשיר מיוחד שפיתחה אסטרונומית עיוורת ושותפתה מאוניברסיטת הארוורד, יאפשר גם לאנשים עם ליקוי ראייה ועיוורון לחוות את התופעה האסטרונומית המיוחדת • "השמיים שייכים לכולם ועליהם להיות זמינים גם לעיוורים"

ליקוי חמה. ארכיון. צילום: איי.פי.

בעוד שבוע בדיוק (8 באפריל) צפוי להתרחש ליקוי חמה מלא, אותו יוכלו לראות אנשים הנמצאים במקסיקו, ארצות הברית וקנדה, שבע שנים אחרי ליקוי החמה המלא הקודם שהיה בשנת 2017.

במאורע המרגש צפויים לצפות מאות אלפי אנשים כאשר הפעם, בזכות טכנולוגיה מתקדמת העומדת לרשות בני האדם, יוכלו גם מי שסובלים מעיוורון מוחלט או ליקויי ראייה בדרגות שונות - להרגיש ולשמוע את הליקוי.

אישה מתנסה במכשיר המיוחד שיעזור לעיוורים לחוות את ליקוי החמה, צילום: אי.פי

החוויה המרגשת תתאפשר בזכות מתקן בשם LightSound box  המתרגם אור לקול. במילים אחרות - כשאור השמש יהיה בשיאו, יישמעו צלילי חליל גבוהים ועדינים. כאשר הירח יתחיל לכסות את השמש, יישמעו צלילים בינוניים של קלרינט (בין גבוהים לנמוכים) וכאשר תגיע החשיכה, היא תתבטא באמצעות צלילי "קליקים" נמוכים.

שיתוף פעולה מיוחד

מכשיר ה-LightSound הוא תוצר של שיתוף פעולה בין ווֹנְדָה דִיאָז-מֶרְסֶד, אסטרונומית הלוקה בעיוורון מלא, לבין האסטרונומית אָלִיסוֹן בִּירִילָה מאוניברסיטת הרווארד. דִיאָז-מֶרְסֶד נוהגת לתרגם את הנתונים שהיא אוספת במהלך עבודתה לצלילים בכדי לנתח דפוסים הקשורים למחקריה.

ליקוי חמה בישראל. אירוע חגיגי שמושך רבים. ארכיון, צילום: גדעון מרקוביץ'

וזוהי לא הפעם הראשונה שנעשה שימוש במכשיר -  במהלך ליקוי השמש המלא שחצה את ארה"ב בשנת 2017, נעשה שימוש באחד מאבות הטיפוס שלו. מאז, נעשה שימוש במכשיר (שהוא קטן דיו לאחיזה ביד אחת), גם בליקויים אחרים שנצפו בארה"ב.

לדברי דִיאָז-מֶרְסֶד, "השמיים שייכים לכולם. ואם האירוע הזה (ליקוי החמה) זמין לשאר העולם, עליו להיות זמין גם לעיוורים". היא הוסיפה עוד כי "אני רוצה שתלמידים יוכלו להקשיב לליקוי ולכוכבים, ולא רק לראות אותם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר