X

מזיזים את השעון: המדינות האלו ביטלו את שעון הקיץ. מתי אנחנו?

בדרום אמריקה רק שתי מדינות מחליפות שעון, בכל אפריקה רק אחת ובמזרח התיכון ואסיה אנחנו היחידים. אפילו באירופה יותר ויותר מדינות מחליטות על אזור זמן קבוע. בסוף נישאר לבד

אילוסטרציה. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

אתמול עברו רוב מדינות ארה"ב וקנדה – להוציא אריזונה, הוואי, ססקצ’ואן, יוקון וחלקים מכמה טריטוריות אחרות במדינה השנייה בגודלה בעולם – לשעון הקיץ. לנו, בישראל, נראה כאילו רוב העולם מבצע את החלפת השעונים פעמיים בשנה – אך האמת היא שמלבד אירופה וצפון אמריקה, כמעט אף מדינה בעולם אינה עושה זאת. ביקשנו מ-Claude לספר לנו על מדינות שביטלו את שעון הקיץ.

רוסיה
המדינה הגדולה בעולם נהגה להזיז את השעון במשך רוב המאה שעברה ותחילת המאה הנוכחית, אך ב-2011, בזמן כהונתו של דמיטרי מדבדב כנשיא, ביטלה את ההחלפה במטרה להגביר את פריון העובדים ולהפחית את הלחץ הקשור לשינוי הזמן. מעניין לציין כי תחילה החליט מדבדב להשאיר את המדינה במה שהיה שעון הקיץ שלה, אך פוטין החזיר ב-2014 את השעונים שעה אחורנית בפעם האחרונה בהחלט, וכיום השעון במדינה תואם למה שהיה במאה הקודמת שעון החורף שלה.

יפן
מדינת האיים, שכידוע שונה מאוד משאר העולם, מעולם לא הנהיגה בעצמה שעון קיץ. עם זאת, לאחר מלחמת העולם השנייה, כוחות הכיבוש האמריקאים ששלטו בה עשו זאת במקומה ב-1948. עם זאת, שלוש שנים בלבד לאחר מכן, ב-1951, היא ביטלה את הנוהג וכבר 73 שנים שלא הזיזו בה אף שעון.

סין
השכנה והאויבת המרה של המדינה הקודמת הנהיגה שעון קיץ פעמיים: ב-1940 השינוי שרד רק שנה אחת, וב-1986 הוא שרד 5 שנים. עם זאת, מאז הביטול האחרון ב-1991, שגם הוא היה רק בגדר ניסוי באזורים מסוימים, חזרו לא פחות מחמישה אזורי הזמן במדינה הענקית לשעון קבוע.

הודו
להודו יש נטייה מעניינת להנהיג שעון קיץ בזמן מלחמות: היא הנהיגה שעון קיץ בזמן מלחמת העולם השניי (1941-1945), במהלך המלחמה מול סין (1962) ובמהלך המלחמה מול פקיסטן (1965-1971). לאחר מכן, חלקים מסוימים במדינה המשיכו לנצל את שעון הקיץ במהלך שנות ה-70 כדי לנצל את שעות אור השמש בתקופת משבר האנרגיה העולמי לאחר מלחמת יום כיפור. עם זאת, למעט המקרים היחידים הללו הודו דוגלת בשעון שרירותי יחיד, כדי להימנע מהגברת חוסר היציבות במדינה שמושפעת ממילא ממזג האוויר הטרופי.

צ'ילה
צ’ילה היא כמעט המדינה היחידה בדרום אמריקה שמחליפה את השעון בקיץ, ועושה זאת כבר כמעט 100 שנה ברצף. ב-2015 היא ניסתה להנהיג את שעון הקיץ כשעה אחידה, אך לאחר שנה אחת בלבד חזרה להחליף את השעון בכל אביב וסתיו. פרגוואי היא המדינה האחרת היחידה ביבשת שעושה זאת (מאז שנות ה-70). מלבד שתי אלו, כל שאר מדינות דרום אמריקה ביטלו את שעון הקיץ בשלב כזה או אחר (חלקן מספר פעמים).

טורקיה
טורקיה הנהיגה וביטלה את שעון הקיץ מספר פעמים, עד שב-2016 עברה באופן סופי וקבוע למה שהיה עד אז שעון הקיץ שלה, לדבריה כדי לייעל את ניצול אור היום בערב עבור עסקים ובתי מגורים.

אוסטרליה
למרות הקשר החזק לבריטניה, מדינת האי הדרומית נטשה ברובה את שעון הקיץ. רק הרבע הדרום-מזרחי שלה, הכולל את הבירה קנברה, ניו סאות’ וויילס (המדינה שבה נמצאת סידני), ויקטוריה (המדינה שבה נמצאת מלבורן) ודרום אוסטרליה (שבה נמצאת אדלייד), נוהגים עדיין להחליף את השעון פעמיים בשנה.

ארמניה, אזרבייג’אן, בלארוס, גאורגיה, איסלנד
אפילו באירופה שעון הקיץ כבר אינו מובן מאליו: כל המדינות הנזכרות כאן ביטלו אותו – איסלנד ב-1968, והאחרות בשלבים מאוחרים יותר (רובן חזרו אליו לאחר הביטול הראשון, אך לבסוף ביטלו אותו פעם נוספת).

מצרים
המדינה הערבית הראשונה שחתמה איתנו על הסכמי שלום גם היא סיפור מוזר בכל הנוגע לשעון קיץ: היא ביטלה אותו כבר מספר פעמים, אך בשנה שעברה החזירה אותו כמעט עשור לאחר הביטול הקודם. כרגע, היא המדינה היחידה בכל אפריקה שמחליפה שעון (מרוקו, שגם היא הצטרפה לבנות בריתנו במסגרת הסכמי אברהם, ביטלה את שעון הקיץ ב-2017), והשכנה היחידה שלנו שעושה זאת. למעשה, ישראל, מצרים והרשות הפלשתינית הן הרשויות היחידות במזרח התיכון שעדיין מחליפות שעונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר