נאס"א באזהרה חריגה: כתמים עצומים על השמש עלולים להתפרץ בכל רגע

כתמים גדולים שזוהו על גבי השמש באזור הקרוי AR3576, גדלו משמעותית בחודש האחרון ועשויים להוביל להתפרצות סולארית חזקה • המידע הראשוני על צביר הכתמים הנוכחי הגיע לידי הסוכנות מרכב המחקר "פרסוורנס" (Perseverance), הפועל על מאדים

התפרצות סולארית על פני השמש. צילום: נאס"א

סוכנות החלל האמריקנית יצאה בימים האחרונים באזהרה כי כתמים גדולים שזוהו על גבי השמש באזור הקרוי AR3576, גדלו משמעותית בחודש האחרון ועשויים להוביל להתפרצות סולארית חזקה שתשפיע גם על כדור הארץ ותחולל נזקים לאמצעים אלקטרונים שונים, ללוויינים ואף לאסטרונאוטים שישהו מחוץ לאטמוספירה.

במקביל, התפרצות סולארית גדולה מאד זוהתה על ידי נאס"א ביום שישי האחרון באמצעות תצפית שנערכה על ידי גשושית חלל מחקרית שעוקבת באופן שגרתי אחר פעילות השמש. לא דווח על שיבושים או השפעות משמעותיות על כדור הארץ באותו האירוע.

כתמי השמש המטרידים. זה אולי נראה קטן, אבל כל כתם כזה בגודל של כדור הארץ, צילום: נאס"א

המידע הראשוני על צביר הכתמים הנוכחי הגיע לידי הסוכנות מרכב המחקר "פרסוורנס" (Perseverance), הפועל על מאדים ועוסק בחקר כוכב הלכת. בעת תצפית שביצע הרובר על השמש בסוף חודש שעבר, הוא זיהה את הכתמים וכך המידע לגביהם הגיע לידי החוקרים.

גודלם של הכתמים הוא עצום – רוב הכתמים בגודל של כדור הארץ וחלקם אף גדולים יותר מכוכב הלכת שלנו. ממחקרים קודמים שנעשו על כתמים דומים שמופיעים מדי פעם על השמש, המדענים יודעים שמדובר באזורים קרים יותר (יחסית לשאר פני השטח שבוערים בחום של מעל 5,000 מעלות צלזיוס) שבשילוב עם השדות המגנטיים הפעילים של הכוכב, יוצרים התפרצויות גדולות של אנרגיה.

הסערה הסולארית שנצפתה ביום שישי על השמש, צילום: נאס"א



ההתפרצות המאסיבית הגדולה האחרונה התרחשה בחודש דצמבר האחרון, כאשר הסערה הסולארית הגדולה ביותר מזה כשש שנים התחוללה על פני השמש והובילה לשיבושי תקשורת על כדור הארץ, שפגעו בעיקר במטוסים הטסים בקרבת האטמוספירה.

בתוך כך, נאס"א פרסמה תמונות מכתמי השמש החדשים וציינה כי "אם יש ברשותכם משקפיים לצפייה בליקוי חמה וראייה טובה, יכול להיות שתוכלו לראות את הכתמים ללא צורך בטלסקופ (כמובן שחשוב לציין כי אסור לצפות ישירות על השמש ללא הגנה מתאימה על העיניים), זאת עקב העובדה שהיקפו של צביר הכתמים AR3576 הוא כמעט פי ארבעה מזה של כדור הארץ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר