מהן השפעות המלחמה הצפויות על תחום המחקר האקדמי בארץ?

המיקרוביולוגית פרופ' שולה מיכאלי מאוניברסיטת בר אילן מסבירה על ההשלכות הצפויות, ואלו שכבר קורות בתחום, בעקבות המלחמה • "מכון ויצמן הודיע כבר על ביטול כל הכינוסים"

מחקר, אילוסטרציה. צילום: גטי אימג'ס

המלחמה בדרום משפיעה על כל התחומים בישראל: כלכלה, רפואה, טכנולוגיה ועוד, וגם תחום המחקר של האקדמיה הישראלית. בתחום זה, שיש בו לא פעם צוותי מחקר בין לאומיים, כנסים, השגת מלגות מחו"ל ופעילויות שונות אחרות, כבר עכשיו ביטלו כנסים שאמורים היו להיערך, סטודנטים רבים גויסו ואפילו פתיחת שנת הלימודים האקדמית תידחה.

על הרקע הזה שוחחנו עם המיקרוביולוגית פרופ' שולה מיכאלי מאוניברסיטת בר אילן, סגנית הנשיא למחקר, שכיהנה לפני כן כדיקנית הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטה.

פרופ' מיכאלי מציינת כי להערכתה למלחמה בדרום תהיה השפעה גדולה מאוד על האקדמיה בארץ במגוון תחומים. "ראשית, צריך להבין שכרגע כל הכינוסים לשבוע הקרוב בוטלו וייתכן שכך יהיה גם בהמשך. אמור להיות כנס של החברה הישראלית ל-RNA במכון ויצמן בשבוע הבא. זה כנס שהתכוננו אליו הרבה זמן, היתה תוכנית גם להעניק פרס במסגרת הכנס, ולצערי למרות כל ההכנות יתכן שהוא יידחה. מכון ויצמן הודיע כבר על ביטול כל הכינוסים, ואני חושבת שכך יהיה גם ביחס לכנס הזה", היא אומרת.

פרופ' שולמית מיכאלי, סגנית נשיא למחקר באוני' בר-אילן, צילום: דוברות אוניברסיטת בר-אילן

מעבר לביטול הכינוסים, מציינת פרופ' מיכאלי שלמלחמה יש השפעה משמעותית על תחום גיוס מקורות המימון למחקרים ולפעילויות הפיתוח של התחום באקדמיה. "כבר במהלך המאבק שהתחולל בארץ סביב הרפורמה המשפטית היתה לחוסר היציבות הזה השפעה על גיוס כספים למיזמים אקדמיים שאנו חוקרים אותם ומתעניינים בהם. כרגע, להערכתי, המצב הזה יגבר, ולא יזרמו כספים רבים למגוון התחומים שאנחנו חוקרים, וכן לכל מיני סטראטאפים שעובדים איתנו", היא מציינת.

פגיעה נוספת שתהיה עקב המלחמה היא של הגעת סטודנטים בינלאומיים וחוקרים שלומדים לפוסט דוקטורט. "בכל אוניברסיטה כאן יש סטודנטים שמגיעים מחו"ל או חוקרים שמגיעים לעשות מחקרי פוסט דוקטורט, שמן הסתם ישאלו את עצמם למה הם כאן במציאות של מלחמה. ראינו את זה כבר במסגרת מגיפת הקורונה, שחוקרים וסטודנטים מחו"ל נקראו לחזור על ידי משפחותיהם ולכן עזבו, ואני מניחה שכך יהיה גם הפעם".

גם להפגנות הרפורמה הייתה השפעה. ההפגנות בחיפה, צילום: הרצי שפירא

מעבר לכך, ציינה פרופ' מיכאלי כי המלחמה בדרום מהווה עניין בינלאומי רב, והמון חוקרים ועמיתים מרחבי העולם כבר יצרו איתה קשר. ההתעניינות הזו אמנם מחממת לב, אבל היא גם עלולה לגרום לכל אותם גורמים שלא להגיע כרגע לארץ עקב המצב. "עמיתים שלי מברזיל, שווייץ וארה"ב שלחו לי הודעות, ראש האקדמיה הצ'כית למדעים כתב לי, אנשים שומעים ורואים את מה שקורה כאן. זה משהו שאף פעם לא היה ומאוד מדאיג אותם, וגם ישפיע באופן טבעי על שליחת סטודנטים ממקומות אלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר