סקירה: 4 אפליקציות לחידוד השמיעה שישדרגו לכם את החיים

בין אם אתם מוזיקאים שרוצים להשתפר מקצועית, או בין אם אתם חשים ירידה בשמיעה ומוכנים לעשות הכל כדי לחזק אותה – הטכנולוגיה יכולה לעזור • המוזיקאי א.ב. דן בדק ארבע אפליקציות שמציעות תרגילים לפיתוח וחידוד השמיעה

, צילום: This image was created with the assistance of DALL·E 2

לצד הנוחות, לחיים בעידן הטכנולוגי יש גם מחיר. המדיה החברתית שואבת אותנו אליה ומנתקת אותנו מהסביבה. הישיבה הממושכת מול מחשב מנוונת את הגוף, ושימוש ממושך באזניות עלול לגרום לפגיעה בשמיעה. אלא שאותה טכנולוגיה שניתקה אותנו מהטבע הפראי יכולה גם לעזור לנו לשקם את הנזקים.

 לחוש השמיעה יש חשיבות מיוחדת עבור איכות החיים שלנו, אבל לאורך השנים הולך ומדרדר, ולא רק בגלל שימוש בלתי אחראי באזניות.

בסקירה שלפניכם בדקנו אפליקציות שבאמצעותן ניתן לשפר דרמטית את יכולת השמיעה שלנו, במחשב או בסמארטפון. שלוש אפליקציות מיועדות אמנם למוזיקאים מקצועיים או חובבים אבל אחת מהן מיועדת באופן מובהק לאנשים שכל רצונם הוא לשפר את חוש השמיעה.

לכל אפליקציה קיימת אפשרות להתנסות חינמית. מי שרוצה ליהנות מכל הפיצ'רים יצטרך לשלם החל מ-14 שקל לאפליקציה הזולה ועד 300 שקל לאפליקציה היקרה ביותר, אך בתמורה יקבל אפשרות להשתמש בה ללא הגבלה ("לכל החיים").

EarGym - למי שרק רוצים לשפר את השמיעה

"מכון כושר לאוזן" בתרגום לעברית. האפליקציה מציעה אפשרות לשפר את יכולת השמיעה שלנו דרך משחקים קלילים. במשחק אחד עלינו לגלם מוכר בבית קפה רועש, ולהבין במהרה איזה סוג קפה ומאפה הלקוחות רוצים, במשחק אחר עלינו לזהות ממרחק בג'ונגל מהיכן נשמע הקול של החיה הבאה. המשחקים קלילים וכיפיים. כדי לחדד את השמיעה כמובטח, ידרשו חודשים, (כמו שמתאמנים במכון כושר, כפי שמרמז שם האפליקציה). אירג'ים הפועלת במכשירים הניידים ורצוי עם אוזניות.

לאתר EarGym

https://www.youtube.com/watch?v=PM4WSBZanQQ

ToneGym – האפליקציה שפותחה בחיפה

ראשית, טון ג'ים מיועדת למחשב ולא לנייד, שנית היא מיועדת לפיתוח שמיעה בקרב תלמידי מוסיקה ומוסיקאים. טון ג'ים שנוסדה בחיפה, זכתה לגושפנקה של בית הספר הגבוה למוסיקה ברקלי המציע אותה לתלמידיו. האפליקציה מציעה מדי יום אימון יומי שבו נפתח את הקול, השמיעה וחוש הקצב. התרגילים קלילים ומהנים. הגרפיקה נאה, ומסייעת בלמידת תווים.

גם פה שם האפליקציה מעיד על כך שהמפתחים מאמינים בהתמדה באימונים כתנאי לשמירה על כושר. מקור החלק השני של השם – "טון", הוא בביטוי "סולם המדויק" (Right Tone), מה שהתפתח באמריקאית לביטוי הסלנגי Perfect Pitch כלומר תפיסה מדויקת כמו כדור בייסבול (פיץ') של הצליל ללא זיוף.

לצד טון ג'ים יצרו המפתחים מחיפה אח בשם "סאונדג'ים" בו תוכלו, אם תתמידו כמובן, להפוך לסאונדמנים!

לאתר ToneGym

https://www.youtube.com/watch?v=6ZXnmn0Mp74

Beatoeartraining – האפליקציה של כוכב רשת ריק ביאטו

אפשר לומר שריק ביאטו הוא חלוץ העיסוק המרכזי בשמיעה. תעודת הכשרות של המתודה שלו היא ילדיו, שבמגוון סרטונים אפשר לראות כיצד הוא מציג בפניהם את האופן שבו הוא מנגן אקורדים (נגינת יותר משני תווים בו זמנית) וכיצד הם מזהים במדויק את כל התווים. ביאטו טוען שאפשר להפוך לבעלי שמיעה אבסולוטית רק עד גיל 5. לאחר מכן אולי ניתן לשפר אותה באופן ניכר, אך לא להפוך לבעליי שמיעה אבסולוטית – "פרפקט פיץ'", כפי שציינתי קודם.

הייחוד בתפיסה שלו היא שהוא לא טוען שצריך להיוולד אבסולוטים, אלא שניתן עד גיל 5 להפוך כאלה ולראייה הוא מתאר את הסינים, כעם בעל אחוז האבסולוטים הגבוה בעולם. לטענתו, הסיבה לכישרון הסיני נובע מעצם המיומנות בשפה הסינית, שבה קיימות דקויות צליליות שאין בשפות אחרות והצורך להבחין בהן חידד את כושר השמיעה של האומה.

בשלבים הראשונים של השימוש באפליקציה על המאזין לזהות מרווחים (שילוב של שני תווים שונים). ציון של 80 ומעלה מאפשר למשתמש לעלות לשלב הבא. ולעתים, כמה כואב, השלב הזה זה יכול להימשך חודשים. האם האפליקציה הזו תשפר את השמיעה? בהחלט, וללא עוררין. האם זה יהיה כיף? לא, אך מי אמר שהסבל אינו משתלם. חדר כושר כבר אמרנו?

שימו לב, האפליקציה של ביאטו עובדת במחשב למרות שהרושם שעלול להתקבל מאתר האינטרנט שלה הוא כאילו היא מתאימה גם לניידים, מה שלא קורה בפועל.

לאתר Beatoeartraining

https://www.youtube.com/watch?v=hli-9maxDjY

Complete Ear trainer: רק למוזיקאים

אפליקציה זו, הפועלת בסמארטפון מתאימה כמעט אך ורק למוזיקאים, חובבים או מקצוענים. בשימוש בה עלינו לזהות מרווחים ורצפי תווים שונים (הדרך הישנה והטובה לפיתוח השמיעה הייתה סביב זיהוי מרווח – שני תווים המבוצעים במקביל, בדרך כלל על פסנתר. הביטוי מרווח, משמעו שאנו מזהים לא את שמות התווים כי אם את הרווח – המרחק בין התווים). רצוי לא להשתמש בה בחדר המתנה שכן הצלילים של המרווחים עלולים להיות צורמניים עד כדי אלימות לאוזן נורמטיבית.

כשיטת לימוד, האפליקציה יכולה להיות קצת מתסכלת, שכן גם אם הצלחנו, אין ממש שלבים או תחושת התקדמות. יתירה מכך גם ציון של 100 וקבלת מחמאה כמו perfect לא תשמח יותר מדי את המשתמש שכן האפליקציה תבהיר בפניו שבפעם הקודמת היה מהיר יותר.

לאתר Complete Ear trainer

https://www.youtube.com/watch?v=3bj-r7bD2Gk

לסיכום: הטכנולוגיה מסוגלת לעזור לנו לחדד את חוש השמיעה שלנו ולגרום לנו להישמע יותר טוב ולהיות תקשורתיים יותר אם נחדד באמצעותה את השמיעה שלנו. עם זאת, רכישת אפליקציה אינה סוף פסוק וכפי ששמות שניים מן האפליקציות המובילות הבהירו Gym, האוזן תובעת כושר תמידי. ובקיצור המשך האזנה ערבה!

סייעו בהכנת הכתבה: הרקדנית והזמרת Mā Yā, הזמרת ימימה, טכנאי ההקלטות ומבעלי אולפני הצוללת אלדד ברמן, הקלרניטנית מאיה רובר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר