מקדם ביטחון: מה חשוב לדעת על בנייה ומימון מרחב מוגן?

נדמה שהתקופה האחרונה שינתה את סדרי העדיפויות של כולנו, ובעיקר הבהירה כמה חשוב שיהיה לנו מרחב מוגן בבית. זה הזמן להכיר את פתרונות המיגון הקיימים בשוק ואת אפשרויות המימון של מזרחי טפחות

מזרחי טפחות תמיד כאן עבורכם. צילום: Gettyimages

בשיתוף מזרחי טפחות

השבועות האחרונים שינו את המציאות עבור כולנו והעלו את קרנו של המרחב המוגן, שהוכיח את עצמו כמציל חיים. קיימות מספר אפשרויות לשדרוג, שיפוץ או התקנה של מרחב מוגן בבית, בין אם מדובר במרחב מוגן דירתי (ממ"ד) או במרחב משותף לקומה (ממ"ק). אמנם מדובר בעלות לא מבוטלת, אך חשוב לדעת שקיימות כיום מספר אפשרויות מימון ייעודיות, שיסייעו בבניית מרחב מוגן חדש, שדרוג או שיפוץ קיים – ובהתאם להנחיות פיקוד העורף ולתקני הבטיחות הנדרשים.

 מבנייה ועד שדרוג: כל פתרונות המיגון

אם אתם מתגוררים בבניין חדש יחסית, סביר להניח שיש לכם כבר מרחב מוגן. בעקבות מלחמת המפרץ והחל משנת 1992, מחייבות תקנות הבטיחות הקמה של מרחב כזה בדירה או בקומה. אך מה קורה כאשר הבית איננו ממוגן או שהמיגון דורש שדרוג? גם בבתים בהם קיים מקלט ציבורי, רבים מעדיפים שיהיה להם מרחב מוגן בבית, שיחסוך את הריצה בחדר המדרגות. על פי נתונים, הקמה של ממ"ד חדש כרוכה בעלות של 120-75 אלף שקל לבניית ממ"ד בדירה, או 160-140 אלף שקל בממוצע לבנייה בבית פרטי. המחיר הגבוה יחסית הוא פועל יוצא של שימוש בחומרים עמידים, ועמידה בתקני פיקוד העורף הכוללים מערכת אוורור, חלון הדף ודלת ממוגנת. כדאי לדעת כי לאחרונה אושרה הוראת שעה המאפשרת פטור מהיתר להקמת ממ"ד. ניתן לפנות לפיקוד העורף ולקבל תשובה תוך כ- 14 יום בלבד, ולאחר מכן יש להגיש בקשה לוועדת התכנון לקבלת אישור בנייה.

אם אתם חוששים להתחייב לשיפוץ ארוך טווח, קיימת גם אפשרות לרכוש מרחב מוגן יביל (מיגונית). זהו מבנה טרומי המגיע מוכן לשימוש, עבור בית צמוד קרקע לרבות מערכת אוורור וכל האביזרים הנדרשים. עלות מבנה כזה יכולה להגיע ל 150-120 אלף שקל למרחב של 10 מ"ר. בשל המצב הביטחוני, הועברה תקנה למסלול היתר מקוצר עבור ממ"ד יביל, החוסך המתנה להיתר בנייה.

לעיתים, אין אפשרות להתקין בדירה ממ"ד או מרחב יביל. בין אם מדובר בבניין ישן או בתקני בנייה שאינם מאפשרים זאת, ניתן עדיין ליישם פתרונות חלופיים של שיפור מיגון. פתרונות אלו כוללים שיטות לחיזוק חדר קיים בבית באמצעות חומרים כמו פלדה או רשתות מתכת. אמנם, שיפורים אלו אינם שווי ערך לבטיחות הממ"ד, אך הם עומדים בבדיקות פיקוד העורף הנדרשות. פתרונות שיפור מיגון הם האופציה המהירה והזולה יחסית להשגת הגנה במרחב הביתי, אבל גם כאן טווח המחירים רחב: כ-35 אלף שקל למיגון פלדה בשטח 3 מ"ר ועד 80 אלף ויותר (תלוי בגודל ובחומרים) למיגון חדר באמצעות יריעות פלדה.

דרור פלדמן, מנהל זרוע המשכנתאות, צילום: אילן בשור

 

חשוב לעמוד בתקן

כדאי לדעת שכאשר מיישמים בנייה או תיקון של מרחב מוגן, חיוני לוודא שהחברה המבצעת מחזיקה באישור תקף של פיקוד העורף ושל מכון התקנים. זאת כיוון שבניית מרחב מוגן ללא האישורים הנדרשים, לא רק שאינה מגנה עליכם במקרה של מתקפת טילים, אלא עלולה אף לסכן חיים במקרים של הדף, רסיסים או חלילה קריסה של חלק מהמבנה. חלק מהחברות בשוק מוכרות פתרונות מיגון תקניים, לצד אחרים שלא עברו את אישור פיקוד העורף, ולכן מומלץ לוודא שהקבלן שבחרתם מחזיק בתעודת תקן עדכנית. כמו כן, מומלץ לקחת בחשבון בין 10%-15% מעבר להצעת המחירשקיבלתם למימון המיגון, למקרים של חריגות בנייה, חומרים או תוספות בלתי צפויות.

 פתרונות המימון של מזרחי טפחות

כמובן שבתקופה של מצב ביטחוני מתמשך, כאשר רבים גויסו לצבא ונעדרים ממקום העבודה ומהבית כבר שבועות ארוכים, גם הוודאות הכלכלית נפגעת. בימים בהם העסק סגור, או שאחד מבני הבית הוצא לחל"ת כל השקעה עלולה להכביד על הוצאות משק הבית. אבל כשמדובר בביטחון שלנו – לא כדאי להתפשר, ולכן מציע בנק מזרחי טפחות כמה אפשרויות מימון והלוואות ייעודיות למטרת מיגון הבית, הניתנות בתנאים נוחים ובפריסה רחבה. כך מציעים בבנק הלוואה במודל ייחודי ללקוחות המשכנתה של הבנק, באמצעות כרטיס טפחות המציע מסגרת מוגדלת, תשלום בשיטת "לא ניצלת לא שילמת", פריסת תשלומים עד 20 שנה וכתוצאה מכך גובה החזר חודשי נמוך או כהלוואה לכל מטרה. כמו כן, מציע הבנק הלוואות ללקוחות בנקים אחרים באמצעות מחזור משכנתה מבנק אחר, אפשרות המעניקה להם מסגרת אשראי נוספת לכיסוי עלויות המיגון - ואף הלוואות המותאמות ללקוחות המחזיקים רק בחשבון עו"ש במזרחי טפחות. ההלוואות מוצעות בפריסת תשלומים רחבה וגמישה, בהתחשב ביכולות הפרטניות ובשינויים הצפויים - מעטפת פתרונות המכוונת לתת מענה לכל אחד ואחת.

גמישות בהלוואות למיגון הבית:

  • מסלולי הצמדה גמישים ומגוונים
  • תקופות החזר של החל מ-4 ועד 30 שנים
  • שילוב מספר מסלולים שמאפשר תכנון לטווח ארוך של ההחזר החודשי

במיוחד בימים אלו, בנק מזרחי טפחות פועל לתת לכם מענה אישי, יעיל ומהיר. המומחים של טפחות זמינים לכם ב- 8860* או בערוצים הדיגיטליים

האמור לעיל מיועד למתן מידע כללי בלבד ואינו תחליף ליעוץ מקצועי מותאם אישית. האמור אינו מהווה הצעה למתן ההלוואה. מתן הלוואה כפוף לשיקול דעת הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

בשיתוף מזרחי טפחות

כדאי להכיר