מה עצמאי בעיניך?

עצמאות היא עוני מוחלט • אין אדם אחד בעולם שיכול לייצר עיפרון לבד, בלי מכונות, מומחים ושת"פ בינלאומי • קל וחומר בניינים, מכוניות, מחשבים או מזון

מכולות בנמל אשדוד (ארכיון), צילום: ללא

החרם הטורקי שעליו הכריז ארדואן לפני שבועיים אמור לגרום לנו להניח מחדש את ההנחות שלנו לגבי עצמאות - במיוחד בימים קשים אלה ובסמיכות ליום העצמאות. מהי בעצם עצמאות אמיתית, ואם אנחנו אכן מעוניינים בעצמאות - מה יאפשר למדינת ישראל להיות עצמאית יותר?

בשנים האחרונות אני מרבה לדבר עם תלמידים במכינות קדם־צבאיות על הנושא הזה, ובאחד מהתרגילים שלי אני מבקש מהם לבחור את 100 האנשים המוכשרים ביותר שהם מכירים. לרוב, התשובות חוזרות על עצמן: אלברט איינשטיין, מייקל ג'ורדן, אילון מאסק וטיילור סוויפט, שורה של מדענים, אנשי עסקים ואמנים.

אף שאנחנו נמצאים במלחמה ושיש דברים חשובים יותר - החלטות כמו ההחלטה האחרונה של מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, להגדיל את התחרות בנמלים באמצעות הסרת חסמים על פריקה וטעינה של סחורות, היא חיונית

ואז אני מבקש מהתלמידים לזרוק את 100 האנשים המוכשרים בעולם על אי בודד, עם עצמאות מוחלטת, ושואל אותם כמה זמן הם ישרדו על האי. מתברר שבין 100 האנשים המוכשרים בעולם - ספק אם יש אחד שיודע לדוג בידיים חשופות, לצוד או לעסוק בחקלאות.

באי גם אין משאבים, מכרות פחם או בארות נפט, ובכל מקרה אין לאנשים המוכשרים שלנו את הידע או את המכונות לייצר משאבים מורכבים. אם יצליחו הגיבורים שלנו לשרוד - זה יהיה רק אם האי יהיה שופע במזון קל לאיסוף, ובכל מקרה הם יהיו עניים מרודים, ואף שהם "המוכשרים ביותר" - הם לא יקימו אומה משגשגת.

עצמאות מוחלטת, לפיכך, היא עוני מוחלט. אין אדם אחד בעולם שיכול לייצר עיפרון - העצים מגיעים מאמריקה והגומי מאפריקה והגרפיט מדרום אמריקה, וכולם צריכים מכונות ומומחים. ואם עיפרון לא ניתן לייצר ללא שת"פ בינלאומי נרחב - קל וחומר בניינים, מכוניות, מחשבים או מזון. עצמאות, כך הבינו הכלכלנים מאז אדם סמית', היא לא לעשות את הכל לבד, אלא להפך - כמה שיותר לשתף פעולה עם אחרים, לקנות את מה שאנחנו לא טובים בו ולמכור את מה שאנחנו הכי טובים בו.

לצערנו, יש בישראל כאלה שמעוניינים להצטרף לחרם הטורקי ולהגביל את סחר החוץ של ישראל, בשם "עצמאות" תעשייתית וחקלאית מדומיינת. הרי כמו בדוגמת 100 המוכשרים, אין לישראל יכולת לעשות דבר לבדה - לא מייצרים כאן פלדה, ואין כאן בארות נפט. ומה שכן מייצרים - מייצרים מתשומות המגיעות מחו"ל. קו ישר עובר בין השגשוג של מדינה לבין סחר החוץ שלה.

עצמאות אמיתית היא היכולת לסחור ללא מגבלות.ככל שישראל תגדיל את הסחר שלה - ככה היא תהיה עשירה יותר, ועל כן עצמאית באמת. לכן זו משימה של כל קובעי המדיניות להגדיל את אפשרויות הסחר, ולהקטין את החסמים הפנימיים והחיצוניים.

התחרות בנמלי ישראל היא קריטית לנושא הזה, כי אין סחר בלי נמלים יעילים. לכן, אף שאנחנו נמצאים במלחמה ושיש דברים חשובים יותר - החלטות כמו ההחלטה האחרונה של מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, להגדיל את התחרות בנמלים באמצעות הסרת חסמים על פריקה וטעינה של סחורות, היא חיונית.

המלחמה בחרם תתבצע רק באמצעות גיוון שותפי הסחר והסרת חסמים. ככל שיהיו פחות חסמים, קטנים כגדולים - כך נהיה עצמאים ועשירים יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר