גיור בצבא | ישראל היום

גיור בצבא

ליו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ דוד רותם, יש כעת רב חדש שאליו הוא פונה בשאלות. עד לפני כחודשיים הוא העיד על עצמו שבכל הנוגע לנושאי גיור בישראל, הוא עומד בקשר רצוף עם הרב שלמה עמאר שליט"א. אבל עתה הוא בוחר להישען על דעתו של מישהו אחר - ח"כ חיים אמסלם.

יהודים שומרי מצוות, וח"כ רותם הוא אחד מהם, אינם נוהגים בדרך כלל להחליף רבנים. ההחלפה שבוצעה לאחרונה נובעת מכך שהחל מהרגע שבו עמדותיו ההלכתיות של הרב עמאר לא תאמו את תפיסותיו של רותם, הוא ביקש אישיות מקילה יותר. ומה יהיה כאשר גם כתביו של ח"כ אמסלם לא יספקו לו את ההיתרים הדרושים? האם שוב ימיר רותם את הסמכות ההלכתית שלו בסמכות מקילה יותר?

השינוי האישי הזה שחל אצל רותם הוא גם משל מצוין לכל נושא הגיור בצבא. גיור הוא מושג הלכתי ולכן אמור להיעשות ברצינות, לפי חוקי ההלכה ופרשנותה, ובאישור הרבנים הנוגעים בדבר. אי אפשר לקחת את נושא הגיור ולהתייחס אליו כאל עוד נושא פוליטי. מפלגתו של רותם, ישראל ביתנו, מעולם לא ראתה עצמה כפופה לסמכות תורנית. קהל היעד שלה קשור, בין היתר, לאלפי העולים ממדינות חבר העמים, שחלקם אינו יהודי לפי ההלכה. היעד שלה הוא להצליח לרשום אותם כיהודים בתעודת הזהות הישראלית. זכותה של המפלגה לפעול לטובת בוחריה, אבל לא על חשבון עיוות ההלכה.

כל מי שעוסק בנושא יודע כי מערך הגיור בצה"ל מעורר מורת רוח רבה במועצת הרבנות הראשית. הטענות הן בנוגע לאי הקפדה בדרישה לשמור מצוות באופן מלא, בנוגע למערך הלימודים לגיור, ובנוגע לכך שהסטטיסטיקה מלמדת כי 95 אחוזים מכלל המתגיירים בצבא אינם מקיימים מצוות דקה וחצי לאחר קבלת התעודה הנכספת.

ובכלל, האם מישהו שאל פעם את עצמו מדוע גוף ביטחוני, שמטרתו היא הגנה על גבולות הארץ ושלום אזרחיה, צריך בכלל לעסוק בנושא אזרחי מובהק כמו גיורים-

* * *

הצעת חוק הגיורים הצה"ליים של רותם נועדה לקבע את המצב הקיים, ואף למנוע כל אפשרות של בקרה כלשהי על מערך גיור זה. לפי הצעתו, בתי הדין לגיור בצה"ל ייהנו ממעמד אוטונומי שאין דומה לו בישראל. כידוע, על החלטות בית משפט מחוזי בישראל אפשר לערער בבג"ץ. לפי החוק של רותם, על החלטות בית הדין לגיור בצה"ל - לא יהיה ניתן לערער.

* * *

האם זה הגיוני לאפשר לח"כ רותם לקבוע בנושא הגיור בשעה שהדמות המוסמכת לגיור, הרב שלמה עמאר שליט"א (אשר זוכה לגיבויו של הרב עובדיה יוסף), מתנגד למערך הגיור הצבאי ודורש לתקנו? האם העובדה ששני ראשי ממשלות בישראל ביקשו ממנו לקבל אחריות על מערך הגיור אינה מספיקה לח"כ רותם?

אם הרב עמאר רואה סכנה גדולה בחוק הגיורים הצה"ליים, לא ח"כ רותם הוא שמוסמך לחלוק עליו בנושא שהוא בנפשה של היהדות זה עידן ועידנים.

הכותב הוא ראש עיריית אלעד, חבר ש"ס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר