הלחץ עבד: נשיאת הרווארד התפטרה מתפקידה

גיי עלתה לכותרות כשסירבה להבטיח כי המוסד ינקוט בהליכים נגד קריאות לפגיעה ביהודים • ״השבועות האחרונים עזרו לנו לחדד את העבודה שעלינו לעשות כדי לבנות עתיד יחד - להילחם בשנאה על כל צורותיה", כתבה במכתב ההתפטרות

נשיאת הרווארד, קלודין גיי, בשימוע בקונגרס. צילום: אי.פי.איי.

נשיאת אוניברסיטת הרווארד, קלודין גיי, התפטרה מתפקידה, כך לפי דיווח בעיתון הסטודנטים של האוניברסיטה.

ההתפטרות של גיי מגיעה על רקע התנהלותה בשורת פרשיות שנקשרו בשמה, בין היתר כישלונה לפעול נגד גילויי האנטישמיות בקמפוס מצד פעילים פרו-פלשתינים לאחר מתקפת חמאס, וכן חשד להפרת קודים אקדמאיים בעבודותיה מהעבר.

צפו: ראשי האוניברסיטאות בארה"ב מסרבות להגדיר קריאה לרצח העם היהודי כהפרה של הקוד האתי // ישראל היום חדשות

״בלב כבד ובאהבה עמוקה להרווארד החלטתי לפרוש מתפקידי כנשיאת המוסד. זו הייתה החלטה קשה מעבר למילים כי ציפיתי לעבוד עם רבים כל כך מכם כדי לקדם את המחויבות למצוינות אקדמית שהניעה את האוניברסיטה הגדולה הזו לאורך מאות שנים״, כתבה גיי במכתב ההתפטרות שלה.

״השבועות האחרונים עזרו לנו לחדד את העבודה שעלינו לעשות כדי לבנות עתיד יחד - להילחם בשנאה על כל צורותיה, ליצור סביבה לימודית שבה אנו מכבדים זה את כבודו של זה ומתייחסים זה לזה בחמלה״, הוסיפה גיי.

״אני מאמינה שיש בתוכנו את כל מה שאנחנו צריכים כדי להתרפא מתקופה זו של מתח ופילוג ולצאת מחוזקים. אני מאמינה שכולנו נמצא דרכים, בתקופה זו של אתגר ומחלוקת עזה, להתחייב מחדש למצוינות, לפתיחות ולעצמאות שהן חיוניות למה שהאוניברסיטה שלנו מייצגת - וליכולתנו לשרת את העולם״, סיכמה.

בעיקר זכורה לגיי עדותה המבישה בקונגרס האמריקאי בו התחמקה מלענות כי קריאה לרצח יהודים תחשב כהפרה של קוד ההתנהגות של המוסד היוקרתי אלא ״תלויית הקשר בו נאמרה״. בהמשך פרסמה גיי התנצלות והבהרה לדבריה.

בחודשים האחרונים הופעלו מנופי לחץ על גיי להתפטר, בין היתר מצד תורמים ובכירים במשק האמריקני שגינו את חוסר תפקודה מול גילויי השנאה בקמפוס, וכן מצד נבחרי ציבור אמריקאיים. לפני כחודש התפטרה נשיאת אוניברסיטה פנסילבניה (UPenn) ליז מגיל, בעקבות השימוע שנערך בקונגרס וכן לאור גל ביקורת דומה שהופנה כלפיה בשל העדר מענה מצידה להתגברות האנטישמיות באוניברסיטה.

הפגנה פרו-פלשתינית בהרווארד (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

כהונתה של גיי היא הקצרה ביותר בהיסטוריה של מוסד החינוך הכי יוקרתי בארה״ב שעומד בראש ״ליגת העל״ של האקדמיה האמריקנית.

שר החוץ ישראל כ"ץ, התייחס להתפטרותה של גיי וכתב: "קצת קונטקסט: כישלון מנהיגותי והתכחשות לאנטישמיות יש להם מחיר. מקווה שהמוסד המפואר אוניברסיטת הרווארד יפיק את הלקחים מההתנהלות העגומה הזו".

סשה רויטמן-דרטווה, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות, מסר: "אין שום מקום לאנטישמיות, להצדקת מעשי טרור או רצח ולהתבטאויות המהוות, במישרין או בעקיפין, גיבוי למעשי אלימות כלפי יהודים. ההתפטרות של נשיאת הרווארד הגיעה אמנם באיחור ניכר, אבל מוטב מאוחר מאשר בכלל לא. נמשיך לפעול כדי לחשוף את פרצופם האמיתי של גורמים בינלאומיים נוספים הנגועים בשנאת יהודים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר