הקרב על אפריקה: צרפת יוצאת - רוסיה נכנסת

נשיא צרפת יוצא למסע דילוגים ביבשת, בשעה שהשפעתה של פריז הולכת ודועכת • בינתיים, מוסקבה ממצבת את עצמה כ"כוח אנטי-אימפריאליסטי" בסדרה של מפגני עוצמה ברחבי אפריקה • שכירי חרב רוסיים, לצד ציוד וידע צבאי, הועברו לממשלות שונות בצעד שנועד להגביר את השפעת רוסיה ביבשת

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, צילום: רויטרס

נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז השבוע על החלטתו לצמצם את נוכחותה הצבאית של ארצו במדינות אפריקה, כחלק משינוי המדיניות של ארצו כלפי "היבשת השחורה".

ערב צאתו למסע בארבע מדינות אפריקניות - גבון, אנגולה, קונגו והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו - מקרון אומר שצרפת תבצע צמצום "נראה לעין" של כוחותיה הצבאיים המוצבים במדינות אפריקה השונות, כולן מושבות לשעבר שלה, ותפתח מודל חדש של שותפות עם מדינות אלה.

רויטרס

הבסיסים הצבאיים הצרפתיים יועברו לידי המדינות האפריקניות וצרפת, מצדה, תשקיע יותר באימון צבאותיהן של מדינות אלה ובאספקת תחמושת. "אנחנו סוגרים מעגל שעמד תחת השפעת הסוגיות הצבאית והביטחונית", אמר מקרון בנאום שנשא בפריז. הנשיא הצרפתי ציין שבכוונת ארצו לשנות את גישתה למדינות אפריקה באופן שהשקעות בתשתיות השונות יחליפו את מדיניות הסיוע הכספי.

כוחות צבא צרפתיים כבר עזבו לאחרונה את בורקינה-פאסו, הרפובליקה המרכז אפריקנית ומאלי. נוכחות צבאית צרפתית עדיין קיימת בחוף השנהב, צ'אד, ניז'ר, סנגל, גבון ובמדינה האסטרטגית בקרן אפריקה, ובג'יבוטי, שם הכוחות הצרפתיים מתוכננים להישאר.

כוחות של צבא צרפת במאלי,

במקביל לצמצום הנוכחות הצבאית הצרפתית, עוקב המערב בדאגה רבה אחר התחזקות הנוכחות הצבאית הרוסית באפריקה. אין מדובר בחיילים מצבא רוסיה, אלא בשכירי חרב, ובעיקר בלוחמי "כוח ווגנר". לפי דיווחי מודיעין מערביים, הלוחמים הרוסיים מנסים לערער את יציבות הממשלה בצ'אד, שוהים ברפובליקה המרכז אפריקנית, סודן, מאלי (בה בוצעה בשנת 2020 הפיכה צבאית), לוב (שעדיין נתונה במלחמת אזרחים) ובמדינות נוספות בדרום ובמרכז היבשת.

מפת המצב של אפריקה נכון לעכשיו, צילום: ללא

הכוחות הללו מבצעים משימות שונות - משירותי אבטחה לראשי הממשלים והמשטרים במדינות אלו, ועד דיכוי יריבים פוליטיים ושמירה על אתרים כלכליים-אסטרטגיים. כמו כן, מספקת רוסיה נשק למדינות שונות באפריקה. ללוחמי "כוח וגנר", הפעילים גם באוקראינה, מיוחסים עינויים, מעשי טבח ורציחות ממוקדות של אנשי אופוזיציה במדינות אפריקה השונות.

שכירי חרב רוסים בשדה תעופה צבאי בצפון מאלי,

אמנם לוחמי "כוח וגנר" נחלו תבוסה צבאית מול ארגוני אסלאם קיצוני במוזמביק ונאלצו לעזוב את המדינה בסוף 2019, אך מהלומה זו לא מנעה מרוסיה להמשיך את התפשטות השפעתה ברחבי אפריקה והפיכת היבשת לחזית נוספת מול המערב, בהשראת תקופת "המלחמה הקרה".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ביקר בתחילת פברואר במאלי - מסעו השלישי לאפריקה מאז הקיץ האחרון - והבטיח למדינות "היבשת השחורה" סיוע צבאי מוגבר במאבק נגד כוחות האסלאם הקיצוני בשטחן.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב עם מקבילו במאלי, צילום: רויטרס

בינואר האחרון, ביקר לברוב באנגולה, בדרום אפריקה ובאסוואטיני (לשעבר סוואזילנד). דרום אפריקה הביעה באותה הזדמנות את תמיכתה בשיתוף הפעולה הצבאי בין רוסיה וסין, וזו אף השתתפה לאחרונה בתרגיל צבאי משותף לשלוש המדינות.

במדינות מערב אפריקה קיים אי-שביעות רצון נרחב מחוסר יכולתה של צרפת להכריע את ארגוני האסלאם הקיצוני, שממרכזם במאלי הרחיבו בשנים האחרונות את פעולותיהם לערעור הביטחון והיציבות למדינות השכנות - בעיקר לניז'ר ובורקינה פאסו, שבהן מקווים ששיטות הפעולה הברוטליות של שכירי החרב הרוסיים יסייעו יותר בהתמודדות עם הבעיה הגדלה.

אלפי אזרחים נרצחו ונהרגו במהלך העימותים בין כוחות ממשלה לארגוני האסלאם הקיצוני במערב אפריקה, ומיליונים נוספים נאלצו לנטוש את בתיהם. התקפות ארגוני האסלאם הקיצוני התפשטו לאחרונה גם לבנין, חוף השנהב וטוגו. מאלי כבר קיבלה מרוסיה מסוקי ומטוסי קרב וכן מאות "יועצים צבאיים".

שכירי חרב רוסים במאלי, צילום: איי.פי

לברוב הבטיח במהלך מסעו שרוסיה תעניק גיבוי נרחב יותר לאפריקה לנוכח "הגישה הנאו-קולוניאלית" של המערב, וכי היא תספק תמיכה לפתרון בעיותיה של אפריקה. ביולי הקרוב תתקיים בסנקט פטרבורג פסגה רוסית-אפריקנית לחיזוק הקשרים בין הצדדים.

בין המדינות שהצביעו בשבוע שעבר נגד ההחלטה שאומצה על ידי האסיפה הכללית של האו"ם להפסקת המלחמה באוקראינה היו כמה מבעלות בריתה הישנות-חדשות של מוסקבה באפריקה, בהן מאלי, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ואריתריאה. מספר גדול יותר של מדינות אפריקניות (15), בהן דרום אפריקה, נמנעו בהצבעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר