מטריד: רבע מהאזרחים הוותיקים בישראל חוו הונאה צרכנית

לפי סקר שנערך בקרב בני 65 ומעלה, 18% מקורבנות ההונאות לא הצליחו להיחלץ מהן • עמותת אביב לניצולי השואה, המסייעת לקשישים אלו: "מדובר במנגנונים מתוחכמים שמנצלים את התמימות שלהם בעבור בצע כסף"

הונאת קשישים, אילוסטרציה. צילום: GettyImages

סקר שנערך בקרב מדגם מייצג של בני 65 ומעלה באוכלוסייה היהודית בארץ מחדד עובדה שצריכה להטריד כל אחד מאיתנו: 26% מכלל האזרחים הוותיקים חוו הונאה צרכנית בשנתיים האחרונות.

הונאה צרכנית מתרחשת כשנכפה על אדם לבצע עסקה בניגוד לרצונו, או כשמוסתרים ממנו פרטים ("האותיות הקטנות") הקשורים לעסקה, כדי לקבל את הסכמתו למימושה. לפי נתונים שהציגה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן בדיון שנערך לאחרונה בכנסת, מבוגרים מתחת לגיל 70 מפסידים כסף פי חמישה יותר משאר האוכלוסייה בשל אותן "אותיות קטנות".

26% מכלל האזרחים הוותיקים חוו הונאה צרכנית. אילוסטרציה,

עמותת אביב לניצולי השואה, שביום־יום מסייעת לשורדי שואה במיצוי זכויותיהם מול הגורמים השונים, יצאה בשבועות האחרונים במהלך להעלאת המודעות בקרב בני גיל הזהב, שמעצם היותם חלשים ופגיעים הם חשופים יותר להונאת אלו. במסגרת המהלך נערך סקר עבורה, שמצא כי יותר מרבע מאזרחים אלו חוו הונאה צרכנית, כאמור, וכי נשים (60%) נפגעות יותר מגברים (40%).

גם בסוגי ההונאה נמצא הבדל בין הנשים לגברים: בעוד הגברים סובלים יותר מהונאות באינטרנט או במסרונים, אצל הנשים הן מתרחשות יותר פנים אל פנים, מול איש מכירות או זבן בחנות. מכלל הנשאלים שחוו הונאה, 15% ציינו שזו התרחשה פנים אל פנים, שליש חוו אותה בטלפון, רבע באינטרנט וכחמישית במסרונים.

עוד נמצא שרוב התלונות התייחסו לרכישת מוצר לבית או למינוי כלשהו, כחמישית נגעו לתרומה והיתר לרכישת מינוי לכבלים, ביטוח, נופש, סלולרי ועוד. באשר להתמודדות עם ניסיון ההונאה, 57% הצליחו לפתור לבד את הבעיה שבה נתקלו, כעשירית נעזרו לשם כך בבני משפחה, וכ־18% ציינו כי לא נעזרו באיש וכי הנושא לא נפתר.

מוכר בחנות סלולר בכפר סבא חשוד בעוקץ קשישים (ארכיון) \\ דוברות המשטרה

לא טעויות תמימות

בישראל חיים כ־1.2 מיליון אזרחים ותיקים, המהווים כ־12.5% מכלל האוכלוסייה. על רקע העלייה במספר נפגעי ההונאות הצרכניות בקרב הציבור הזה, הקרן לתובענות ייצוגיות במשרד המשפטים הקצתה השנה כספים לטובת פרויקט "מוגנות צרכנית" של אזרחים ותיקים.

עמותת אביב מובילה את הפרויקט, ויועציה מעניקים הדרכה וסיוע אישי בחינם לאזרחים ותיקים שנתקלו בבעיית צרכנות ובהונאה. לדברי עו"ד מלי גרנות, מנהלת המחלקה המשפטית בעמותה, הגיעו אליה יותר מ־100 פניות בשבועיים האחרונים.

"לצערי, רוב המקרים הם לא טעויות תמימות, אלא מנגנונים מתוחכמים שמטרתם לנצל בעבור בצע כסף את תמימותם של האזרחים הוותיקים, שמהווים קרקע פורייה להונאה ולנוכלות. עם זאת, יש גם מקרים שבהם האזרח פשוט לא מכיר בזכויותיו הצרכניות ולא מנצל אותן".

אורלי סיון, מנכ"לית העמותה: "אני מזמינה אזרחים ותיקים שמתמודדים עם בעיה צרכנית לפנות אלינו בטלפון 5711* ולקבל הכוונה ללא תשלום".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר