גלנט על גיוס חרדים: "לא אתמוך בחוק שתביא הממשלה, המספרים לא מספקים"

שר הביטחון מאשים: "ציפיתי מגנץ שיגלה מנהיגות בשעת מלחמה, הוא לא עשה את זה, וגם החרדים היו צריכים ללכת צעד קדימה" • עוד הוא טוען: "אנשיו של גנץ אמרו שלא ייתנו הסכמה לחוק גיוס ללא הסכמה על תאריך לבחירות, זה פוליטיזציה של עניין מרכזי שאני לא מקבל אותו" • על יעדי הגיוס אמר: "זו לא פוליטיקה, זו מתמטיקה, יש גידול באיומים ואנחנו צריכים עוד חיילים בכל התפקידים"

שר הביטחון יואב גלנט (ארכיון). צילום: חיים גולדברג/פלאש90

לקראת הדיון מחר בממשלה (שני), על חוק הגיוס, פורש שר הביטחון את עמדתו בסוגייה השנויה במחלוקת, מספר על המאמצים והמחלוקות של החודשים האחרונים בניסיון לגבש חוק גיוס, הצורך הדחוף בחיילים החרדים וסעיפי המחלוקת, וגם מאשים "גנץ והחרדים לא התעלו לגודל השעה".

מנהיג הציבור החרדי הרב דב לנדו על חוק הגיוס: "גיוס בני הישיבות אסון גדול ונורא גם עבורנו וגם עבורכם"// השימוש נעשה בהתאם לסעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

בשיחה עם העיתונאים לקראת הדיון אמר שר הביטחון: "מדובר באתגר לאומי שאנחנו מתמודדים איתו כבר 76 שנים והוא הגיע לפתחנו בשעת מלחמה שלא ידענו כמותה 76 שנים. המלחמה והאתגרים הביטחוניים שניצבים לפנינו מוכיחים שצריך את המשרתים החרדים, זה צורך מבצעי ממשי, אנחנו צריכים עוד חיילים בכל התפקידים, לוחמים, תומכי לחימה, מפקדות וקדימה".

"גם בחברה החרדית יש שעת רצון, עם פרוץ המלחמה אנחנו מזהים בחלקים גדולים של הציבור החרדי, רצון לקחת חלק במאמץ מלחמתי", לדבריו. "גיוס החרדים האחרון היה הגבוה ביותר בשנים האחרונות, גם לוחמים וגם תומכי לחימה. הנחל החרדי פועל ונלחם ברצועת עזה ולצערי יש לו נפגעים".

איזנקוט וגנץ. גלנט: "אני מייצג צורך בהסכמה רחבה, זה הדבר הנחוץ, לא רק בני גנץ, כל הסיעות וכל השותפים", צילום: יהונתן שאול

גלנט מנה את החזיתות הרבות מולן פועלת מערכת הביטחון הכוללות את חמאס, חיזבאללה, יו"ש ואיראן, שבעקבותיהן, יש לדבריו צורך ב"עוד חיילים. אנחנו חייבים את זה לחיילים הצעירים בסדיר, לחיילים המבוגרים במילואים לאימהות ול-700 הנופלים מכוחות הביטחון".

יוזכר כי לפני מספר ימים, כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", שר הביטחון יואב גלנט הורה לצה"ל להמתין עם שליחת צווי הגיוס לחרדים בכמה ימים, כדי לבחון אם יש התקדמות במגעים הפוליטיים הקשורים בהעברת חוק הגיוס.

לפני ארבעה ימים (רביעי), מאה קצינים במיל' פנו לגלנט במכתב, בו כתבו: "גייס את החרדים באופן מיידי". הקצינים פנו לשר הביטחון לאור השחיקה הקשה של המשרתים. "לאינטנסיביות הלחימה מחירים כבדים - אישיים, נפשיים, משפחתיים ותעסוקתיים", כתבו הקצינים במכתבם. בין השאר קראו להורות לצה"ל להיערך באופן מידי לקליטה רחבה ומיטיבה של קהל משרתים חרדי מגוון, "מבלי לפגוע באורחות חייו ואמונותיו".

סעיפי החוק: מה שהוסכם ומה שנותר במחלוקת

חוק הגיוס. סעיפי ההסכמה וסעיפי המחלוקת, צילום: ללא

האשמים: גנץ והחרדים

לדברי גלנט גם בנושאים הללו "ההבדלים לא כל כך דרמטיים". גלנט טוען שהשיחות הגיעו לידי פספוס ומאשים את גנץ והחרדים בכך. לדבריו "אני אומר בצער שציפיתי שבני גנץ יגלה מנהיגות בשעת מלחמה, הוא לא עשה את זה, קיוויתי שאחרי הכניסה הטריה לממשלת החירום הוא יתעלה מעל השיקול ויביא לגישור". גלנט אף האשים את גנץ ואמר, "אנשיו של גנץ אמרו שלא ייתנו הסכמה לחוק גיוס ללא הסכמה על תאריך לבחירות. זה פוליטיזציה של עניין מרכזי שאני לא מקבל אותו".

לדבריו "גם החרדים היו צריכים ללכת צעד קדימה. עדיין לא מאוחר. לא עבור גנץ, לא עבור המפלגות הציוניות שבאופוזיציה, ולא עבור החרדים. כולם צריכים להתעלות מעל שיקול פוליטי".

"לכלא ולא לצבא": עשרות חרדים חוסמים את כביש 4 בשל חוק הגיוס

גלנט הדגיש כי פרישתו הצפויה של גנץ מהממשלה לא משנה את רצונו להעביר חוק בהסכמה איתו או עם גורם אחר מהאופוזיציה "אני מייצג צורך בהסכמה רחבה, זה הדבר הנחוץ, לא רק בני גנץ כל סיעות כל השותפים, כל המפלגות הציוניות. כידוע לכם יש יותר ממפלגה אחת שכבר הגיעו עם בעבר להסכמות עם החרדים משיקולים שונים. זה סיפור פוליטי ולא מהותי. צריך להשיג את החיבור של כולם ולא להעביר את זה בצורה חד צדדית.

גלנט אמר שלא יתמוך בחוק שהממשלה מתכוונת להביא (חוק שניסח גנץ בממשלה קודמת, י"ש) "לא אוכל לתמוך בחוק שתביא הממשלה שמתייחס לגיוס חרדים במספרים לא מספקים. זו לא פוליטיקה, זו מתמטיקה. יש גידול באיומים ויש ירידה במספרים בגלל נפילה ופציעה בשירות".

לדבריו "צריך להבין, מבחינת מהות - הצדדים הגיעו להסכמה על 80% על חוק אפשרי, אני מדגיש מתווה שיגיע באופן חד צדדי ייחשב כמתווה פוליטי, גם אם הוא יהיה מתווה הכי טוב שיש הוא יסכן את היכולת להעמיד סד"כ דרוש, לא אתמוך ולא אעמוד מאחורי מתווה חד צדדי. לעומת זאת, כל מתווה, יהא אשר יהא שיהיה מוסכם על כולם אתמוך בו. כוחו באחדותו".

גנץ: מעולם לא התנתי הסכמה לחוק גיוס בהסכמה על תאריך בחירות

בתגובה לדברי גלנט, מלשכת השר גנץ נמסר: "השר גנץ מברך את שר הביטחון על עמדתו האיתנה והערכית בנושא חוק הגיוס והתעלותו לגודל השעה. השניים ימשיכו להיות מתואמים ולעמוד יחד נגד מי שמבקשים לפגוע בצבא העם בעת הזו".

"גנץ הציג לציבור וגם בחדרי החדרים את מתווה השירות הישראלי שיביא לפתרון אמיתי לגיוס ולא פטור מגיוס והוכיח לא פעם כי נכון לשיח אמיתי כדי להגיע להסכמות. יודגש, כי גנץ או מי מאנשיו שניהלו את השיח מול לשכת גלנט והמפלגות החרדיות מעולם לא התנו הסכמה לחוק גיוס בהסכמה על תאריך בחירות ומי שנטש את השיחות לפני כחודש היו המפלגות החרדיות״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר