גלנט הורה לצבא לעכב שליחת צווי גיוס לבני הישיבות

בצבא טוענים: מילאנו אחר החלטת בג"ץ שהורה לגייס את הצעירים החרדים - הצווים מוכנים • אך שר הביטחון ביקש להמתין עם שליחתם כדי לראות אם יש התפתחויות פוליטיות בנושא • ועדה מיוחדת חושפת: רק 29% מהחרדים בגיל 34-25 לומדים בכולל או בישיבה

"בצה"ל מגוון רחב של יעדי שירות לחרדים". צילום: אורן בן חקון

שר הביטחון יואב גלנט הורה לצה"ל בימים האחרונים להמתין עם שליחת צווי הגיוס לחרדים בכמה ימים כדי לבחון אם יש התקדמות במגעים הפוליטיים הקשורים בהעברת חוק הגיוס.

נתניהו על חוק הגיוס: "אני חושב שיש דרך לעשות זאת, בפטישים זה לא מצליח, זה לא הביא לגיוס חרדים" // לע"מ

לפני כחודש בג"ץ הורה להפסיק את הפטור של החרדים מגיוס ולמנוע את הזרמת התקציבים לישיבות. בצבא טוענים כי הם מילאו אחר הוראות בג"ץ וכי צווי הגיוס לבני הישיבות מוכנים לשליחה, אך שר הביטחון מונע את שליחתם.

גורמים המעורבים בתהליך זועמים על גלנט ואומרים: "כל אדם מן היישוב שלא מתגייס נחשב לעריק ויש לזה משמעויות, הוא לא יכול לטוס לחו"ל, הוא עלול להיתקל ברישום פלילי שילווה אותו באזרחות. הציבור החרדי מקבל פריבילגיה שאף אחד לא מקבל. זה לא הוגן. בנוסף, זה כלי שיכול היה לגרום ללחץ להתגייס וחבל שלא משתמשים בכלי הזה כעת".

בסביבתו של שר הביטחון מאשרים שגלנט ביקש להמתין עם שליחת הצווים ומסבירים כי יש רצון לא רק "להצליח לגייס חרדים" אלא "לגייס חרדים בהצלחה". לטענתם הם לא רוצים לשלוח צווים ולהתחיל מאבק שלא יביא באמת לגיוס חרדים ומבקשים למצות את התהליכים הפוליטיים שאולי ייתנו גב לגיוס חרדים בדרך של שיתוף פעולה, מה שלשיטתם יביא לגיוס אפקטיבי יותר.

"רוצים לגייס בהצלחה". גלנט, צילום: קוקו

בינתיים בהוראת בג"ץ התקציבים לא מועברים לישיבות. מדובר בסכום של כ-30 מיליון שקלים כל חודש שבינתיים מוקפאים ונשמרים לטובת הישיבות עד להסדרת החוק.

בתוך כך, לשר הביטחון הוגשו מסקנות ועדת האלוף (מיל') אליעזר שקדי שעסקה בגיוס חרדים. על פי נתונים שמופיעים בדוח 29% מהחרדים, בגילים 34-25, רק לומדים, 39% מהחרדים בגיל זה רק עובדים, ואילו 19% מוגדרים כ"לא לומדים ולא עובדים".

להתמקד בלא לומדים

חברי הוועדה ממליצים להתחיל מיידית ב"פיילוט" בבקו"ם. בנוסף, להתמקד בגיוס צעירים שאינם לומדים במסגרת "תורתו אומנותו". בוועדה אמרו כי יש אוכלוסיית צעירים גדולה במגזר החרדי שמסגרת הישיבה אינה מתאימה לה. בעוד שרובם של הצעירים ייקלטו במסגרות חינוך אחרות, חלק לא מבוטל מהם יוצא לרחוב.

הגיש את מסקנותיו. שקדי, צילום: יוסי זליגר

חברי הוועדה ממליצים על הקמת מכינות קצרות, יצירת קשר ותקשורת עם המיועדים לשירות במגזר החרדי והקמת "בסיס נחיתה", שיהיה ייעודי למתגייסים החרדים ויכלול טירונות והכשרה ראשונית.

הוועדה מדגישה כי צריך להחיל מדיניות ברורה כך שכל התפקידים בצה"ל - כולל קורס טיס, תפקידי אמ"ן וסייבר - יהיו פתוחים בפני המתגייסים החרדים, שיבחרו לוותר על המסלול הייחודי ולהשתלב כיחידים במסלולים המיוחדים תוך התאמות לשמירה על אורח החיים החרדי.

"מדיניות ברורה שכל התפקידים יהיו פתוחים לחרדים". סיום קורס טיס, צילום: דובר צה"ל

הוועדה ממליצה למנות יועץ חרדי לרמטכ"ל שילווה את כל נושא החרדים בצה"ל בתכנון ובביצוע, וממליצה גם על בניית תוכנית להשתלבות חרדים בשוק האזרחי לאחר השירות שתכלול הכשרה מקצועית וסיוע בהשמה.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "בצה"ל מגוון רחב של יעדי שירות לחרדים והוא ערוך לקליטה נוספת של מתגייסים בהתאם לדין ולהנחיית הדרג המדיני".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר