החלטת הקבינט: כספי המיסים יועברו לרשות הפלשתינית - יקוזזו הסכומים שמיועדים לעזה

הדיון מגיע לאחר שבימים האחרונים נתניהו ניסה לשכנע את שותפיו בחשיבות המחוות ההומניטריות • בנוסף לקיזוז הסכומים שמיועדים לעזה, יימשך קיזוז הכספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם • עוד הוחלט כי יושבו לרצועה כל הפועלים ש"נתקעו" בישראל עם תחילת הלחימה

חברי הקבינט. צילום: חיים צח / לע"מ

על רקע ההתחממות בצפון: הקבינט המדיני ביטחוני התכנס הערב (חמישי) ועסק בשאלת העברת הכספים לרשות הפלשתינית לה מתנגד שר האוצר סמוטריץ' למול התמיכה של שר הביטחון גלנט, גנץ ומערכת הביטחון. כמו כן, עסקו בשאלת העברת הדלק לרצועה, זאת לאחר שהרמטכ"ל אמר כי "במידת הצורך נעביר דלק לבתי החולים ברצועה".

הקבינט החליט לקזז מכספי הרשות הפלשתינית את כל הכספים שמיועדים לרצועת עזה, בנוסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם.

בנוסף, הוחלט להשיב לעזה את כל הפועלים, כ-4,000 במספרם, מהרצועה שששהו בישראל עם תחילת הלחימה. "ישראל מנתקת כל מגע עם עזה. לא יהיו יותר פועלים מעזה והפועלים ששהו בישראל ביום פרוץ המלחמה יוחזרו לרצועה", נכתב בהודעת הקבינט.

באשר להחלטה להשיב את הפועלים לעזה, בן גביר טען כי לאור העובדה שנחשף כי פועלים מעזה הכווינו מחבלי חמאס במהלך הטבח וסיפקו עבורם מידע מודיעיני, אין לשחררם בשלב זה בשום אופן - במיוחד כאשר בידי ישראל להמשיך להחזיקם. כך למשל הציע בן גביר להחזיקם במתקנים צבאיים.

בנוסף, בן גביר טען כי לשחרר עזתים בזמן שבעזה מאות ישראלים חטופים - זהו צעד לא הגיוני שלא ניתן להסבירו בטחונית וציבורית.

 

במהלך הישיבה הוצגה בפני השרים חוות דעת משפטית שהוגשה בתחילת השבוע לפרקליטה הצבאית הראשית ולפיה צה"ל רשאי לפגוע במבנים האזרחיים של שלטון חמאס, בכלל זה משרדים השייכים ל"שלטון המקומי" של הארגון ול"משטרה" שלו.

קבינט המלחמה מתכנס בקריה (ארכיון) // צילום: רועי אברהם / לע״מ

המסמך נכתב לאחר שמערכת המשפט הצבאית התעוררו חילוקי דעות בשאלה האם כוחותינו רשאים על פי דיני המלחמה הנהוגים בעולם לפגוע במוסדות שאינם צבאיים באופן מובהק.

בחוות הדעת שחיבר פרופ' יוג'ין קונטורוביץ', ממכון משגב, מוסבר כי על פי מדריך הלחימה של ארה"ב, "אם מדינה מפעילה שוטרים במסגרת כוחותיה המזויינים, הם נחשבים כלוחמים וממילא כיעד תקיפה לגיטימי". עוד נאמר כי "כאשר מדובר בארגון טרור שהשתלט על חבל ארץ שאיננו מדינה אזי בפועל, כוחות השיטור שלו אינם אלא סוג אחר של מיליציה מאורגנת האוכפת את שלטונו".

על חוות הדעת חתומים עוד שבעה משפטנים, ביניהם פרופ' טליה איינהרון, עו"ד אברהם ישי שהיה היועץ המשפטי של שב"כ, תת אלוף במיל' נתנאל בנישו ועוד.

דורש הצבעה בקבינט על העברת הדלק לרצועה, השר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

המסמך נכתב לאחר שבצה"ל התעוררו ספקות כאמור האם מבנים "אזרחיים" של חמאס הם יעד לגיטימי. ככל הידוע, בעקבות כתיבתו, צה"ל החל לפגוע גם ביעדים של המשטרה החמאסית.

ריכוך לקראת מחוות הומניטריות

בנוגע לסיוע ההומניטרי לרצועה, בימים האחרונים נערכו שיחות ריכוך בין ראש הממשלה לשרים בקבינט בהם הסביר על חשיבות המחוות ההומניטריות במטרה לרכך את הביקורת על הצעד. עם זאת, חלקים מהקבינט ממשיכים להתנגד להענקת העזרה מבלי תמורה.

משאיות הסיוע ההומניטארי מגיעות למרכז החלוקה של האו"ם בעזה, צילום: ללא

לאור הלחץ האמריקני המתגבר להכנסת דלק לרצועת עזה, בן גביר ידרוש הצבעה בקבינט על הנושא. מוקדם יותר היום, אמר הרמטכ"ל ביחס לסוגייה כי "במידת הצורך דלק יועבר לבתי החולים ברצועה, נבצע פיקוח עליו". לאחר מכן, הכחיש רה"מ את הכוונות הללו וטען כי לא יוכנס דלק לאור החשש מזליגתו לידי חמאס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר