גפני: "אנחנו בעיצומה של מלחמת דת"

יו"ר דגל התורה ויו"ר ועדת הכספים במילים חריפות נגד המתנגדים לרפורמה המשפטית • "הם מנהלים נגדנו מלחמת דת, מה שקרה ביום כיפור בתל אביב זו ההוכחה"

ח"כ גפני. עושים את המקסימום. צילום: אורן בן חקון

אמירה חריפה: יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני נאם אתמול (שבת) בכנס מפלגתי וציין כי "אנחנו בעיצומה של מלחמת דת!".

"נפגשתי עם ראשי המשק, כלכלנים, לפני חודשים ארוכים, והם הסבירו לי על הרפורמה - כמה שזו בעיה קשה ומה עלול להיות בכלכלה באם היא תעבור. אגב, עבר מאז די הרבה זמן והכלכלה מצוינת. גם ההייטק, גם הגירעון וגם ההוצאות וההכנסות של הממשלה. אמרתי להם 'אתם לא מתכוונים לרפורמה משפטית, וגם לא לשום דבר שדומה לזה, אתם מנהלים נגדנו מלחמת דת'. ומה שראינו ביום כיפור בתל אביב זו ההוכחה.

ח"כ גפני, בתחילת ספטמבר: "נשקול איך מתקדמים עם הרפורמה" // צילום: ערוץ כנסת

"כשמתפללים 'כל נדרי' בכיכר דיזנגוף, באים אותם אלו ומושכים בציציות של מי שנמצא שם, אנחנו בעיצומה של מלחמת דת! ולכן אנחנו, חברי דגל התורה, לא מתראיינים בתקשורת. זה לא יועיל כלום. אבל שנדע - המלחמה שלהם היא לא כלכלית, לא ביטחונית וגם לא חברתית, זאת מלחמת דת. כך צריך להתייחס לזה ולהיזהר לא לדבר מה שלא צריך", אמר.

לדברי גפני, "היה לי הרבה מה לומר אחרי שהיו התקפות על ההעברות התקציביות האחרונות בוועדת הכספים. אבל זה לא יעזור, נקלענו במשמרת שלנו למלחמה על כל הקדוש והיקר לעם ישראל - ובעזרת השם נעמוד בזה".

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, יאיר לפיד הגיב לדבריו: "לא הרב גפני, אנחנו לא במלחמת דת, מפני שיש לנו אותה דת. אנחנו יהודים. כולנו. יהודים מאמינים. ואמונה יש לה כל מיני צורות ודרכים. אנחנו לא זקוקים לשום הדרכה איך להיות יהודים. התנ״ך הוא שלנו, ההיסטוריה היהודית היא שלנו, תפילת כל נדרי היא שלנו ועל ניסיון לחרחר מלחמה בין אחים אין יום הכיפורים מכפר. אין בישראל מלחמת דת ואסור שתהיה מפני שזה חלומם הגדול של האנטישמים. יש פה מאבק על דמותה של מדינת ישראל, על ערכיה, על הדמוקרטיה שלה".

"לא מלחמת דת". לפיד, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90


"יש פה ממשלה שגם אתה יודע שהיא פועלת נגד האינטרסים החיוניים ביותר של הביטחון הלאומי, הכלכלה והחברה. גם אתה יודע שהשימוש שעושים הגורמים הקיצונים בתוכה בשם השם, הוא לא פחות מחילול קודש. אין בינינו מלחמת דת הרב גפני, מפני שאם תהיה היא תוביל אותנו למקום שאליו הובילו אותנו כל מלחמות הדת הקודמות - לגלות. יש לנו אחריות משותפת למנוע את זה הרב גפני, לא ללבות את האש. אנחנו יהודים. כולנו".

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, הגיב גם הוא בחריפות לדברי גפני. "הכלכלה הישראלית בסערה קשה, אזרחי ישראל טובעים מרוב עליות המחירים ואצל יו״ר ועדת הכספים הכל נפלא.  לגפני אין אחריות על כלום. בינתיים הוא זה שמנהל מלחמת דת כשהוא מעביר מיליארדי שקלים מניצולי שואה, ממערכת החינוך ומהביטחון לטובת מערכות החינוך העצמאי שמשויכות לש"ס ויהדות התורה, ומונע מילדים חרדים ללמוד מתמטיקה, אנגלית ומדעים כדי שכשיגדלו יהיו חייבים מישהו כמו גפני שידאג להם לקצבאות", אמר פורר.

ח"כ עודד פורר, צילום: אורן בן חקון


עוד הוסיף: "זה אותו גפני שאמר שחצי מהעם ילמד תורה והחצי השני יישרת בצבא. זה אותו גפני שמחלל שם שמים כשהוא הופך את הדת היהודית למנוע כלכלי, תוך ניסיון להפוך את הכנסת לגוף שיכפה על אזרחי ישראל חוקי דת. הפתרון היחיד הוא להפריד את הדת מהמדינה, ולהשאיר את הנושאים הדתיים והאמונה למערכת היחסים שבין אדם למקום ומחוץ לענייניה של כנסת ישראל. כולם ילמדו במערכת החינוך הממלכתית, ישרתו שירות צבאי או לאומי ואחר כך שכל אחד יבחר לעצמו מה לעשות עם חייו".

"נשקול איך מתקדמים עם הרפורמה"

דברי גפני אינם עולים בקנה אחד עם דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו מהפגישה עם אילון מאסק, שלפיהם ההצעה המקורית של שר המשפטים יריב לוין לרפורמה המשפטית הייתה "רעה". לאחר הדברים הוציאו בליכוד הודעה שלפיה "ראש הממשלה לא פסל את הרפורמה המשפטית כלל וכלל". לצד זאת, בתחילת ספטמבר אמר גפני במהלך ישיבה של ועדת הכספים: "נשקול איך מתקדמים עם הרפורמה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר